AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
464

hög tomgång på min 323 från 86

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Min 323 beter sig lite lustigt. när du kall startar den så går tomgången upp till 2000rpm för att efter 5-10 minuters körning lägga sig på allt mellan 850-1100rpm. när man sedan varmstartar den så går tomgången upp till 1500rpm för att sedan efter lite körning gå ner igen. men när du har kört bilen en halvtimme typ så händer det att tomgången går upp till 1500 igen och då är motorn genomvarm. jag var inne på att kontakten till kallstartsinjektorn var trasig men då borde väl inte tomgången gå upp så högt eller ska den göra det fast under en kort period. har även en teori om att kalstartsspridaren som ger tillskotts bränslet under startögonblickat läckte men då borde motorn gå högt hela tiden och inte bara när den själv känner för att själa extra mycket bränsle för mig.

tacksamm för svar...

Cimmen:)
Ar
7
Arman
323i,528i
Hej!
Grubblade en liten stund på ditt tomgångs problem.
Skulle göra följande om jag var du. Kolla igenom alla
vacuumslangar efter torrsprickor ock annat som kan göra att dom läcker.Men den troligaste orsaken till ditt problem borde vara att tillsatsluftsliden börjar pajja ur för dig. Det är en vattenstyrd ventil som stänger tillförseln av extra luft då motorn börjar bli varm.Extra luften är till för att kompensera det extra bränsle som motorn får vid en kallstart.Om den inte stänger som den ska så får man en onormalt hög tomgång.
Finns ett sätt att testa den på.Man kan klämma åt slangen som går mot insuget och på så sätt strypa tillförseln av den extra luften när motorn är varm.
Prova med det.Man brukar tyvärr va tvungen att byta skräpet när det är trasigt. Kan va värt att plocka en på skroten,då en ny kostar runt en tusing.
Lycka till!

Mvh
Arman.
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Tack för svaret! ska prova det om jag hittar alla slangar och ventiler men det får jag väl hoppas. Tänkte på en sak till när jag bytte avgasrör härom dan så upptäckte jag att avgasresterna innehöll oförbrukad besin, inte mycket men tillräckligt för att hålla avlagringarna lite fuktiga. kan det ha med ovanstående problem att göra. den drar ju ganska mycket soppa och en del verkar bara gå rakt igenom...??? hör av mig om jag inte får bukt på problemet.

Cimmen:)
Men kan man inte bara plugga luftslangen från tillsatsluftsliden till insuget, eller får man då ingen tomgång när bilen är kall??

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
Precis, man får ingen tomgång då när bilen är kall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.