|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en 318 touring, 00, 10 000 mil. Har alldrig ägt en Bmw,hört att det ska va en bra bil, men tycker det börjar likna skit. Det började med ett fläktmotstånd,sen regnar det in i bägge framdörrarna,nästa var att kolven i ett av bromsoken rostat fast, fästet till avgassystemet brast, lacken har redan bleknat. nu har bägge fjädrarna bak brustit på tre ställen,abs givare, slitagevarnare är bytta allt detta på tre månader,vad kan man mer vänta sig är det så här att vara bmw ägare eller? Har en merca från 66 där originalfjädring håller än! | |
|
aldrig stavas aldrig med två l alltid stavas alltid med två l. |
|
|
Att lacken redan bleknat kan man knappast beskylla BMW för utan snarare tidigare ägares ovilja att vårda bilen, slitagevarnare för bromsbeläggen bör /skall bytas vid bromsbeläggsbyte. ABS-givarna har ett utsatt läge så dessa kan gå sönder (inget BMW-specifikt problem, sitter säkerligen ABS-givare från samma tillverkare i många olika bil-märken). Fjäderbrott är inte direkt ovanligt. Sen att jämföra bilen med din MB från -66 är ju lite lustigt, hur kan du vara säker på att det verkligen är original stötdämpning/fjädrar som sitter på (alltså de som monterades 1966)? Isf måste du nästan ha ägt bilen sedan 1966 eller i vart fall ha full dokumentation, i mina ögon kan dock stötdämpare/fjädrar från 1966 knappas vara i bra skick även om de är hela (skillnad på "hela" dämpare/fjädrar och motsvarande i bra skick). Låter nästan som om bilen i fråga haft ett tufft liv med inte alltför vårdande ägare |
|
| Man kan inte jämföra med en gammelmerca. Dom bilarna byggdes helt utan krav på att vara körglada, dom skulle bara vara slitstarka. Sedan kan man ändå sägs att du har haft otur med din BMW, du har haft ovanligt mycket fel. Men det är de väll värt? ;) | |
|
He he, hur många ägare har bilen haft? Du vet säkert inte 10% av vad bilen har varit med om. Om man ska starta en tråd om kvalitét(bilmärke(modell kvittar) så tycker jag att man ska ha köpt bilen ny och kört den i minst 3-5 år innan man kan börja snacka! _____Vraum!_____ |
|
|
Som Snatto säger, beror ju helt på vad bilen varit med om. Var det billigaste bilen på blocket? nyimport och snubben som heter BMW som sålde? __ BMW - When you need power and comfort. |
|
| Aaron: Du har råkat ut för i princip "alla" typfel på E46 utom läkarmana. Dessa prylar får folk byta ut men det brukar fördelas mellan olika ägare och inte allt på en gång. Du har haft maximal otur eller så har du köpt en väldigt ovårdad bil. Har du kollat upp service och ägarhistoriken samt miltal? Moderna bilar går sönder oavsett märke, även MB går sönder nu förtiden. Högsta driftsäkerhet hittade man för ett par år sedan hos dom japanska tillverkarna, men även det ser visst ut att vara ett gånget kapitel vad jag förstår... | |
|
Håller inte en bil längre en tre till fem år är det billigare att åka taxi. |
|
|
BMW är ett permiummärke det är inte synonymt med ett kvalitetsmärke! Kvalitetsligan leds av Toyota och Mazda! |
|
| har en 328-00, två ägare ink mig. de ända felet var att passagerar dörren inte låste upp varje gång. ETT fel på 7 år är helt ok. | |
| Jag har precis köpt min BMW 316i som var den billigaste på blocket nyimporterad och avställd med alla tänkbara fel. Generellt skulle jag vilja säga att fel på bilar står i nån proportion till antalet prylar bilen har, Ju fler roliga saker bilen har desto fler saker kan gå sönder. Jag hade en Golf förut som i stort var problemfri, men det var nog för att det inte fanns särskillt mycket som kunde gå sönder. | |
|
Kör min tredje och äldsta BMW (23000 mil). Mer problem än tidigare Mazda, men mindre än volvo 855. Jag är än så länge nöjd med märket. Mina tidigare BMW:s var billiga att köra eftersom de var i toppskick när jag köpte dem. Den nuvarande var det lite småfix på som kostat mig 12000, men nu är i stort sett alla brister jag noterade vid köpet åtgärdade och det är inte BMW:s fel att den förre ägaren hade tröttnat och bara ville bli av med den. Det kanske var så att priset när du köpte din bil var i paritet med de problem du fått? Så var det åtminstone för mig. Bilen var billig eftersom det fanns lite småfel. Ett standardtips som gäller alla bilar med skivbromsar är att du varje vecka ställer dig rätt hårt på bromsen så att alla bromsok måste jobba. Jag råkade ut för samma sak som du på min Volvo och fick det rådet av både verkstad och Bilprovningen (alternativt att du servar dem årligen). Ett annat tips är att du underhållsladdar batteriet några gånger per år, annars finns risken att du har ett tomt batteri när du behöver det som bäst. Är det säkert att det regnar in i dörrarna? Något som många råkat ut för är att en film inne i dörrarna släpper och då leds vatten in på golvet. Om det är vad du råkat ut för finns det många tips på detta forum. Hoppas det går bättre för dig i fortsättningen. Jag minns hur sur jag var på min skitvolvo efter ett antal verkstadsbesök, och har därefter aldrig mer intresserat mig för det märket, trots att det snarare var den förre ägarens fel och inte märkets. Mvh Mikael |
|
|
En liten fråga bara. Hur missköter man ett fläktmotstånd eller en ABS givare ?? |
|
|
Hehe. Ja, du isåkare, säg det? Fläktmotståndet kan man nog inte göra så mycket åt? Kanske köra fläkten på hög styrka ett tag, men då sliter man ju på fläkten istället.. ABS givarna kanske man ska spola vatten på då och då.. Vette fan. Tycker annars det är väl mycket problem på vissa bilar man läser om här på forumet, dvs nyare premium bilar. Min gamla e36 håller väldigt bra ihop! Bytte efter 22 kmil vevaxelgivare och en lambdasond. Var nog det allvarligaste jag bytt, möjligtvis termostaten som gav upp strax efter 20 kmil. Läser om folk med e39 som drabbas av det ena och det andra, tycker för övrigt att e39 med m-pkt är en jävligt läcker bil, men vette fan om man vågar köpa en sån! Även e46 coupé är läcker, men vissa verkar ju vara rostigare än min kärra, som ju inte har någon rost alls! (i alla fall synligt). Hm... |
|
| måndags exemplar!! sorry!! :( | |
|
Fläktmotstånd, regnar det in i framdörrarna och abs givare är typfel som många råkar ut för. Resten av de uppräknade felen låter mer som dåligt underhåll/hård användning/många mil. Angående fastrostad bromskolv, när böts bromsvätskan sist? Det bör vara gjort minst tre gånger på din bil just för vätskan "drar åt sig" vatten. Hoppas att famtiden blir ljusare för dig! **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
| Jag har haft alla "typfel" som brukar avhandlas här om E46. Är nöjd med bilen iaf. Kan inte tänka mig något roligare för de pengarna jag betalde. Om jag skulle köpa en bil som aldrig fick gå sönder fick det bli en toyota. | |
| jag tycker det mest låter som att tidigare ägare inte tagit hand om bilen.. rent slarv.. | |
|
Har nu fixat Fjädringen såg ut att va en konstruktionsmiss med en skum avsmalning i bägge ändar, svagaste länken typ, inte så på dom nya. Oket va en slarvigt dit satt damask. givarna bytta men fick koppla ur batteriet en stund innan lampan slockna. Bara badbaljan kvar, ska prova det med tätningen i dörren,tack för tipset. För övrigt var bilen svindyr kärringkörd och pedantskött, in your face ni skadeglada. Kanske aldrig mer behöver meka,he he |
|
|
måste inflika.. jag ör ju trors allt inne på min femte BMW men min förtsa 3-serie.. BMW är en bra bil..och tro mig. De sista 10 åren har jag nog haft 15 bilar tillexempel: En Peugeot där dörrsidan lossnade och startmotorn funkade varannan gång, samt en passat med automatlåda där automatlådan slutade driva när den kände för det... Att en bil är kärringkörd är väl kanske inget att hänga upp i julgranen. Jag hade en sån bil med, det tog 3 månader av fullgas innan bilen gick som den skulle. Däremot måste jag gratulera till inköpet av just BMW. Jag har aldrig varit med som en mer logisk och lättmeckad bil såläge jag har varit verksam i bilbranchen. Se det som en välsignelse om du behöver öppna huven och mecka lite.. Det är både kul och underbart.. Dessutom har man bra stöd och hjälp ifrån Autopowers forum. Lycka till med bilen i framtiden och God fortsättning på det nya året Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.