AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.188

700:- böter för att parkera åt fel håll!

Sida 2 av 2
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
"Ett fordon skall stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning."

Nu är inte bilar av märket Smart så vanliga i Sverige, men om jag hade haft en sån hade jag gärna använt möjligheten att parkera i små luckor, alltså inte i vägens längdriktning, som man rätt ofta ser på kontinenten.
Detta borde ju vara tillåtet då en Smart är lika lång som en del andra bilar är breda.
Den svenska lagen tillåter alltså inte detta...
När "norske-regeln" tillämpas selektivt är det dock inte så kul att själv bli "drabbad". När jag för ca 10 år sedan hjälpte en kompis att flytta så ställde han sin kombibil på "fel sida" av gatan för urlastning. Dvs bilen stod på vänster sida, s.a.s. mot körriktningen eftersom gatan var dubbelriktad.
När han sedan skulle starta bilen så var batteriet dött, varför det plockades ur för en snabb-uppladning.
OCH: när vi sedan kom ut några timmar senare så var bilen lappad....just pga norsk parkering.Den utgjorde knappast någon fara för annan trafik , eftersom den stod i en lucka mellan två andra parkerade bilar.

Men sedan, under åren, så har en rad bilar parkerat lika fel på samma gata - Utan att en enda har synts få någon lapp på rutan. Dessa bilar har i stort sett parkerats fel var eller varannan natt. När vi parkerade fel så var det snarast en nödvändighet (lastning), medan de andra bilarna parkeras fel pga av ren slöhet hos bilägarna. I såna lägen känns det kymigt att behöva betala 700 spänn....

F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.