AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.972

PDC ur funktion

Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Som sagt så vill inte PDCn fungera riktigt. En signal ljuder i ca 4-sek , lampan blinkar på knappen sen blir det tyst. Har kollat o lyssnat på alla givare både fram o bak , alla verkar hela. Ska man börja o leta i elsystemet då eller? Har hört att det ska finnas någon kopplingsplint under mattan vid passagerarstolen .?

Tacksam för hjälp , mvh Fredrik
Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Ingen som har en aning.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej !

Så betedde min sig oxå när en av givarna hade gett upp.. Tror ändå på att någon av dom faktiskt lagt av och lättaste sättet är kanske att koppla upp
den och på så sätt få reda på vilken det är..

Verkar vara mycket vanligt att dom lägger av, särskillt under hösten/vintern.

Mvh Jimmy
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Håller med föregående talare, säkert en givare som gett upp

//SP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kör en diagnos sä säger den till vilken givare som är kass om så är fallet.

Kostar 725:- / styck hos BMW.
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Jag hade exakt det felet. Det var givarfel och enda sättet att ta reda på vilken givare som är fel är just uppkoppling mot datorn.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nope, man kan höra vilken sensor som inte funkar, du behöver INTE koppla upp den! jag hittade själv den trasiga sensorn på det sättet. sätt på PDC:n och lägg örat mot varje sensor, en i taget. vid de som fungerar hörs ett svagt, svagt knäppande ljud. den/de som är trasiga är knäpptysta. inte helt lätt att höra, men prova! då spar du 750 spänn i felsökning, och kan handla sensor på skroten för halva nypriset.

mvh Johan
Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Johan.

Det har jag gjort och alla sensorer är hela. Det är det som jag tycker är konstigt.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
sorry, missade det. då är det värre, men det låter samtidigt lite konstigt. knäpper alla så borde väl systemet fungera? kan det vara någon som är på gång att paja, och därigenom har fel motstånd? eller glappkontakt? har du några synliga skador på någon sensor? min som var paj hade ett stenskott.

risken är att du åker på att koppla upp bilen i alla fall.

Mvh Johan
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

PDC styrboxen sitter i skuffen på höger sida bakom sidopanelen(iallafall på Touringen)!
Om givarna knäpper kan dock ändå kablaget till dem ha ett avbrott.
Det går 3 tråd till varje givare från styrboxen, en jord en +12v och en + tillbaka som varierar spänning beroende på avstånd givaren indikerar.
Givaren kan knäppa även om tex + tråden tillbaka till boxen har avbrott!
Lättast att se, är som många andra här säger,då du får upp alla givarnas indikationer!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Hej igen.

Problemet löst , var på BMW idag och styrboxen var kass.

/ Fredrik
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Vågar man fråga vad den gick på ?

Mvh Jimmy
Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Javisst , jag blev 1800:- fattigare ; )
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Låter som att jag ska byta min box också då, har bytt alla givare och kabelhärvan men fortfarande piper de som de vill när man har kört i kraftigt regn eller tvättat bilen. Jag är INTE nöjd.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.