|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Såg att Småsam (www.smasam.se) har en förskring via Zurich till ett bra pris. Helförsäkring:3900 kr/år för 08-,031-,040 området 2900kr för övriga landet. Halvförsäkring:2700kr/år för 08-,031-,040 området 1700kr/år övriga landet. Detta oavsett bilmodell, körsträcka,ålder etc. Nackdelarna: 4000 kr i självrisk oavsett skadeorsak. Endast för företag. Men ägaren för företaget får ha sin privata bil försäkrad. Visst är 4000 kr en ganska hög självrisk å andra sidan så sparar man ju in en hel del pengar gentemot de andra bolagens premier. Så uttnyttjar man inte försäkringen allt för många ggr per år så går man med vinst. | |
| tack för tipset ! 2900:- i helförsäkring för min M5 -99 får bilen nu på fredag :) | |
Kristo |
enda problemet om d e ett problem, är att man måste vara med i småföretagarnas förbund? tror jag d hette. vet ej om det kostar mycket eller e gratis.... |
| man måste vara medlem i småsam naturligtvis kostar 800 :- per år men de har även avtal med OK Q8 så man får 26 öre litern i rabatt med företagskortet vilket också e bra.kollade runt med olika försäkringsbolag angående min M5 -99 den billigaste var folksam där jag nu är helkund (företagsförsäkring,villaförsäkring 2 bilar) ville ha 12500 :- per år i helförsäkring trygghansa ville ha 16500:- så visst lönar det för mig att vara medlem i småsam för 800:- per år då får jag ju bilen helförsäkrad för 2900 :- | |
| Gäller även försäkringen för villtolyckor? | |
|
Du måste väl ha ett företag för att kunna bli medlem i Småsam om jag fattat rätt, och vad kostar det att starta ett företag. Sen kan man bli medlem för 800:-/år |
|
| vad jag förstår så gäller försäkringen vid alla typer av olyckor.dessutom är det fria mil.det lönar sig väl inte att öppna ett företag precis för att få denna billiga försäkring men om man har ett färdigt så e de ju kanonbra.visst kan man ju registrera ett företag kostar väl ca 500-1000 kr men då måste man ju deklarera samt hålla på med mycke annan byråkrati istället. | |
|
Nja man får särskildskattedeklaration men annars är det inte mycket annan byråkrati. Regga en enskild firma eller handelsbolag med frugan eller polarn kostar väl fortfarande runt 850:- till prv. Det är lite papper som ska fyllas i men går ganska snabbt. Sen vet jag inte hur stor omsättning man måste ha för att få gå med i småsab (kanske inget och då kan vem som helst öppna firma och regga både porschar och ferrarisar för 2900:- per år). |
|
| när jag nu blev medlem så var det inga frågor om företaget omsättning mm så det borde nog gå bra att bli medlem med ett sk vilande företag.huvudsaken att det finns ett företag registrerat hos prv.jag fick dessutom båda bilarna helförsäkrade för 2900:- per st och år kanonbilligt :) hur sen försäkringsbolaget zurich är om något skulle hända vet jag inte :(.de lär ju vara ett av europas största ialla fall. | |
|
(Kri Hal) Var utsat för inbrott på mitt företag för några år sedan, en skada på ca 500.000:- Zurich betalade allt innom loppet av en vecka........ absolut noll strul. |
|
|
Försäkrade min X5'a idag för 3900:-/helår...... enda haken mot andra försäkringar är att självrisken är 4000:- Inga som hellst importrestriktioner dessutom !!!! |
|
| XX5 skönt att höra något possitivt om Zurich i allafall,appropå självrisken så e de inte så farligt med 4000 om man tänker på att jag har nu haft körkort i 16 år och alldrig behövt använda mig av någon självrisk hittils även fast man skulle behöva göra det 2 ggr per år så skulle man ändå tjäna på denna försäkring med tanke på att den e nästan 10 000:- billigare än nåt annat bolag på min m5. | |
|
Hej allihopa ! Måste tyvärr göra Er besvikna. Försäkringsbolaget Zürich beslutade med omedelbar verkan att lägga bl.a all privatförsäkringsaffär i Sverige i s.k. "run off" från och med 1/6 i år. Det innebär stopp för all nyförsäljning och stopp för alla förnyelser. Med andra ord kommer försäkringarna att gälla fram till nästkommande förfallodag sedan är det dags att se sig om efter nytt försäkringsbolag. Kan det bero på att det inte var lönsamt = för låga premier ??? (Jobbar själv på Zürich men med industriförsäkring) / Nysse |
|
|
Verkar vara en trend för Zurich !? På min arbetsplats har vi kunnat teckna en extra sjukförsäkring för ca. 90kr/mån. Den 1/6 höjdes premien till 205 kr/mån, men vi informerades inte förrän den 17/6. Är det ett bolag man vill göra affärer med ? |
|
|
Går nu åter att teckna försäkring via Småsam.. Dock en del höjningar men då ingår numera Bilallrisk vilket innebär att de står för 75 % av hyrbil men det bästa är nog 0 kr i självrisk vid parkeringsskada ! ENHETSPREMIE (Helförsäkring / Delkasko) Övriga landet: Helår: 3300:- / 2300:- Helår Lyxbil: 5800: / 3550:- Storstad: Helår: 5800:- / 3550:- Helår Lyxbil: 9300:- / 5300:- Till storstad räknas riktnummer; -08, -031, -040 Lyxbilstillägg vid nybilsvärde mellan 325.000-500.000kr inkl.utrustning. Nybilsvärde enligt RSFS 2001.23 Självrisk 4000:- vid alla skador förutom trafik och allriskskador. Gäller endast företagsbilar (leasing eller ägda) eller fordon som ägs av företagets ägare eller företagsledaren. Gäller endast personbilar, Vans, Pick-up, lätta lastbilar m.m. Gäller EJ tunga lastbilar, Taxi, Bud eller andra fordon som används i yrkesmässig trafik. SalusAnsvars BilAllrisk ingår utan extra kostnad (norm. 300kr). Ta kontakt med SalusAnsvar för fullständiga villkor och innehåll i allriskförsäkringen "BilAllrisk". Tel. 0200 - 87 50 80. |
|
| Jag varnar för Salus ansvar! Hade fått bilen stulen 2001. Fallet var solklar likförbannat tog det över 5 månader innan jag fick pengarna. Av detta var 2 månader erfter det att jag fick beskedd att jag har rätt till ersättning. Dem påstog hela tiden att pengarna hade betalats ut vilket dem så klart inte gjorde. Dem skyllde på banken, autogiro centralen och alla andra. Jag tror att dem har dåligt cashflow och förskökte förhala utbetalningen. Alldrig mer Salusansvar! | |
|
Läste avtalet för nya försäkringen, blev inte riktig klok på den? 1. Får man max ut 3000:- om nånn vandaliserar bilen? 2. Max 6000:- vid viltolycka? Bara undra, kryptiskt skrivet annars? |
|
|
Ja det är maxsumman om du inte har bilen helförsäkrad (eller har vagnskadegaranti kvar) Dessa summor täcker ju självrisken vilket innebär att har du vagnskadegaranti eller bilen helförsäkrad så är kostnaden 0 kr. - Vid kollision med djur betalar vi din självrisk om bilen omfattas av vagnskadegaranti eller upp till 6 000 kr om bilen saknar vagnskadegaranti. - Om bilen utsatts för uppsåtlig skadegörelse ersätter vi din självrisk i vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti. Saknar bilen vagnskade-försäkring eller vagnskadegaranti ersätter vi upp till 3 000 kr. |
|
| Oki blev lite orolig där jag tänkte på kostnaden vid en krock med en älg :) tror rep kostnaden skulle bli lite större än 6 000:-. Jag fatta det som att det var max ersättning vid helförsäkran. | |
thois933 |
Hej, Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av Småsam/SalusAnsvar. Funderar på att registrera en firma och teckna försäkring. Kommer dock se lite skumt ut med en firma som har 0 kronor i omsättning. Kommer detta kunna bli ett problem vid utbetalning av ersättning? Som jag tolkar det är det lugnt förutsatt att jag godkänns som medlem i SmåSam. SalusAnsvar borde inte kunna ställa krav på vad som är en firma och inte. Firman behöver ju inte heller var ägare utan det går ju att försäkra ägaren privata bil så jag ser inga problem där heller. Vore tacksam för svar, inte så kul om man kvaddar bilen och inte får ut någon ersättning. |
|
Det finns inget krav på omsättning så det är nog inga problem. Problemet är att Småsam sagt upp avtalet med Salusansvar för nyteckningar och ännu inte tecknat ngt avtal med ngn ny försäkringsgivare. Så just nu går det inte att teckna ngn sådan försäkring Men kolla med småsam om det är ngn ny på gång .. www.smasam.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.