AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.186

700:- böter för att parkera åt fel håll!

Sida 1 av 2
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
kom ut till bilen imorse för att hitta en sån där hemsk lapp på rutan!
jahapp vad har man gjort nu då tänkte jag....
700 spänn böter pga parkering åt fel håll!
va f*n nu då, är det ett dåligt skämt tänkte jag samtidigt som jag blev mer och mer förbannad.
satte mig i bilen och körde runt gemom stan för att hitta på utfärdaren av lappen...hittade till slut på tre damer som körde runt i sin komunbil.
stoppade dem och började ifrågasätta va det var för idiotisk lag.
mitt i min predikan om deras värdefulla insatser för samhället så hade dom tydligen lovat riva lappen om jag lugnade ner mig!:)
detta var jag för upprörd för att höra utan fortsatte min predikan tills dom sa det en gång till.
då blev man bra förvånad, hade jag definitivt inte väntat mig!
hade definitivt inte hänt om det varit CarPark...
så all heder åt dessa tre lapplisor!:)

fortsatte dock att ifrågasätta vad denna idiotlag var bra för utan att få nåt vettigt svar...

Så då frågar jag här istället, nån som vet vad denna lag ska vara bra för?
jag menar, vem stör det förutom lapplisorna om jag står vänd åt "fel" håll!?
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tja, det är väl inte så mycket som stör när du väl står parkerad (Jag antar att du stod längs med en väg). Däremot kan man skapa en del strul när man tar sig till/från sin parkering genom att korsa mötande fil. Det är väl den främsta anledningen till att man inte ska stå parkerad mot körriktningen. Ytterligare en detalj som gör manövern lite farligare är att du som förare sitter närmast trottoaren och kan ha svårare att se vad som händer ute på vägen om du har bilar parkerade framför och bakom din egen bil.

Intressant att du hade missat den bestämmelsen. 99,5% av alla bilar står ju i rätt riktning :)

/ElakaKatten

jonaz: om du någonsin besökt en stad med mer än tresiffrigt antal bofasta personer så hade du garanterat haft koll på denna regel :)

onödigt fakta:
detta kallas av slappfisorna (gunvald larsson benämner denna yrkesgruppen lapplisor så) för en så kallad "norsk parkering"

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
elakakatten:
hehe...jo men jag tycker inte om att göra som alla andra!:)

nyss inflyttad till stan å trodde det räckte med att lära sig datumparkeringen....men tydligen inte...

tycker iaf det är en korkad regel(tydligen en av de hårdaste parkeringsförseelserna de hade oxå!?) å tänker fortsätta ställa mig åt det håll som är smidigast, kanske plockar med mig plåtarna in när jag vet att jag dummat mig dock!:)
I London är det enormt vanligt med det som ni kallar norsk parkering. Skulle nästan säga att det är 50/50 åt vilket håll man står, inga konstigheter. Men i småstäder är det antagligen uppseendeväckande, inte så mycket annat händer antagligen.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kan tillägga att norsk parkering idkas hejvilt i... Norge. Ser ut att stå fler bilar mot färdriktningen än i. Stör mitt svenska parkeringssinne :) Helt plötsligt förstår man varför regeln finns i Sverige, det blir mycket trixande och blockerande av trafik när bilarna ska korsa mötande trafik för att komma över, eller när dom riktigt hardcore gör en U-sväng från fel håll från parkeringen.

Sex på alla fyra, roligast så!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Jonas, ett tips. Hitta en enkelriktad gata, då får du stå på vilken sida av gatan du vill.

Så länge du kör åt samma håll som alla andra...

Jag tycker inte att det är så konstigt att trafikfarlig och/eller hindrande parkering bedöms som allvarligare än om man har missat/glömt/struntat i att betala när man står i en P-ruta.

Det är ganska många som drar fram esset "plocka av plåtarna" ur rockärmen här på forumet när de inte orkar med eller har lust att följa lagar och regler.
Mogen lösning? Nä, tycker inte det.

Jonas, finns det verkligen inget bättre sätt att lösa din parkeringssituation? Och ja, jag bor i Göteborg så jag vet mycket väl hur jävligt det kan vara att parkera inne i centrum.

/ElakaKatten

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Dra en handrabbevändning så är ju saken biff ;)
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ähh....den dagen man orkar bemöda sig med att plocka av plåtarna istället för att vända bilen har det gått långt!:)
mest detta enskilda tillfälle jag störde mig på...tycker slappfisorna kunde använda lite sunt förnuft ibland...
för det blir då bra mycket "trafikfarligare" om jag ska vända på denna gata, som det får plats en bil i bredd när de står parkerade bilar efter ena sidan....än om jag ställer mig åt fel håll!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
jonaz_6: Återigen blir jag förvånad över att man kan bli förvånad och upprörd efter att ha brutit mot en helt självklar regel. Att först parkera mot körriktningen och sedan tycka att parkeringsvakterna ska använda "sunt förnuft" är ju verkligen att kasta sten i glashus...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om man möter någon som kommer utfarandes från att ha parkerat åt fel håll, och därför inte ser ett skit när han kör ut, så förstår man varför denna regel finns.....
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Att gaffla och ifrågasätta regler med lapplisorna är fullständigt bortkastad tid och energi.

Deras jobb är att beivra folk som parkerar fel, det är ju inte lapplisan som bestämmer parkeringsreglerna, dom gör ju bara sitt jobb.

Om man tänker till lite på Beppos inlägg så förstår man regeln....

Mats
BMW CS #5847
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
okej jag visste inte att denna regel fanns förräns nu-klart man blir upprörd. MEN klart jag får skylla mig själv när jag brutit mot en regel.
det som stör mig är att det vid detta tillfälle inte fanns någon som helst anledning att kalla det trafikfarligt!
varför? jo för att gatan som sagt endast har ett körfält, så tycker iaf jag inte att man kan kalla det för att korsa mötande fil. står man sen på parkeringen längst ut så har man ganska fri sikt ändå...

och självklart så har ju lapplisorna sina lagar att följa men dom har ju samtidigt egna hjärnor oxå som dom bör använda lite ibland...vilket dessa tre damer gjorde efter lite påtryckningar...

meningen var inte att gnälla eller så. ville bara veta varför denna regel finns och nu har jag fått svar på det å det tackar jag för.
förstår att det finns tillfällen då den är befogad men jag är av den uppfattningen att sånna tillfällen bör en vettig människa kunna begripa själv.
och jag tycker inte att detta tillfälle var ett sånt.
Hade för mig att man lärde ut redan på trafikskolorna att man INTE får parkera mot körriktningen..
Sen att alla lagar inte passar en personligen det är en helt annan sak..

Det som styr hur och var vi får parkera är Trafikförordningen, se utdrag nedan:

Stannande och parkering på väg
52§ På en väg får fordon stannas eller parkeras endast på högra sidan i färdriktningen. Om det finns järnvägs- eller spårvägsspår på högra sidan, får dock fordon stannas eller parkeras på vägens vänstra sida. På vägar med enkelriktad trafik får fordon även i andra fall stannas eller parkeras på vänstra sidan.

Ett fordon skall stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Parkering skall ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.

Vid stannande eller parkering på en parkeringsplats, som utom tättbebyggt område är anordnad i omedelbar anslutning till vägen, bör om möjligt en parkeringsplats till höger i färdriktningen användas.

53§ Ett fordon får inte stannas eller parkeras

1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
6. längs en spärrlinje, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och spärrlinjen,
7. i ett cykelfält, eller
8. i ett spärrområde.
54§ På en markerad hållplats för spårvagn eller fordon i linjetrafik får andra fordon inte parkeras och inte heller stannas annat än för sådan på- eller avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs- eller linjetrafiken.

Om det saknas markering vid ett märke som anger en sådan hållplats, gäller förbudet i första stycket inom tjugo meter före och fem meter efter märket.
55§ Ett fordon får inte parkeras

1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
3. på en huvudled,
4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där.
Förbudet i första stycket 4 gäller inte om det andra fordonet är en tvåhjulig cykel, moped eller motorcykel utan sidvagn eller om anordningen är av motsvarande storlek.

56§ Bestämmelser om förbud mot att stanna och parkera på motorvägar och motortrafikleder finns i 9 kap. 1 och 2 §§.

Källa: Länk (1998:1276, Trafikförordning)

jonaz_6:

bit ihop...

Klart man blir förbannad men det är väl mest för att man gör ngt så ogenomtänkt och sedan får betala för kalaset.

Att det just i ditt fall inte var trafikfarligt är ju helt ointressant. Oftast går det ju bra att ligga på E4 utan lysen, köra 100 på 50 väg och ta sommardäcken upp till Åre. Lagen finns ju för att det KAN vara trafikfarligt, något som man oftast inte vet om det är förrän efteråt.

Jag hade säkert också blivit upprörd och förbannad, men inte över lagen utan över att jag bränt 800 kr på ngt så meningslöst.

Ha det gott och parkera, som vi andra gör, åt samma håll.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Lite komiskt att ingen här verkar tänka på att en bil har reflexer i baken! Parkera en mörk bil på fel håll, på en dåligt upplyst/släkt gata, och tänk efter.. Var själv ruskigt nära att ramma en 3 kubiks (ca 2.6m bred) skopa till en hjullastare som stod hälften på trottoaren och hälften i vägbanan för att den inte syntes, och samma blir det med en bil.. Får man dessutom möte samtidigt som det regnar lite på en nyasfalterad väg så ser man inte ett smack!

Diesel-räsern
/Rickard
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
tarzan325: Men om man lämnar varningsblinkersen på kan man väl parkera var och hur som helst :) **** ironi ****

Annars håller jag helt med raksträckan: Klart man blir förbannad, men mest för att man har missat en regel och blivit 700 spänn fattigare för det. Tar man en rövare, gör medvetet fel och blir straffad för det gör det ju inte lika ont :)

/ElakaKatten

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
jag tycker att det är en självklar regel av precis de anledningar som nämnts här.

/Lars

Vägen är målet.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Är väl inget konstigt att få 700kr böter om man parkerar åt fel håll anser jag.. Vore värre om du fått det om du parkerat på "rätt" håll!

///M-Power
När du älskar att köra
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hmmm, har vi saltat tillräckligt i killens sår nu? =)

/ElakaKatten

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
okej då!
lär väl acceptera att det bara är å räta in sig i ledet å göra som alla andra då!:)

har börjat parkera i garaget nu istället, så nu slipper jag bry mig om datumparkering å andra konstiga regler, där får jag parkera precis hur jag vill!:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.