|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu i julhelgen helrenoverat motorn på en 740iA-95 som jag köpte som repobjekt eftersom kamkedja+oljepumpskedja gått av med totalhaveri som följd.Idag när jag startade bilen så gick den som en klocka i motorn,men när jag skulle lägga i en växel hände inte nåt alls.Jag kollade oljenivån i växellådan,men det verkar som att konverten eller pumpen i lådan är defekt,för att när jag tog bort nivåpluggen i lådan,så tömtes all olja ut,så det verkar som all den olja som ska vara i momentomvandlaren har runnit tillbaks till oljetråget!! Min fråga är att om det kan vara så att jag inte fått momentomvandlaren 100% på plats när jag lyfte i motorn igår,så att jag knäckt nån axel/splines till drivningen av växellådans oljepump eller om det kanske har blivit nåt ras när bilen bogserades i ett c:a 2,5 mil när den hade rasat! Skulle vara mkt tacksam för tips om nån seriös växellådsrenoverare i mellansverige som inte "skinnar"folk!Själv bor jag i Stockholmsområdet,och vet ett antal firmor som det blivit strul med=riva växellådan ett flertal gånger innan det funkar! Annars är jag intresserat av att köpa en växellåda,självklart en som är okej! | |
Decibel |
Här i mellansverige finns det ett par som är duktiga, själv bor jag 4mil från sveriges geografiska mittpunkt (sundsvall), dock vet jag inte vad du syftar på "mellansverige". Nåväl, är den geografiska benämningen på mellansverige ett alternativ så hojta till så kirrar jag telefon till en som föddes med växellådsteknik i hjärnan ;) --- Bilstereogalningen NO:1 |
|
En BMW med automat får inte bogseras vill jag minnas att det står i instruktionsboken så jag beklagar det är nog där det fallit. Blir nog billigare att hitta en beggad låda är mitt tips. Sök på forumet med sökfunktionen ovan på t ex "Automatlåda AND Göteborg" Vill minnas att jag läst om nån som var riktigt prisgynnsam när det gällde automatlådor där. Det finns en firma i Sthlm som gör autolåderenoveringar, får kolla om jag finner den nånstans. Lycka till, det är en rasande trevlig bil du piffat till. Mvh Asken |
|
| jag ska lämna min 740ia -93 25 000 mil till en kille vecka 2 han skulle ha 8500:- då river han ner å sätter dit den, det är på en firma, (pyntar han under the table) då skulle han byta allt som var slitet, om du är intr kan du ringa mig bor i hedemoratrakten telnr 076-206 31 20 Njörn | |
| turbinen(momentomvandlaren)ska gå i ett spår i olje pumpen som sitter i lådan,får man den inte rätt när man skruvar ihop knäcker man pumpdrevet finns nya att köpa ca 800:- dock lite skruvning,lådan måste bort. men måste ej rivas i molekyler. | |
| Tack för svaren!Jag har nu fått tag i en växellåda som jag byter i veckan!Ska bli "skoj"att plocka ner lådan och se vad som hänt! | |
|
ligger nåt i det dressa säger ingående axel m tätningar sannolikt skadad eftersom olja från konverter rann ut. även ett frihjul (sprag) som låser tex vid bogsering med motorn igång kan få konvertern att knäcka ingående axel med samma symptom som följd molle |
|
|
Det stämde som "Dressa" sa!Det var spåren i växellådan som knäcktes av för att turbinen hade åkt ut en aning!Nu vet man ju det till nästa gång. Som tur var fick jag tag i en felfri växellåda(funkar kanon) redan dan efter det hände!Så nu ska jag bara försöka att få tag i delar,så jag har en i reserv!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.