AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.545

skall man välja aut eller manuell e 39a?

Sida 2 av 2
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Japp. kan hålla med, men just det att motorerna är så pass härliga att man behöver inte växla nämnvärt mycket, mycket sällan man behöver lägga ner den på lägre växlar än 3 ans, förutom vid stopp så klart.
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Steptronic...finns inget annat val man är för amatörerna...)M
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Nog för att jag har kört en hel del automat men jag föredrar ganska undantagslöst manuell. Piggare, mindre bensinförbrukning, roligare. Varför ska det vara så skönt att slippa växla, är det kanske jobbigt att styra också. Är det så kanske man bör skaffa en chaufför.:-)
Miper335
Skulle själv aldrig ha valt manuell igen...anser att även 523 är för "hetsig" för en manuell låda.

För de pengar du pratar om lär du knappast få en bil med steproniclåda men det kanske kvittar?

Tyckte att det var stor skillnad mellan bilar med och utan dubbel Vanos trots att prestanda tiderna inte skiljer sig åt på papret.

Har mycket svårt att tänka mej att särskilt många upplever den manuella som snabbare och i trafiken är automatlådan klart att föredra.

Redan 523 är björnstark och kan köras på höga växlar i låg fart...

mo
26
moe green
BMW 535D-05
Ford transit 2.2duratorqe-09.
Hej"! jag det verkar som om det e två olika läger här! smile*
jag får nog prova och se vad som passar bäst i mitt tycke.

frågan e ju lite också hur mycket det e kvar på en aut efter 20-25000 mil!
visst kopplingen kan ju ta slut på en man men det e ju lite andra pengar att fixa,men som sagt jag får prova och se,
tackar för engagemanget!!! alltid värdefullt att höra olika åsikter för o emot !

mvh Dennis

Miper335
Bmw är ju tyvärr en populär bil att skruva mätaren på och det finns massor utav dessa som är ordentligt misskötta utan att det syns eller märks vid köpet.

En till fullo servad Bmw skall inte ha maskinella fel, däremot kan allt annat bli dyrt då det är tid att byta en hel del saker vid de milen som du anger.

kolla hur många ägare och hur länge de har ägt bilen och vad det finns kvitto på.

Automatlådan är nog en av de saker som du skall vara minst rädd för.

Min bil är Svensksåld och mycket bra på de flesta vis men har trots detta kostat ca 35.000kr under -06 ( Inkl däck,slitagedelar och service )

Skulle sen bilen då också egentligen ha gått 10.000 mil till så hade det varit riktigt surt.

Prova flera bilar och köp den bästa oavsett vilken motor/låda som sitter i...det finns massor.
Mugge: Det är INTE vridmomentet som är intressant, det är alltid effektkurvan, där vridmomentet är en komponent och varvtal den andra. Detta har ju diskuterats till döds här där Björk m.fl. på ett bra sätt föklarat hur det hänger ihop. I det aktuella fallet är det sannolikt så att 523:an har en planare och därmed mer användbar effektkurva än den äldre 525:an. Dvs 20 extra hk på toppen kompenserar inte totalt sett.

Ontopic håller jag som tidigare med automatgänget, kommer aldig köpa en bil med en antik spak i mitten igen. En e39 523 med step känns inte slö alls, givet att man har rimliga förväntningar. mvh
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
när vi ändå pratar om lådor.

steptronic: jag har en nu, vad är vitsen med den, vad är tanken jag fattar inte trots att jag kör den dagligen.

en manuel låda har koppling och det roliga med en starkt motor är att man har en manuell låda att leka med det är min tanke. varför har jag valt aut, jo jag kör mycket inne i stan.

sedan en vanlig automat alltså de gamla och steptronic det är samma för mig.
Med steptronic kan du tex vid täta omkörningar lägga i sportläget för att oavbrutet har ett högre varvtal än annars så du snabbt kan köra om, vidare kan du växla manuellt med dem, något jag bara provat på men inte har någon större glädje av. Steptronik tillhör väl kanske inte direkt livets nödtorft. :)

Mvh
Mikael
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Jo den biten har jag förstått men det finns inte s läge på alla steptroniklådor.

Det finns bara Autmat och den där saken som kallas "manuell".
Jag såg just att du har samma modell som jag -Touring. Så vi borde ha samma modell. Tryck växelspaken åt vänster så ser du att ett "S" tänds i det lilla fönstret för växellådan i instrumentpanelen. Däremot vet jag inte på vilka bilar det finns eller inte finns. :(

Mvh
Mikael
Mu
616
Mustang

540iat -94
Skiljer inte utväxlingen på högsta växeln mellan automat och manuell även på e39?
Hade en e34 525 24v manuel som var jättefin men varvade rätt mkt på högsta växeln ca 3000 i 115, det höga varvet störde mig, provade en automat likadan och den hade minst 800 varv mindre på högsta växeln.
Om det är samma förhållande på e39 så skulle jag välja automat bara för det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.