AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.044

Angående avgassystem E30 318is

Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Har blivit erbjuden å köpa ett simon sportsystem från en 325ix Touring. Tror ni att det skulle kunna gå att sätta på min 318is med lite modifikationer? Eller är det jhopplöst? System har bara gått typ 800 mil sommartid och jag får köpa det för 700 kr. Vore ju roligigt att testa :)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
E30 med sexcylindriga motorer har dubbla avgasrör hela vägen efter kat, fyrcylindriga har ett enkelt rör. Med andra ord, det passar inte alls!
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
jo det vet jag, Men jag tänkte ifall man gjorde en adapter av ngt slag. För karossmässigt så bör det väl passa?
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Har du egen svets så du kan trixa lite själv är det väl bara köpa och prova, funkar det inte sälj det vidare. Eller helt enkelt varför inte bygga ett eget system av simons universaldelar?
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
har haft det i funderingarna. Men jag tänkte här om det var ngn som visste om det gick eller ej. Så slipper jag ju lägga massa tid på ngt som itne går tänkte jag :) Alltid bäst att höra sig för lite först. Anledningen till att jag undrade var att det var så billigt. kostade ju 3800 nytt, o nu skulle jag får det för 700 kr.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Eftersom du ändå i så fall måste kapa sportsystemet och bygga nåt slags Y-rör, och vad du får i slutändan är ett system som har alldeles för stor area för att stämma mot den lilla fyran - så känns det meningslöst. Det blir billigare och enklare att köpa en Simons universaldämpare och klämma dit; och det blir ungefär lika bra anpassat till bilen.
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
jo iofs. det har du faktiskt rätt i. Det där med avstämningen hade nog halkat på sniskan från mitt huvud :P Jag tar å skiter i hela idén :)
Jag har ett Simons system anpassat till en 318is på min, har för mig att jag gav max 2500 kr så jag är tveksam på att det är lönt att ta sig omaket att bygga ett av universaldelar.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
simons universaldelarna är så dåliga så jag ser dom som en ren nödlösning. Deras rostfria är bättre men....
Om man vill komma undan billigt, så köp simons sportsystem till 318i med m40 maskin, skär av flänsen mot katten på ditt orginalsystem. Kapa av det nya simons systemet precis innan första böjen. svetsa dit en stegmuff en rak bit rör samt flänsen mot katten. Sista biten på simons 318is systemet och 318i systemet är samma. Och du slipper extra burken, låter en del men...
när man kastar ner ett snäpp extra vid omkörning så hörs det rätt ordentligt i bilen man passerar...kan jag lova.

Nackdelen med simons systemen är att dämpullen i burkarna brinner upp snabbt samt att rören rostar fortare än kvickt. Fast jag målade mitt system med värmebeständig aluminium färg så nu 1år senare, så ser det ut som systemet suttit på i 10år
Jag hade ett Simonssystem på en bil för många år sedan, det försvann fortare än man hinner säga avgassystem men det Simonssystem som nu suttit på min E30 i ett år ca. ser fortfarande väldigt fint ut. De har kanske fått ordning på kvalitetsproblemen.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Hmm, det tål ju att tänka på. Såg även att det var ganska huggliga priset på Supersprint systemen. Är det någon som har några speciella erfarenheter om ett sådant?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.