AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.194

Minska vägljud i kupén E36 coupé

ak
21
akerstrom
325iA -93
Hej, har en BMW 318IS coupé E36 -92.
Mycket trevlig bil men jag har stört mig lite på det höga vägljudet i kupén vid längre resor. Tänkte höra om det finns några ställen som det är klent isolerat på, som man kan bättra på själv.
Vill alltså ha lite tips på hur man kan minska ljudnivån i kupén med hjälp av isolering eller andra metoder.

Tack på förhand!
fr
53
fridaocherik
325ic -93 Hartge
kan va att du har billiga däck på bilen som gör att de låter mycket, ananrs är det bara att köpa mer ljuddämpning att stoppa i
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Har även jag en 318is coupé, och Jag tycker vägljudet inte låter alltför mycket. Dock är det utväxlingen som inte är helt optimal för den motorn på E36... Har många gånger önskat både en 6e och 7e växel... Motorn går på rätt höga varv när man kör motorvägsfart... Varav mycket motorljud som resultat.

Jag kör på 17" 225or runt om men upplever inte att vägbruset är så farligt...Då motorljudet låter mest...

Motorhuven kan vara svår att sätta dit extra isolation på, men visst är det bland de enda sätten.. Kolla som sagt också vad för däck du rullar på.. Är det vinterdäck så vänta med bedömningen innan du trätt på sommarhjulen.

Kör utan högerdörrspanel/isolering och utan motorhuvsisolering nu, och nu jävlar låter det... Måste kännas som en limousin sen när jag trär på det... Så det kan ju också rekomenderas, prova köra utan ett tag =)

// MVH Jocke
ak
21
akerstrom
325iA -93
Tack för svaren =)

Provar att försöka isolera bort lite motorljud då. Sen som ni säger har det säkert mycket med däcken att göra, kör ju dubbat nu.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Testa rulla i drygt 110, tryck in koppling och släpp gasen... Låt bilen rulla såhär tills du når tomgång och låt det gå.... Då hör du ju nästan endast själva vägljudet,blir lättare att skilja ljuden åt sedan när du får in gasen igen...

Ahh Dubben ger förövrigt vääldigt mycket oljud ifrån sig, du får höra i sommar =)

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.