|
|
|
|---|---|
| För ett tag sen bytte jag ut mina Biltima-skivor som jag "nedrustade" bilen med i höstas mot ett par Brembo eftersom bilen skakade skrämmande mycket vid imbromsning och bromsverkan dessutom var ojämn. Med Bremboskivorna fungerar allt felfritt. Som jag har förstått det är det ingen nyhet att biltema säljer skitskivor. Jag tänkte att det kanske skulle vara läge att reklamera gerjerna så jag åkte in till butiken i gbg för att lämna in grejerna. Där fick jag som svar att dom inte godkände reklamationer av skivor eftersom det ENDA sättet för att skivor skall slå sig är att bromsarna ligger konstant på pga kärvande ok. Min spontana reaktion är: Skitsnack. Mina ok renoverade jag i samband med skiv och backbytet i höstas. Jag har kopparpasta på att okets gliddelar och på stiften har jag silikonfett. Kolvarna löper lätt. Är det inte snarare så att skivor kan slå sig vid lite hårdare körning om dom inte är genomhärdade vid tillverkning? Det tror iaf jag. Jag har ju inte dirkekt rejsat med min E30 men lite hårdare inbromsningar har jag gjort vid ett antal tillfällen och jag upplever det som om det blivit värre efter det. Nån mer med erfarenhet av Biltemas skivor? | |
|
Jo de kan slå sig om man kör hårt. Mina Brembo skivor har slagit sig lite också:( Satte på dem i höstas. Men de har gått rätt hårt:) |
|
| ILoveToRide: Åk in med dina skivor där du köpte dem, det är två års garanti på Brembogrejer. (Förhoppningsvis utan omotiverat Biltema-gnäll) | |
|
Sjysst! Ska kolla upp det, tänkte inte ens på att det borde vara garanti på dem. De ser knappt använda ut annars men har blivit lite varmt åt dem några gånger. |
|
|
Ett tips att undvika att skivorna slår sig efter hård köning är att köra lungt ett tag innan man ställer bilen så skivorna hinner svalna av,ställer man bilen direkt så är ju värmen hög i ok, på klossarna och då blir det skeva skivor som följd av det. hjorten |
|
|
och håll inte foten på bromspedalen vid rödljusen.... /Kristian |
|
| Jag har biltemaskivor på min och dom har faktiskt inte slagit sej nå. Och då har jag bromsat ganska så rejält med dom. jag är helnäjda med dom än så länge. Har gått 500mil | |
|
Jag hade biltema bromsar på min 320i E30, rejsade med en audi 1.8t en gång och efter kanske 4-5 hårda inbromsningar ifrån ej laglig fart så kom vi till ett rödljus, tryckte bromspedalen ända ner i golvet säkert 100 meter innan ljusen men inte fan stannade bilen för det!!!! Tur att det bara fanns en annan bil i korsningen. Biltema använder man bara en gång, man lär så länge man lever.............. Mvh Patrik 325i -92 |
|
pjotor. |
"Smakar det så kostar det" Biltemas saker lär smaka som utspätt vatten. |
|
hello Sandgren! Inte för jag vill försvara Biltema men går pdalen i botten efter några hårda inbromsningar så beror det ej på skivorna utan på att bromsoljan kokar, vilket den gör om man inte byter den regelbundet. När bytte du sist? mvh BLJ |
|
|
bengt: Visst är det oljan som kokar, men anledningen till att den kokar är ju att skivorna blir så s-tans varma, jag upplevde inte detta med tidigare bromsar på bilen. Hade inte bilen så länge så jag bytte aldrig oljan på den, hade säkert hjälpt lite, men fasen vad matta skivorna blev, 2 hårda inbromsningar så var det STOR skillnad. Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.