|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min kusin har precis skaffat sejj en Honda Civic Type R, Och själv så har man en Bmw 328CiA -97 .. Kusinen tror att hans bil är snabbast, jag tror att min är snabbast =) någon som har nått ang det ämnet? | |
|
Starten är viktig, om han inte spinner med sin riskokare så får du det svårt Sjukt snabba är dom |
|
Gemini__ |
Han kommer sticka ifrån dig från stillastående rätt rejält, om han uttnyttjar hela bilens potential. På motorvägen i lite högre farter är de inte så vassa dock. Mvh: Thomas |
|
oggyone: hahaha riskokaren ja, Gemini_ : det e nog som du säger, för han blev totalt förnedrad av en BMW taxi, |
|
Gemini__ |
Så när ska ni ut och testa da? =) |
|
tror att han tar dig måste jag säga, tyvärr. Körde mot en sådan i sommras och kan säga att han hängde på ganska fint, drog lite smått ifrån han men d va inte mycket. Sen vet jag inte om den var original, men vass var den.. lycka till iaf! /// Bimmarkomanen |
|
| Kan han köra bilen så är du helt chanslös i alla intervall tyvärr. | |
|
hoppsan hoppsan.. jo jag måste erkänn att den e ganska rapp, har jag fördel med automatlådan? .. |
|
Gemini__ |
Automatlådan är bara en nackdel om det som i ditt fall gäller att accelerera så fort som möjligt. |
| om du inte är helt talanglös så drar du honom med en manuell låda.. automat är bra mycke svårare... | |
|
Mot en manuell så är det mest förarskickligheten som avgör. CTR´en ska vara den snabbare bilen men det gäller att hela tiden vara på sin vakt, man måste hela tiden hålla sig inom v-tech området för bästa accleration. Växlar man för tidigt faller nästa växel utanför. Med andra ord aldrig växla under 8000 rpm. Mot en automat så tror jag CTR´en får en relativt enkel resa. Det är ju dessutom ganska enkelt att klämma ut några extra hästar då dessa bilar svarar väldigt bra på enbart ett CAI samt catback. Finns flertalet som kör blackrace på runt 9,2s med enbart de moddsen. |
|
|
Honda Civic Type R Supertest in sport auto 11/2001 Gewicht 1246 kg 0 - 80 km/h 5,0 s 0 - 100 km/h 7,0 s 0 - 120 km/h 9,3 s 0 - 140 km/h 12,6 s 0 - 160 km/h 16,0 s 0 - 180 km/h 22,6 s 0 - 200 km/h 28,4 s Bmw 328Ci Test in sport auto 04/1996 Gewicht 1391 kg 0 - 80 km/h 5,3 s 0 - 100 km/h 7,3 s 0 - 120 km/h 10,0 s 0 - 140 km/h 13,3 s 0 - 160 km/h 17,5 s 0 - 180 km/h 23,5 s 0 - 200 km/h 34,0 s Tror du får svårt då din dessutom är automat. Tyvärr. |
|
|
Nu är ju inte en 328 automatare en spec. snabb bil, jag gissar på att Hondan till och med har råd att missa en VTEC växling och ändå vinna racet. Jag har själv en CTR som bruksbil sedan drygt 2år och har hunnit med en heldel race mot olika Bmw. Exempelvis så vinner jag 9/10 race mot polarens 330 E46 från stillastående upp till en 150-200km/h om jag inte spinner bort starten helt. Det enda jag gjort på bilen är att byta luftintaget mot ett eftermarknadssystem. |
|
|
Det bästa jag visste i somras var att få trycka dit kaxiga Hondaägare (det finns en del) på landsvägen med S60in. Det ultimata nederlaget enligt en kompis som kör Honda, är att få stryk av en Volvo....och som han blev frånåkt. :-D Tyvärr blir nog en 328iA för klen. Flåklypa |
|
|
Han hade iaf. säkert roligare i Hondan än du hade i Volvon även när han blev ifrånåkt. Värre sömnpiller än en s60 finns väl knappt, men det verkar du ju ha insett nu i och med bilbytet ;-) |
|
|
Hondan har ju bättre tide än 328:an ,, så det får avgöras av kör skickligheten =) |
|
| om vi kikar på Goldcoms inlägg ovan så skiljer det 3 tiondelar mellan bmwn och hondan upp till 100. det skall vara en fan så bra hondaförare för å vinna ett rödljusrace...... | |
|
S60in har en svaghet.....att den inte inspirerar till bankörning. CTR har en styrka....att den inspirerar till bankörning. Jag kör inte bana sååå ofta.....men skulle jag det vore mitt val en ren racebil eller MC. :-) BMW (M-modellerna i synnerhet) är en bra kompromiss i mina ögon men den är inte bäst på något. Flåklypa |
|
|
Eller så inspirerar inte en s60 till någonting alls mer än att slänga sina pengar i sjön på trimchips i hopp om att få en rolig bil. Allting handlar ju inte om bankörning eller motorvägsrace, helt riktigt! Då har du hittat rätt nu då. Men du behöver inte ens syssla bankörning för att uppskatta skön väghållning i en bil. |
|
| S60? var det inte bmw & honda det handlade om??? | |
|
Vet inte om jag har hittat rätt med M3an heller......det är en gammal bil med hyffsade vägegenskaper, komfort och prestanda, inget mer. RWD med diffbroms förnöjer men bilen är trots allt en kompromiss. Mustang: Visst, Hondan kommer att vara snabbare både rakt fram och på bana än en 328iA.....dock riskerar föraren hörsel och ryggskador (sannolikt kot-kompressioner). Toppfart kan 328an kanske ge CTRen en match i? Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.