AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.405

Hjälp med värdering av 523 E61-05

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vad är följande bil värd?
Länk

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
Pe
157
Pekki
320dT -14
299K kanske :)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej Abbe,

det är ett bra pris redan som det är, med tanke på att det säkerligen finns fabriksgaranti och att den står hos BMW. Autovation ligger ofta bra till prismässigt, och den bilen måste väl vara en av de billigare 523:orna på marknaden? Testa en kontantrabatt på 3-5 % kanske, då blir priset klart överkomligt.
Personligen skulle jag dock kolla på en bil med mer utrustning, tror det skulle vara svårt för mig att leva med en bil utan utökad klimator.
Kolla gärna en sväng på blocket, det finns en svensksåld 525-touring med nya motorn på en bilfirma i uppsala för 319 eller nåt, den borde gå att få ner till samma peng. Sedan säljer en privatperson en likadan för 295' vilket är sanslöst billigt, men då är den olivinmet....

mvh johan
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag vet att utrustnings nivån är rätt låg, men jag vill kunna byta in vår bil (Toyotan) då jag är ur less på alla skambud och allmänt oseriösa spekulanter.

Det finns ny bils garanti till och med Augusti 07 på den bilen. Ska kolla om jag får låna hem den några timmar imorgon för att "känna och klämma" på den.
Sen är vår budget begränsad till 300.

När kom nya motorn till 525:an?

Mvh Abbe

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nya motorn till 525 kom väl samtidigt som 523:an dök upp, i senare halvan av modellår -05. tror de började tillverkas april-maj -05, båda modellerna.

Fördelen med bilen är en bra färg och låg mätarställning. Tror dock att avsaknaden av utrustning kan bli ett problem i andra hand. Men samtidigt är det möjligt att eftermontera rätt mycket utrustning på en sådan bil. Det viktigaste är väl egentligen att du trivs med just den bilen själv, så att du inte ångrar dig efter 6 månader. Det brukar sluta med en riktigt dålig bilaffär....

nybilsgaranti, gratis service och vagnskadegaranti är värt mycket pengar och sänker de årliga driftskostnaderna rejält.

verkar väldigt underligt att du inte får en toyota såld? ska inte de ha andrahandvärde som en guldtacka? vet inte hur mycket toyotan är värd, men när man har räknat ihop kontantrabatt, inbytesvärdering och avdrag för defekter på inbytesbilen brukar även skambuden bli intressanta. men det är min erfarenhet, Autovation kanske jobbar annorlunda.

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag håller med dina synpunkter! Visst är det trevligt med "lull lull" men jag vet att jag/vi klarar oss bra utan det också, vi åkte ju E30 tills tre år sen bara!

Jag hittade en bil till som är intressant på Novation: Länk

Om man tittar på priserna för Toyotan på Blocket, så ligger jag i lagom nivå om man tittar på bilar som gått lika långt, än så länge har skambuden legat i nivå med vad jag får för den vid inbyte, sen bör jag inte få några avdrag för defekter, dels har bilen gått 3300 mil, dels har jag ny bils garantin kvar till juli 07.

Mvh Abbe

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
dessvärre har den på novation gamla motorn, då skulle jag välja 523:an alla dagar i veckan. den gamla motorn är en trött och förhållandevis törstig motor!

har du nyss lagt in toyotan till försäljning så kan jag trösta dig med att dec-jan är heldöda bilförsäljningsmånader. det gäller naturligtvis firmorna också, så de är lika sugna på att bli av med bilarna som du är....

mvh Johan
th
105
thepe
520iM -10
Hej 523an är en sk business som den med företag kan köpa ny för 320kkr med moms så i min värld är 299kkr mycket, så mitt råd är pruta!!!

Länk

Thepe
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Oktober och November var lika dött! :-)) Jag annonserade första svängen i början av Oktober, sen sänkte jag priset 11k och satte ut ny annons med nya bilder, vi får se vad som händer.

Autovation hade stängt idag så jag får prata med de på tisdag, vi måste prova om vi får plats med två barnstolar och en vuxen i baksätet först, om det fungerar så ska jag diskutera saken vidare med de.

Och jag ska försöka pruta på det priset eller få mer för Toyotan av de i inbyte.

Stor tack för synpunkterna.

Mvh Abbe

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ursäkta trådkapningen, men vilka kriterier måste uppfyllas för att det ska bli en businessbil, dvs att man som egen företagare ska kunna lyfta momsen?

___
750-bloggen: Länk
Vid _köp_ av en personbil får du i princip aldrig göra avdrag för den ingående moms i företaget. Självklart finns det undagtag, tex för inköp av taxibilar och bilar som är inköpta i syfte för återförsäljning (dvs bilhandlare), då får du göra momsavdrag. Däremot om du leasar personbilen får du göra avdrag för halva ingånende momsen på leasingavgiften.

För att du ska få göra avdrag för ingående moms för en bil måste den räknas som en lastbil, dvs den måste ha ett separat flak (med separat flak menas att det finns en "glipa" mellan hytten och flaket).

/// Erik
J_Bunk,

nu skriver ju thepe att det är inklusive moms så det spelar ingen roll i detta fallet väl? Håller med honom dessutom. En ny 07:a för 320KSEK känns klart mer prisvärt än en 05:a för 299KSEK.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för förklaringen.

___
750-bloggen: Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Apropå två barnstolar och en vuxen så fungerar det ( i varje fall bra mycket bättre än i en e 46:a eller en x3:a) men samtidigt beror det ju självklart på vilka barnstolar du har samt hur " bred " den vuxne(a) är! Mittsätet är ju knappast bekvämt men det finns nog ingen BMW som klarar dina behov bättre för 300 tkr om du inte vill ha en bra mycket äldre x5:a eller e 65:a. Självklart finns det prutmån på 299 men jag betvilvlar starkt att du privat kan få byta in en på en ny e 61.a med LITE utrustning för 320 tkr även med halvt touring- och pakettillägg!
Simon_en:

Det var Mugges inlägg ovanför ditt som jag svarade på.

/// Erik
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag har lånat hem en 525 E61:a idag för att kolla utrymmen i baksätet efter montering av två barnstolar, resultatet är godkänt! Så nu kanske man åker E61:a snart! (hoppas, hoppas....)

Mvh Abbe

735
Johan: Att säga att den gamla motorn är slö är väl att ta, allt är ju relativt. Men detta är ju en familjebil i första hand. Right? Vid motorvägskörning med svensk moms (25%), vill bilen ha kring 0,8 och blandad decilitern mer. Inte mycket att bråka om.

Abbe: Därför tycker jag att du utan tvekan ska prova en bil med den gamla motorn, om du hittar ngn där rätt pris vs känsla infinner sig.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
735, jag fick aldrig min 525 iAMT -05 att följa bränsledeklarationen. den hade automat, något som kanske är en förklaring till att den drog knappa litern på landsväg (med moms!) och 1,4 i staden. jag tyckte min var fantastiskt törstig, den tog nästan lika mycket som den X5 4,4 vi hade samtidigt.
en förklaring var nog att den i mitt tycke inte lirade med automaten, och följdaktligen kändes den trött. jag körde tex hem den från Luleå, 93 mil, på 10 timmar med ett snitt på 107 km/h. Då drog den 1,1 l/mil!!
523-motorn är en helt ny konstruktion med valvetronic och allt, och är en motor jag skulle välja alla dagar i veckan framför en gammal 525-motor. det kommer enligt min åsikt att visa sig både i andrahandsvärde och bränsleförbrukning.

mvh Johan
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Min fd 525i med gammelmotorn och manuell låda drog ca 0,7 på landsväg, 0,8 på motorväg och 1l i stockholms stadstrafik. Jag tycker den var slö, ingen botten alls utan det var plattan i mattan och upp till röda strecket för att det skulle hända något. Trist karaktär vill jag påstå, därav diesel och dubbla turbos nu mer, grymmt vrid och bra toppeffekt.:D
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag pratade med säljaren på Autovation lite hastig om priset på 523:an, jag frågade om vad han kunde göra åt priset, det han kunde göra var att ordna en uppsättning nya vinterdäck på original BMW fälgar, detta skulle vara värd 15k och skulle ingå i priset. Jag är inte nöjd med det! Speciellt inte med tanke på att dom ville betala rätt dåligt för Toyotan i inbyte!

Jag ska in nästa vecka och prata med han igen, (denna gång utan att ha barnen med mig så jag kan prata i lung och ro) jag har några idéer som jag ska lägga framföra, godtar han det så för jag krypa till korset och acceptera den sista skambudet jag fick från en spekulant, jag vet att dom inte har slagit till på någon bil än.

Vad det gäller prestandan så är det inte så jätte prioterad! Vill jag gasa så har jag M3:an, men det inte blir något affär med 523:an så siktar jag på en 523 eller 525 från 05 och den nya 525 motorn. Dyker det upp rätt bil till rätt pris med den gamla motorn så är det ok också.

Mvh Abbe

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hmmm, det blev lite otydligt! Jag siktar alltså på att köpa bilen utan inbyte, kontant alltså.

Mvh Abbe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.