|
|
|
|---|---|
|
T31A MOTORN UTBYTT T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT Bilen det gäller är en 2002 -75 jag är intresserad av. Att motorn är utbytt fattar jag ju men vad innebär det andra tillägget om motoreffekten i praktiken? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
|
Jag hittade följande på Vägverkets hemsida: T31A MOTORN UTBYTT. (Anges om originalmotorn bytts ut till motor av annan typ). T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT. (Anges när motoreffekten inte styrkts). Jag tolkar detta som att det nästan är fritt fram för både trim och andra motorer. Ja, kanske inte en V8 direkt men olika radfyror eller kanske t.o.m. en M20? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Kan det vara något i stil med att de visat upp bromspapper på den nya motorn vid omregistrering med den motorn? | |
|
När jag i slutet av 70-talet tävlade i rally med en BMW 02, gick det alldeles utmärkt att regbesiktiga med annan motor. Min 'ursprungsbil' var en 1600-2 av -68 års modell, och utan andra modifieringar än själva motorn samt bur + urtaget baksäte, fick jag den registrerad för 1 passagerare och med 'Motoreffekt okänd, enligt uppgift 96 kW (DIN)' dvs 130 hk. I praktiken kunde jag åka med min 2-liters Motor Nord-byggda M10 på uppskattningsvis 170 hk, utan att någon kunde anmärka på det hela. Jag antar att det är samma sak med din tilltänkta 2002, att den är regbesiktigad med 'okänd' motoreffekt. Ett alldeles utmärkt objekt att hinka ner ungefär vad som helst i motorrummet, utan att bilprovningen kan bråka! /// Gunnar E. |
|
|
Jag har nu köpt bilen och tilläggen i reg-beviset var förstås en bidragande orsak. För jag kan inte heller tolka det annorlunda än du gunnare. Vad jag vet har förrförra ägaren kört med en M10-turbo i bilen men att det byttes tillbaka till original M10 när han sålde bilen till den jag köpte den av. När jag fått ägarpapprena och namn på "turbo-ägaren" så ska jag försöka få kontakt med honom för att se om jag får reda på mer matnyttigt. Men det känns riktigt roligt att man kan åka lagligt med moddad motor i framtiden. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
gunnare. Hittade ett gammal reg-papper i bilen där effekten angavs till just 92kW, istället för original 74kW. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.