|
|
|
|---|---|
|
Har sett att min topppacking har börat läcka på min 320. Motorn har bara gått cirka 100mil efter renovation. Och funderar om jag kan ta loss toppen och dra om bultarna igen utan att byta dem? Har för mig att det är sagt att de bultarna av torx typ sträcker sig om inte kan återandvändas? Eller är det bara en säkerthets aspekt att de altid ska bytas? MVH /Emil | |
| nä d stämmer. d är en s.k. sträckbult å måste därför tyvärr bytas. inte så farligt dock ca 350:- på BMW har jag för mig | |
| Hm...varför ta loss toppen för att dra om dem? Borde väl räcka med att sträcka de några grader till om du misstänker att de är för löst dragna...Eller vill du byta toppackning igen pga att du misstänker att toppen är skev o behöver planas? | |
| jag prova att dra om den igen samma bultar förut idag, innan jag hade fått nått svar. Får se om det tätar antaligen gör det väll inte det om då får jag ta bort den och kolla planhet, och byta packning samt bultar. | |
|
M20 six-cylinder engine with hex-head bolts Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Stage 2 (wait 15 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Stage 3 (engine at normal operating temperature) . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 25° M20 six-cylinder engine with Torx-head bolts Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 90° Stage 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 90° Hellre 1 dag som ulv,en 1000 år som får! |
|
| De är dragna så, alltså 30NM, 90 grader, och sedan 90 igen. | |
|
Syntes det var lite jeg,men her er hele avsnittet Torque wrench settings Nm Timing chain tensioner plug . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Timing belt tensioner bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Camshaft sprocket-to-camshaft bolt M10 and M30 engines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 M20 and M40 engines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Flange to camshaft (M30 engine) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Timing chain or belt covers-to-engine M6 bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 M8 bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 M10 (bolt size) bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Crankshaft pulley bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Crankshaft hub bolt or nut M10 engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 M20 engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 M30 engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440 M40 engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Cylinder head bolts* M10 four-cylinder engine Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Stage 2 (wait 15 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 33° Stage 3 (engine at normal operating temperature) . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 25° M20 six-cylinder engine with hex-head bolts Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Stage 2 (wait 15 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Stage 3 (engine at normal operating temperature) . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 25° M20 six-cylinder engine with Torx-head bolts Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 90° Stage 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 90° M30 six-cylinder engine (up to and including 1987 model year) Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Stage 2 (wait 15 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 33° Stage 3 (engine at normal operating temperature) . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 33° M30 six-cylinder engine (from 1988 model year) Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Stage 2 (wait 20 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Stage 3 (engine at normal operating temperature) . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 35° M40 four-cylinder engine Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 90° Stage 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Angle-tighten an additional 90° Intake manifold-to-cylinder head bolts M8 bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 M7 bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 M6 bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Exhaust manifold-to-cylinder head nuts M6 nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 M7 nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Flywheel/driveplate bolts Manual transmission . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Automatic transmission . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Intermediate shaft sprocket bolt (M20 engines) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Sump-to-block bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 to 11 Oil pump bolts (except M40 engines) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Oil pump sprocket bolts (M10 and M30 engines) . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Oil pump cover plate-to-engine front end cover (M40 engines) . . . . . . . 9 Front end cover-to-engine bolts (M20 and M40 engines) M6 bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 M8 bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Crankshaft rear oil seal retainer-to-block bolts M6 bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 M8 bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 * BMW recommend that the cylinder head bolts are renewed as a matter of course. Hellre 1 dag som ulv,en 1000 år som får! |
|
| Ja det där är ett utdrag från haynes verkstadbok som jag har och jag har dragit det enligt dem. Men får se nu hur det blir, har inte haft tid att kolla än. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.