|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har länge gått och värkt på en ny 330/335 diesel. Problemet är att jag inte vill ha run flat däck, med allt elände det för med sig, som obekväm gång och högt ljud. Enl. säljaren måste jag ta bilen som den är, eftersom den är typad med dessa däck. Som det är nu går jag och väntar på att få testa nya MB C-klass eller Audis A4 som kommer till hösten. Ska jag behöva överge BMW bara för att jag inte kan acceptera däcken ? Min fråga är: Går det att få tag på vanliga fälgar och "riktiga däck" samt är det lagligt ? M.v.h. Kentx | |
| Ja du kan ha vilka fälgar och däck somhelst (självklart inom rätt dimensioner). Att bilen är typad med rft är rent skitsnack eller bara ren okunskap från din säljare | |
| Glömde att säga att fälgarna är "vanliga" alltså dom är inge speciella utan det är bara däcken som jag dessutom tycker fått lite oförtjänt dålig kritik. | |
|
Du får ha vanliga däck! Du kommer nog inte få säljaren att byta ut RFT däcken , det finnes ingen balja till 1án och 3án dock så kan du byta på 5án då denna har balja! Jag har försökt byta när jag beställde men 325 T men icke! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Kenta Att man inte kan få säljaren att byta ut RFT-däcken är rent nonsens. Det är som allt annat en förhandlingssak, jag beställde tex en 120d för ett par veckor sedan som jag begärde att få levererad med Haka 5 dubbdäck och det var inga problem. Självklart kan det ju påverka den övriga prutningen men det är ju en helt vanlig förhandlingssak |
|
|
Du kan ju alltid beställa bilen med vinterdäck från fabrik och köpa andra fälgar till sommardäcken. Det som ryk 330xi säger om RFT och typning är sant. Det finns vad jag vet ingen typ klassning som säger att en bil måste ha RFT däck. Jag är dock ingen expert inom detta ämne. Jesperado borde kunna svara enkelt på denna fråga. Vi har en bil hemma som levererades med punkteringvätska och inget reservhjul/nödhjul, det ingick inte ens ett fälgkors. Vätskan och ett par skyddsglasögon vart allt som ingick. Detta är visserligen ingen BMW, men att man måste ha ett reservhjul om man inte använder RFT däck som BMW påstår är ju rent nonsens. |
|
|
ryk 330xi. Om jag har fattat rätt, så kan man lägga på vanliga däck på originalfälgarna? Det är alltså inga speciella fälgar till RFT ? I Z:n finns det bara en lagningssats och en kompressor, så det borde ju fungera även här. M.v.h. Kentx |
|
|
Kentx Helt riktigt. Det är bara uppbyggnaden av däcket som skiljer mot traditionella däck. Jag har tex på min e91 vinterdäck som inte är rft på orginalfälgen. Rft kan du således ha på vilken eftermarknadsfälg somhels också |
|
|
Nu börjar det likna något. BMW kanske inte är borta ur bilden i alla fall. Har fördrivit tiden med att läsa lite trådar om RFT. Jag har ännu inte hittat någon som är odelat positiv. Hur kan ett välrenomerat bilmärke som BMW envisas med att leverera sådan skit, som ingen vill ha ????????????????? M.v.h. Kentx |
|
| Det som skiljer rft-fälgar från vanliga är att de har en tryckmätare men det är inga problem att montera vanliga däck på orginalfälg. Däremot mår inte de hårda rft-däcken alls bra av att krängas på och av fälgarna. Jag har vanliga fälgar och däck på vintern men orginal rft på sommaren. Eftersom bilen inte har sportchassi så tycker jag rft funkar rätt bra. | |
|
Läste just en tråd från gunnare, Länk där det står att det är speciella H2-fälgar ? Håller förresten helt med i all kritik. Skönt att det inte bara är jag som är negativ. För min del är det solklart. Får jag inte riktiga däck på bilen från början, så byter jag märke. M.v.h. Kentx |
|
|
Nick_name: E9x har inte tryckmätare i fälgarna, det är ABS-sensorerna (som inte sitter i fälgarna...) som känner av om ett hjul får förändrad omkrets. Däremot är det som gunnare skriver, helt riktigt att det är speciella fälgar. /ElakaKatten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.