AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
810

Billig försäkring 540i

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Nä nu får det vara nog!

Fick precis mitt nya försäkringsbrev för min 540i som ska gälla från 1 feb.
8964 kr/år helförsäkring (Länsförsäkringar) här uppe i obygden (Sundsvall).
År efter år betalar jag och aldrig har något hänt med bilen så nu tänker jag starta mitt eget privata försäkringsbolag och alltså gå ner till trafikförsäkring om 2810 kr/år. Det blir ju 6154 kr/år som jag får över till mitt eget försäkringsbolag. Glasrutor, bärgning mm. Så mycket pengar har jag möjligen fått igen från försäkringsbolagen under hela min 24-åriga bilkarriär bestående av några enstaka småskador.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig halvförsäkring, fast det tillägget skulle kosta 3379 kr/år extra. Hmmm..

Brand? inte troligt.
Glas? kanske men då blir det väl ca 2000 kr
Stöld? inte troligt.
Räddning? Fast de ska ju ändå ha samma pris som självrisken.
Maskin? gäller ju ändå inte på min gamla bil.

Så nä, det blir nog bara trafik.
Vad tycker ni andra?

Svekke
Jag håller med. Jag betalar ca 2500 för trafikförsäkring hos LF och kan inte tänka mig att betala uppåt 10% av bilens värde i årlig försäkrigspremie. Jag förvånas av att så många med äldre bilar tycker att det är värt så mycket pengar att hålla sig med helförsäkringar. Som kuriosa kan nämnas att en släkting fram till förra året hade en 740 från -87 som körts 27000 mil och ansåg att den måste framföras med helförsäkring. :)

Mvh
Mikael
Ja, bolagen har ju räknat på att om man är "normaldrulle" så ska det löna sig för försäkringsbolaget. Och då jag, som alla andra ;), anser att jag inte är drastiskt mer drullig än någon annan så kan det alltså inte löna sig.

Själv har jag alltid kört på trafikförsäkring och sparat en god slant till mig själv. Min gamla 740 E38 skulle försäkringsbolagen ha mellan 44-27kkr för en helförsäkring. Så det var aldrig aktullet direkt... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.