|
|
|
|---|---|
|
Hej, ikväll tänkte jag att jag äntligen skulle ta o byta min vattenpump på min 328 e36:a. Sagt ocj gjort efter att kolla lite beskrivningar här så gick jag ut till min gamla (-96) bil och började lossa fläktkåpan och lite slangar för enklare åtkomst. Sedan var det dags för att lossa fläkten, testade först med att banka till den fasta nyckeln ett par gånger utan resultat... Så... fram med en rejäl skruvmejsel som sattes mellan skruvarna som håller "remhjulet" och en rejäl nyckel på fläktens "mutter" också ta-i-ta-i-ta-i inget händer, muttern visar inga tendensaer till att vilja ge med sig :( Så jag går in och äter lite middag och sen på det igen med ny krafter, tyvärr visade sig dom nya krafterna vara för kraftiga, nejdå inte så att mutter lossande nehheejdåå istället SPRACK hela j*vla remhjulet i ett stort KNAAAK. Och efter det insåg man ju att det det blir tilll att köpa nytt, jag försökte ett tag till att få loss fläkten dock utan mer resultat än att remhjulet nu är i två delar, inre och yttre :( Så imorgon får det bli nya tag för skiten SKALL AV om jag så hela bilen spricker först..... Och ni som nu tror att jag försökte lossa på fel håll kan jag lugna med att så inte är fallet (sålänge inte min "fläktmutter" är den enda i sitt slag som är "rättgängad"). Tack för ikväll :( | |
|
Min mutter behövde värmas lite först sen så gick det lättare.. Svekke |
|
|
Trist när det går åt helvete...min första tanke var dock att du hade spänt den istället men skriver du att du inte har gjort de så :) Jag har själv haft av den på 2 bilar och aldrig haft några problem mer än en lite lätt böjd mejsel som resultat :) |
|
|
Jag har fortfarande inte fått av den jäveln, hade jag bara haft något vettigt att värma med så hade den nog lossnat men jag har för brett munstycke på gasolen så jag e räd för att bränna på fel ställe. Nu har jag iallafall kommit åt att spreja muttern så får jag hoppas det gör något nytta (hjälper ju ibland). |
|
| Fy fan, sån där vill man inte vara med om. Behöver nog väcka muttern, Spraya med ngn form av smörjmedel, eller bonka på den med stämjärn och hammare eller som Svekke sa, värma. lycka till nu och ha inte bilen i 2 delar ;) | |
| oj du han visst före med 2 min :P | |
|
Har man tillgång till en liten bil-maskin kan man knacka loss muttern. Min satt som berget först också, men efter lite knackning med bilmaskinen i några sekunder lossnade muttern. Mvh Johan. |
|
|
Till sist måste allt material ge med sig för övermakten, så även i detta fall :) Dock lyckades jag inte få av fläktmuttern på plats utan jag lossade fläkten från navet och sedan lyckades jag lossa och lirka ut pumpen, sedan var det bara till att fästa skiten i skruvstädet och lossa fläktnavet med den stösta skiftnyckeln jag hittade. Den satt HÅRT men nu är det iallafall loss och pumpen hade sett sina bästa dagar så ett byte var helt klart på tiden, skovelhjulet roterade på axeln.... Någon som vet vad en ny remskiva kostar på BMW? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.