|
|
|
|---|---|
|
Här i Sverige klagas det på införandet av tullavgift... se hur de har det i Tyskland istället! Så var nöjda med lite tull... ;-) Länk Kan detta på sikt (om det införs) medföra billigare "miljöbovsbilar"? | |
| Och ingen lobbying från den tyska bilindustrin gjord? | |
Scheckheft |
Hej Kane: varför det? Biltillverkare vill sälja nya bilar så den här åtgärden kommer snarare att applåderas av bilitillverkarna i Tyskland. Just nu diskuteras också förslag om en allmän hastighetsbegränsning på Autobahn. 120 i framtiden? Mvh Scheckheft |
|
Det finns alltså fler länder som styrs av "ett gäng obskyra bohemer med tvivelaktigt miljöpatos utan någon som helst förankring i verkligheten"? =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Scheckheft: Vad tror du jag menade, att bilindustrin lobbar för eller emot begränsning av gamla bilar? | |
Scheckheft |
Hej Kane: jag tolkar ditt inlägg som att du undrar varför inte tyska bilindustrin agerat mot förbudet. Mvh Scheckheft |
| Nope. | |
Scheckheft |
då kanske du har vänligheten att förklara vad du menar. Dina inlägg är svårtolkade |
|
Jag vet inte exakt vad den tyska lagen innebär. Men jag förstår inte hur regeringen kan driva igenom något sånt. I t ex Berlin så kryllar det av gamla bilar inne i städerna. Det är ju ett rätt hårt slag mot befolkningen. De hade ju t ex kunnat dra gränsen vid att bilen måste ha katalysator för att få framföras i staden. |
|
|
Idén är god men förbudet känns lite hårt, ett första steg borde väl vara att stoppa bilar utan katalysator. Alltså skulle bilar nyare än -88 klara sig - eller majoriteten av dem, Sverige var väl ett av de första länderna med kat.-regler. |
|
| Detta är inget nytt i Tyskland med miljözoner. Ett MYCKET BRA sätt för att inte säga nödvändigt i överbefolkade europa. Samma sak borde införas här men givetvis så skall man undanta entusiastförsäkrade fordon och liknande. Vi har en alldeles för slapphänt miljölagstiftning gällande gamla bruksfordon. | |
|
Ja bort med alla gamla bruksfordon från -95 på 1.4 liter och fram med 4.2 liters V8 Quattro som dricker sig redlös vid stoppljusen. Undrar hur dom tänker egentligen. Ska dom göra nåt så tycker jag som många andra här att attackera gamla katalysatorfria bilar och gamla dieslar. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Scheckheft: Jag ser inte riktigt otydligheten men jag undrar givetvis hur mkt den tyska bilindustrin har agerat FÖR detta beslut. | |
|
Draven-: Bilar utan G-kat (katalysator) är redan slopade sedan 90-talet i Tyskland. Det finns dessutom ett antal katalysator klasifisieringar. Men det finns "ju" en lösning på problmet så det är inget att jaga upp sig över. ---> Länk ;) |
|
| Hurra, då kan vi importera ännu billigare bilar från Tyskland...... | |
Transocean |
Ja, jag tycker ni skall vara jäckligt nöjda i sverige med era billiga bilar och säkra vägar. Här i bilismens helvete i Norge har vi infört följande saker: Avgift på att köra med dubbdäck! Länk Länk Och nu efter flera år med dubbavgift så väljer 90 % av norrmän friktionsdäck och TROR ATT DOM HAR BÄTTRE FÄSTE ÄN DUBBDÄCKEN! Där ser man att propaganda fungerar! För att ytterligare öka på trycket på bilister har man nu i tillägg infört ett s k miljöfartsgräns på 60 km/h på ring 3 i oslo samt riksväg 4 i oslo. Länk Sen står polisen där och delar ut böter för folk som kör i 65 km/h. Här kommer bötessatserna: Länk Vägtullar Norrmän älskar vägtullar! Länk Länk CO2 avgifter Eftersom Norge köper upp utsläppsrätter i stor skala pga oljeindustrin är det politiskt korrekt att ge bilisterna skulden för landets CO2 utsläppen! Därför skall nu dom redan helt sjuka bilavgifterna läggas om! Dieselbilar blev denna omgångens stora vinnare....men regeringen har redan aviserat att det blir lite andra takter från 2008 när alla hunnit skaffa sig en dieselbil...haha! Länk Länk Och om du kära Autopower läsare skulle ha funderingar om vad det kostar att registera en begagnat bil när du flyttat till norge och köpt dig en 10 år gammal beemer i 200 000 norska kronors klassen Länk så kommer avgiften vara ungefär så här beroende på årsmodell... Länk Juha |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.