AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.219

Vad får det kosta för er med en extrabil i garaget?

Har länge gått i tankarna att skaffa mig en e32a typ 735 el möjligtvis e30 325 igen... Men har ju e39an också.... E60n är ju företagets än så länge...

Tänkte höra hur ni som har skaffat minst 2 bilar varav den ena står som typ sommarbil el nöjesbil...

Har ni skaffat garage till den andra bilen? Delar ni och kör typ entusiast-bilen på sommarn och den nyare el bruksbilen på vinter-halvåret ?

Hur mycket fick den extra bilen kosta? Hur mycket får garaget kosta?

Som sagt... Vad får kalaset kosta för en bil som ändå inte används så ofta?

Och en grej till... Skulle ni låna till en extrabil i garaget?
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Har en 750iL som extrabil och som stått sen september. Kostade runt +50k.
Köpte en 740iL som jag kört med tills igår - då åkte den in i garaget bredvid 750n.

Jag hade inget garage i somras och sökte med ljus&lykta. Hittade ett lager några mil från mitt hus och var fullt beredd att betala 1300kr/mån för en plats där 750n fått stå med 1,5cm till godo på alla håll&kanter. Fick hem kontraktet men väntade med att skriva under till sommaren var över tänkte jag då jag letade vidare ett tag till.
Kom över ett enskilt dubbelgarage nån kilometer från mitt hus för under tusenlappen i månaden och det har jag idag. Får plats med 750n en motorcykel och 740n.
Funderar på att få in en motorcykel till men då kanske man inte kommer ut från bilen haha.
Har 4 motorcyklar och ser gärna att de står i garaget om sommaren men då får 740n stå ute.

Vinterförvarar cyklarna på en firma när sesongen är slut så då kan man få in 740n igen är det tänkt.

Hade velat haft en 750iL E38 som jag bara hade putsat på liksom E32an men de riktigt fina jag är ute efter går på över 200tusen och det känns inte rätt ännu att bara ha ståendes i garaget. När de sjunker ett par tusen i pris så blir det köp.

Ang lån beror det ju alltid på ens egen ekonomi. Finns det utrymme för lån utan att man slutar sitt sparande eller drar ner på fritidsaktiviteter så är det väl ok.
Jag hade lätt lånat till en lång B12 med rätt utrustning om jag inte kunnat slanta upp de 350tusen den kan tänkas kosta. Fast då är det i klass med denna: Länk
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Det får väll kosta så mycket som man själv är beredd att betala. men jag skulle nog inte låna till en extra bil , däremot lånade jag halva summan till att bygga ut garaget på tomten samt dra in golvvärme i garaget under den utbyggda delen.

Något som jag annser vara viktigt att ta med i budgeten är kostnader för :

Elektricitet i garaget (löpande)
Larm
Extra sirener till larm
GSM-uppringare till larm
Kassaskåp för larmelektronik
Batteribackupp (UPS) för all säkerhetselektronik
Kameraserver med "motiondetekt"
Extra kameror med IR-belysning
Smidesgaller för fönster

osv... alla som har en roligare bil garagerad drabbas förr eller senare av patrasket och då är det bra om man får veta det direkt när de går in (GSM)samt att man har deras ansikten på film.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vi har tre extra bilar utöver våra BMW. En är Morfars gamla bil som jag har behållt av "nostalgiska" skäl eftesom jag nu har skött om den i 33 år. De övriga är inköpta, för i ett fall dyra pengar, och i annat fall pga att jag kunde "fynda". Hade tidigare ytterligare två bilar, men då började det bli en belastning istället för nöje!

Minst en av entusiatbilarna får stå i dubbelgaraget på sommaren medans jag garager alla tre i hyrd lada under vinterperioden. Med de flesta entusiastförsäkringar följer det med ett krav på garage på hemadressen.

Den svarte E60:an håller jag också helst under tak så det blir lite pysslande om vilka bilar man skall ha stående hemma respektive garagerad i lada.

Hur dyrt och hur man finansierar måste ju bero på respektive ekonomi. En viktigare fråga kanske är om man är beredd på att försaka andra saker pga entusiastbilar. Och framförallt hur mycket övriga i familjen tycker att det får kosta!

Har man bilar över tjugo år kan man minimera de fasta kostnaderna genom att MHRF-försäkra och är de, som i mitt fall, över trettio år blir det skattefritt dessutom. Så i mitt fall har jag c:a 500 kr/bil i fasta kostnader (försäkring, skattefrihet, besiktning varannat år) utöver driften.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Kul att höra lite... Hela vitsen med att ha en extra bil är ju egentligen att man har den i ett garage och kan gå dit och putsa lite då o då...

Det blir väl inte så mkt lagningar på en bil som man inte är ute och åker med så ofta antar jag..

Får väl övertala tjejen om att vi behöver en till bil utöver e39an och e60n:P
52
447
528:n
528i -96
Med garageförsäkring, drift, bensin, service så kommer det att kosta mellan 2.000:- till 3000:- i månaden. Eget (Gratis) garage ger lägre driftskostnad och kortare brukssäsong, ex. endast 3-4 månaders körning under året ger drastiskt lägre försäkringskostnad. Värdeminskningen existerar inte om bilen vårdas och är en klassiker. Om man däremot köper en nyare M3:a så kan man lägga till 10.000:- i månaden i värderas....
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Runt 80K
Letar efter en 328 cab med M-paket......

Gott nytt år!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.