AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.176

Kan oljan avslöja status på automatlådan?

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Jag har länge haft problem med min automatlåda 5hp18 som inte trivs med snabba nerväxlingar utan går då in i failsafe läge (4'ans växel). För fyra år sen fick jag hjälp av en kille att byta olja och han meddelade mig då att oljan var bränd och lådan därför troligtvis var slut.

I helgen bestämde jag mig för att själv lyfta på locket och kika och se om oljan verkligen är bränd eller inte. Jag har tagit ner sumpen och tänker byta olja samt sil och göra rent. Jag fick ur ca 4 liter olja och den är mörkröd och inga bubblor eller andra konstigheter. Magneterna var rejält geggiga och man får grå beläggning på fingrarna om man stryker dom mot sumpen, men oljan luktade inte illa och jag kunde inte se ngn svart gegga i övrigt. Temperaturen på oljan var 44°C efter 4 mil normal körning.

* Hur vet man att oljan är bränd eller inte?
* Den gråa beläggningen gissar jag är metallpulver från normalt slitage, eller?
* Bör man passa på att göra ngt mer när man ändå har nere sumpen?
* Jag har ingen aning om vilken olja som är i lådan nu, så jag undrar om man kan blanda med andra ATF oljor. Lådan rymmer 10,5 l och jag misstänker att man inte på enkelt vis kan få ur resten.

Jag har bilder men har ingen aning om hur man länkar in dessa i tråden.
/CC

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Tack Rob.
Jag har läst första tråden samt andra trådar här på forumet, men tyckte inte att dom gav alla svar jag behövde. Din andra länk var kanonbra, men hur gör man en sån sköljning på min bil 730-92?
/CC

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har inte gjort en sån genomsköljning själv, men det borde bara vara att lokalisera slangarna/rören till automatoljekylaren Länk och lossa den ena och ansluta genomskinliga slangar till respektive ände.

Sen ansluta slangarna till dunkarna, starta motorn och dra igenom alla växellägena en gång och låta varje läge "dra" några sekunder, stänga av motorn och kolla efter luftbubblor och läckage.

Det underlättar nog kraftigt om man är 2 och har en lyft... =)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men jag skulle öppna tråget först och rengöra magneterna + sätta i flera magneter och kolla "filtrets" kondition.

/Robban
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Chris47: Har du failsafe finns felkoder att gå på innan ödslar tid på kontakt eller annat. Temp 44 grader är normalt efter bara 4 mil körning, normal arbetsemp är 80-90 grader. 5HP18 rymmer ca 3,3 liter utan konverter (men man kan tappa lite mer genom att låta den rinna över natten). På 5HP18 med grön skylt kan man inte blanda andra oljor, endast Esso LT 71 141 gäller. Är skylten svart är det dexron III eller motsvarande av BMW godkänt som gäller (kan skicka en lista om du vill). Moment på 5HP18: avtappning 16 Nm, filter 6Nm, trågbult 6 Nm och påfyllning 100 Nm.

Håller med rob om oljebyte och lägger till lite till fler saker. Detta är vad jag brukar göra vid oljebyte på egna och andras lådor:

Kolla först oljeläckage (även oljekylaren) och när jag ändå är under bilen kolla skylten och skriv upp lådans tillverkningsnummer och reservdelsnummer, bra att ha uppskrivet när man minst anar det.

Innan jag lossar avtappningen, lossar påfyllningspluggen och kollar först om nivån har varit ok eller inte (vid temp 40 grader på lådor utan sticka) vilket är bra info vid ev diagnos.

Sedan tömning och lossa tråget (var försiktig med torxens skallar). Oljetråget är lådans blogg om vad som hänt sen senaste bytet. Är man osäker, är ett enkelt test att droppa en droppe olja på en bit vitt hushållspapper el dyl. Om droppen är genomskinlig, gulaktig till mörkröd till brun och sprider ut sig till en större cirkel på pappret är oljan ok. Om droppen är mörkbrun till svart och inte sprider ut sig på pappret (tappar kapillär förmåga och viskositet) är den oxiderad. Orsaken till oxidering är att oljan av ngn anledning har blivit för varm på grund av tex slirande koppling, problem i konvertern, dålig kylning eller särskilt om det inte är livstidsolja att den gått för långt utan byte. Har oljan tendenser till oxidation trots byte nyligen, behövs översyn för att avslöja orsaken innan det är för sent.

Därefter tittar jag på botten av tråget som avslöjar hur det står till och ev. var skador kan finnas. Skruva loss filtret o kolla insidan.

Beläggning från kopplingarnas lameller kan man ofta se som små mörka partiklar o ibland flagor och är normalt.

Stålpartiklar – små silverfärgade partiklar som är magnetiska och sitter på magneterna i sumpen. Stål finns i ZF lådor främst i oljepump, konverter, planetväxel och i kopplingshus, visst slitage är ofrånkomligt. Magneterna brukar ha en smet av partiklar kring sig.

Aluminiumpartiklar - återigen silverfärgade små partiklar men inte magnetiska, leta på botten av tråget genom att dra fingret i beläggningen och känn efter silverfärgade partiklar. Aluminiumpartiklar tyder på slitage inuti ventilhuset. om rikligt måste kollas upp. Även lådans hus är i aluminium.

Mässings- och bronspartiklar är guldfärgade partiklar som inte dras till magneterna, leta på trågets botten eller i filtret. Återfinns i tex tryckbrickor och bussningar så visst slitage normalt.

Sedan passar jag på med lite elservice när tråget är borta: Vrid moturs och dra ur kanonkontakten. Var försiktig plasten kan vara spröd. Ta på lite kontaktspray och vid problem mät resistansen i kablarna till EGS styrboxen.

Tändning avslagen. Leta upp bägge varvtalssensorerna och temperaturgivaren, ta loss anslutningarna och mät resistansen hos givarna. Om värden är ok, rengör sätt tillbaka, annars byt ut. Ta loss kontakterna från magnetventiler (MV1-MV5 på 5HP18) och tryckreg.ventilen (EDS) och mät upp resistans dessa. Vid problem kolla jordningen hos MVs i fästplåten. Byt ut om ohm värden inte är ok. Kan skicka korrekta ohm värden för 5HP18 om du behöver. Lägg på lite vaselin på kanonkontaktens tätning underlättar återmontering.

Förvara ny olja i 20-30 grader dygnet före, följ instruktion för påfyllning (sök här) och skaka oljan först för tillsatser, optimal temp vid nivåmätning är 40 grader på ZF låda utan oljesticka.

På en låda som är regelbundet servad är flush inga problem. Men på en låda som gått långt sedan senaste bytet kan en flush kan ge komplikationer en tid efter bytet. Det blir mer en fråga om en bedömning av risk från fall till fall beroende på hur oljan ser ut och historik.

molle

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Wow! Du är verkligen hjälpsam Molle, det tackar jag för.
Det var mycket värdefull information för mig. Nu vet jag att oljan är helt OK, fast den var mörkröd. Oljan på servetten flöt ut bra som du beskrev. Jag hade inga synbara mässings eller bronspartiklar och skulle tro att alla andra partiklar visar på normalt slitage.

Min gissning är att lådan får fel information eftersom den beter sig så konstigt. En avläsning av felkoder skulle nog inte skada, men jag tänker kolla givarna du nämde först.

Var hittar jag varvtalssensorerna och temperaturgivaren samt magnetventiler (MV1-MV5 på 5HP18) och tryckreg.ventilen (EDS)? Resistansvärden skulle uppskattas mycket. När jag tog bort tråget såg jag endast en kabelhärva som slank upp i lådan.

Slutligen oljan. Jag har en svart skylt. Är jag en komplett idiot om jag fyller på med biltemas ATF dexron III olja som jag har hemma? Ja det är jag nog. jag åker och köper rekommenderad olja imorgon helt enkelt. Jag har fått nytt hopp om denna lådan nu när oljan var OK. Förstår inte vad mekanikern har fått ifrån att den skulle vara bränd.

Du skrev att en flush skulle kunna försämra prestandan på lådan, hur kommer det sig?
/CC

Paap Reeder
... inspirerad av molles kunskaper gjorde jag detta på min ZF idag. 2500 mil sedan sist.
Mörkröd var den, magneterna hade ytterst litet skägg men jag tyckte att lukten var litet "unken". Inte en bränd lukt men inte heller som ny.

MVH /// Paap R

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Jag fyllde på Castrol TX Dextron III. Jag följde rådet att gå fylla upp tills det rinner över kransen på påfyllningspluggen, då gick det i 3 liter. Jag startade motorn, gick igenom alla växellägen och lät bilen stå på N och tomgång. Det gick i ytterligare 2 liter. Jag hade bara köpt fem så jag kunde inte fylla på mer. Fem liter totalt altså, hm... Stämmer inte vad andra skriver på forumet och jag hade bara tappaat av ca 4 liter. Var ute och körde en sväng och simsalabim. Första km ingen skillnad, men sen var lådan som ny.

Slutsats. Är det oljenivån eller själva oljan som är det känsliga och som kan orsaka fel i lådan? Om den börjar krångla igen om 10-20 mil ska jag späda ut olja med fräsch rekommenderad olja en eller två gånger till och se till att jag har olja nog att fylla till rätt nivå.

Jag kan rekommendera alla som ska lossa tråget att ta det lugnt med skruvarna. Jag drog av en när jag skulle ha loss tråget och det är inte lätt att borra ur en stålskruv från ett aluminiumblock, men det går.

Tack Molle för all hjälp.
/CC

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Nu har jag kört mina 10 mil och lådan började bete sig märkligt redan efter några mil, trots att den verkade frisk de första två milen. Vill inte växla ner alls vid gaspådrag utan verkar vilja ligga på fyrans växel mest hela tiden, men den har inte visat getriebsanlait..., så den har altså inte gått in i failsafe antar jag. Min första tanke var att det är för lite olja i lådan. Kan den bete sig på det viset då? Jag fyllde 5 liter, men det rann aldrig över kransen i påfyllningspluggen. Har du någon idé Molle så vore jag tacksam. Jag ska testa att fylla på mer olja så får vi se. Castrol TQ Dexron III var det.
/CC

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Hallå igen, var på resande fot ett tag. Inser att jag är sent ute här, men här kommer värden för 5HP18 kanske till nytta senare tillfälle. EDS ventilen 5-6 ohm, alla MVs 28 ohm mätt vid 20 grader Celsius (resistansen ökar med temp), speedsensor 325 ohm, tempsensor 1000 ohm oxå vid 20C. Allt detta sitter på ovansidan ventilhuset som måste lossas, huset sitter med några av de största torxskallarna på husets undersida. Men först lossa kanonkontakten på utsidan och klipsen så kontakthalvan kan tryckas in i lådan för denna följer me.

5 liter låter lite mkt, hade oljan 30-35 grader? kan va många olika saker, tex givare, oljenivå, ventilhus. Med oljetemp 30-35 grader i tråget och tomgång, toppa tills det rinner över, låt stå och rinna ett tag tills temp är max 40 grader då stäng pluggen.

Växlar den ner till 3an när du saktar in till lägre hastigheter?

molle

Paap Reeder
... för några år sedan ... efter litet konbanerace så började en zf4hp22- låda konstra för mig.

Vill minnas att jag gjorde 2 eller ev 3 oljebyten och sedan gick den ok.

MVH //// Paap R

je
6
jenka
730ia V8 -93
Hallå! De va själva f-n att man inte läste detta igår, har skruvat på bilen hela dan, fixade oljepumpsbultarna..2st i tråget..men skit i det...nu några frågor men innan det så e jag ny här och ganska rudis på att mecka ( men va f-n man försöker ju) som jag har förstått e det SJUKT viktigt med olljan i lådan, således måste man ta reda på vilken typ av låda man har svart/grön vart sitter skylten ?? :) Kollade lådan idag för ev läck osv å jag såg ingen skylt.
Molle den däriga listan på olja skulle smaka socker. / jenka
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
På en 5hp18 sitter skylten på höger sida i mitten, långt ner. Går inte att missa.

Jag ska använda en termometer nästa gång jag fyller så jag säkert vet att det är rätt temp, så jag får rätt nivå.

Jag har inte kört ngt mer med bilen nu för jag har andra problem också, suck!! Kattarna blir väldigt varma och bilen drar mycket soppa >16l/100km så jag misstänker att lambdasonderna gett sig. Avgasvärdena är dessutom tokfel.
/CC

je
6
jenka
730ia V8 -93
Höger sida i mitten och långt ner. 10-4 bock å tack. Hoppas du får i ordning på kärran , själv har jag ett skumt läck vid bromsservot och skjuter lampor i höger varv SUCK!! alltid ere nått. / Jenka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.