AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.252

Civic Type R vs 328 e36

Sida 3 av 3
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tycker att de låter ganska snarlikt varandra. Ljudet hörs dock tydligare på den senare.
Fan va det gick segt för hondan efter 200... riktigt segt måste jag säga!

/// Bimmarkomanen
redan efter 160 verkar den vilja dö,hehe

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hmm i vanlig ordning har det hela spårat ut, som sagt vi ska nog hålla oss till originalvagnar och otrimmade/omodifierade sådana!

Självklart kan alla bilmodeller bli bra i kurvorna och få bra prestanda osv, men det är nog bara att acceptera att en S60 inte riktigt är byggd för att köras snabbt med i kurvorna eller kunna bjuda på inspirerande körning. Som vanligt så kan det skilja väldigt mycket från exemplar till exemplar, vissa modeller kanske går ovanligt bra medan vissa går rent ut av dåligt. Precis som det fins 2.a sorterings glass så finns det även inom bilvärden vad det gäller tex prestandan, vissa går osedvanligt bra och kanske fick lite mer mos i motorn från fabrik medan andra känns undermotoriserade.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
helgonet:

Beror ju på hur man ser det. Går ju ungerfär som en 330 upp till 200 km/h. Men en sådan kanske oxå dör efter 160 km/h??
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Min dör åtminstone verkligen inte efter 160, så mycket kan jag bidra med : )

Vid 160 är det fortfarande kraftigt accelerationsdrag i maskinen och den vill långt ifrån tappa sugen vid 200.
lexcom: allt är relativt, men då har jag ju åkt caterham superseven med 547hk och då är ju allting trött i jämförelse.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
helgonet:

Ja, då förstår jag :)

Civic type r är väl ingen jätteraket direkt, speciellt inte högre hastigheter, men det är knappast avsikten heller. Säkert en fruktansvärt rolig bil att köra hur som helst.
hur avsluta rman en tråd., får en massa mail jämt när nån postar här..=)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
kenzoo:

Går ej att avsluta en tråd. Gå in under inställningar och ändra att du inte vill ha mail när någon svarar i din tråd.

gå in på ändra användare längst upp och redigera om

lexcom: din 525:a går djävligt bra för att vara just en 525:a
inte som dom liken man testat genom åren

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
helgonet:

Den är ju chippad, plus troligen väl inkörd :)
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
328 mot en Honda Civic Type r har inte så mycket att hämta specielt eftersom 328 var automat.Alla möjliga tester har gjorts.

Sen att vissa påstår at Hondan dör vid 160 så kan jag inte hålla med riktigt kollar ni på tester så gör en Honda CTR 180-200 på 5.8 sec med riktiga instrument så detta tycker jag att det e riktigt bra för en orginal bil.

Sen kan man inte köra Ctr som det ska så kan man säkert förlora mot en 320..

Mvh
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jo, det gäller ju att hela tiden hålla sig inom v-tech området. På tidigt 90-tal var det ett herrans rabalder då hondas nya civic vti med 160 hk "bara" gjorde 0-100 på över 8s i många tester när den enligt intruktionsbonen skulle göra det på 7,2s. Senare visade det sig att dessa vagnar med rätt person bakon ratten lätt kunde komma ner under 7s på sprinten 0-100. Det hela handlade alltså om att journalisternas test-chaufför inte kunde hantera bilen på rätt sätt.

Troligen drog inte journalisterna växlarna tillräkligt långt. Varvstoppet ligger på 8500 rpm på gammla vti och rödmarkeringen börjar vid 8000 rpm. Det räkte med att man växlade vid 7800 rpm för att man skulle förlora massor när man egentligen borde ha växlat vid 8400 rpm.

Samma fenomen finns säkerligen även med "CTR".
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Precis Lexcom

Kommer ihåg när en polare skaffade en CTR samma dag som jag min Gti 5,när vi körde in bilar i ca 300-400 mil så tog vi en race efteråt ,Ja vann alltid och sen när jag kollade på tester runt om på internet stod det att Ctr ska va snabbare då undrade jag ,hur kommer det sig att han får pisk.Vad hände jo precis som du sa han varvade på 7500 varv och den ska varvas till 8250.När en polare förklarade åt han hur han ska köra Ctr då vart jag bakom tyvär.

Detta kan hända så att ni vet om man inte kör en CTR som det ska.Som jag och Lexcom skrev.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.