AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.546

skall man välja aut eller manuell e 39a?

Sida 1 av 2
mo
26
moe green
BMW 535D-05
Ford transit 2.2duratorqe-09.
Hej! går och lurar på att köpa en e39 523 el 528 , budgeten ligger ngn stans runt 60 000, och då e det ju bilar som rullat runt 20 000 mil som e aktuella, då skall man ju välja aut eller manuell,
frågan blir ju då om man skall våga satsa på en automat som rullat 20 000 mil? eller hur långt kan man räkna med att dom går ? om dom e underhållna korrekt,jag vill nog helst ha en aut men det e inget krav så att säga , en viktig del i det beslutet (aut el man) e ju livslängden på automaterna, finns det olika automattyper?? steptronic vet jag men finns det ngn annan variant? kan man växla manuellt med steptronicen??
tacksam för vägledning ! mvh

Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Ja, man kan "växla" steptronicen manuellt, å ja jag skulle ha valt en automatare eller som vi skulle ha kallat den: utrustad med "handikapplåda" (haha) pga. att det e så möe bekvämare...

Mvh Pär
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Jag köpte en 530d e39 idag med automat... drar lite extra, men bekvämt

mo
26
moe green
BMW 535D-05
kan man tänka sig att 523 e lite "trött" med aut ?
jag kör idag en volvo s80 2.9-99 aut

bm
44
bmwdave
540iA -97
Jag har själv en 523 med steptronic och jag upplever den absolut inte som trött, Skönt att ibland kunna peta i "manuell" och varva ut växlarna som man vill ibland. Och petar man i Sport läget så tycker jag den spinner i väg fint, speciellt när den kommit upp i varv då känner man att det är en BMW sexa :)
mo
26
moe green
BMW 535D-05
hm.. låter trevligt!!! jag räknar ju inte med att det skall vara ngn asfalts skrynklare !! det e inte heller nödvändigt, men den skall gå gött!!!
'hm .. jag får nog åka och provköra en 523a med det snaraste, 528 e ju också intressant men det verkar som om det finns lite mer utav 523or vilket gör urvalet lite bättre på dom.

får kolla lite nsta vecka! mvh Dennis

An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Lite större bilar med sexa eller åtta ska alltid va automat, min högst personliga åsikt iaf.
Har haft 523ia och upplevde inte den trött alls.
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

EDIT, jag lever inte som jag lär för tillfället, men 530 eller 540 (e34) med aut sökes med ljus och lykta...
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
hade också automat som krav/önskemål när jag letade BMW 525, men hittade en fin som dock var manuell, efter en tids körning så ändrade jag totalt uppfattning. Är super goa att köra med manuell låda, självklart är automat skönt, men absolut inte lika roande tycker jag.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade valt automat alla dagar i veckan. M5 undantaget.

___
750-bloggen: Länk
Min automatlåda har hängt med i 23000 mil. Har haft automat i alla mina BMW:s och de har fungerat problemfritt. Jag är alldeles för lat för att köra manuellt.

Mvh
Mikael
Visa användare
47
svempa
328i Touring -96, 523i Touring -99
Har bytt från en 525iA -93 till en 523i -99 med manuell låda, vilket lyft. Trots 20 hästar mindre är ju 523'an mycket rappare och ger mycket mer körglädje. Aldrig mer automat för mig (har dock inte testat steptronic).

Ha de'
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En 523i går minst lika bra som en 525i E34. Att den saknar 20 hästar betyder egentligen inte så mkt utom att 525i E34 har högre vridmoment på höga varv. Överallt annars är den underlägsen, när det gäller vridet.

Det är därför som en 523i är 0.1 snabbare till 100 och dessutom snålare trots att den saknar 20 hästar. Växellådan är bara en liten del i det hela.

Det är fördelningen av vridmomentet som är det intressanta, inte antalet hästar (som bara visar motorns högvarvsegenskaper)

Men visst en rätt växlad manuell bil är ofta något snabbare till 100.

___
750-bloggen: Länk
Visa användare
47
svempa
328i Touring -96, 523i Touring -99
Som sagt, dessutom snålare, i mitt fall 3dl / milen! (1,36 => 1,06)

Ha de'
Li
61
Lintus
e39 540iA -01 Touring
e32 750iAL -89
e12 518 -75 m60 turbo
Min 525tdsa har gått 33000 mil och funkar klockrent. :) och den håller nog ett tag till tror jag...
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
tycker faktiskt man känner rejält att automaten blir slöare, tyckte 525 an E39 var trött i automat, dock så måste jag säga att den manuella blir ganska lagom pigg för en familjevagn. Har visserligen mestadels åkt volvo med betydligt mer effekt förut.
Det kan ju tilläggas att övergången från manuell 855 GLT (170 hk) till E46 320 automat (150 hk) kändes lite surt ur ett accelerationsperspektiv (annars var det bortsett från kombiutrymmet idel förbättringar). Trots att E46 är betydligt lättare än Volvon, något som jag tror gottgjorde den klenare motorn, så kändes den nog lite slö, det var en av anledningarna till att jag bytte till en 525 E39 med 192 hk, men inte ens med den motorn var jag riktigt tillfreds. Nu är jag det. :)

Mvh
Mikael
Slog till för några månader sedan och köpte min första automat då jag kör mycket köer och stadstrafik.

Måste säga att jag har blandade känslor. Visst det är ganska bekvämt i köer att inte behöva växla, och även när man kuskar runt i stan.
Jag gillar att motorbromsa mig ned i fart och använder motorbroms ganska frekvent med min körstil, något som blev aningens bökigare och obekvämare med automat. Att tvinga ned steptronicen en växel är inte alltid så mjukt som det blir om man själv reglerar med kopplingen. Att inte få bestämma och kontrollera den delen själv är faktiskt, i min mening, väldigt irriterande. Sen drar min nya 528iAT lika mycket eller mer än min gamla E38 740i (manuell), lite tråkigt när den är 2 cylindrar fattigare. Men antar att det är priset för att åka automat...

Summa sumarum, blir nog inte en automat igen. Iaf inte om det är en bil som ska köras (BMW, t.ex. ;) och inte bara åkas i.

Så svårt är det faktiskt inte att trycka ned kopplingen och flytta en spak :)
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
steptronic är bara skit.
Automat mycket bekvämt i 5 och 7 serie.
i 3 serie passar inte automat.

Jag tycker att det är bilen karaktär som avgör aut eller man.
inte om man är lat eller tycker om att växla.

mo
26
moe green
BMW 535D-05
steptronic bara "skit" !!! he he he! ja det varierar en hel del vad folk tycker,
bmws manuella lådor e ju oftast en fröjd att hantera,iallafall dom jag kört,samtidigt e det bekvämt med aut, men som ngn innan sa det hänger mycket på hur man upplever bilens karaktär, det blir helt enkelt att prova en aut och en manuell,

gott nytt år på er!!!!! hälsn Dennis

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
skulle jag haft en 525 eller mindre hade jag nog valt manuell, 528,530,540 åker jag gärna automat :)
mycket skönt att slippa växla så in i h*lvete när man drar iväg!
tror däremot att de mindre motorerna kan kännas slöa om man väljer en automat låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.