|
|
|
|---|---|
|
hej. jag satte fast kåpan vid fötterna på min 323i förut (den ovanför pedalerna) Jag såg då att det vid/i anslutning till kopplingspedalen fanns en cylinderliknande sak. (Den ser ut som en huvudbromcylinder fast färre anslutningar) Jag såg att det var en liten blöt fläck på kåpan under den. det var en VÄLDIGT tunn olja. är det någon olja för kopplingen? vet någon vad det är, bör jag oroa mig?? Vore tacksam för snabba svar. Mvh /Carl önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 | |
|
Hejs!...det låter som det är huvudcylindern till kopplingen som har börjat läcka för dig...den sitter där du beskrev det...bara att packa om! 7900rpm |
|
|
Dyrt? Svårt att byta? Hur länge håller det, tror ni? Måste jag byta snarast eller kan jag vänta många mil till? Det läcker bara lite. önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
|
det går väl att vänta hur länge som helst, bara att fylla på olja, och göra ett hål i golvet så det som läcker rinner ut... upp till dig ju. det händer ju inget värre av att vänta, bara det att du kanske får svårt att växla... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
ok då väntar jag helst, min studentekonomi gillar att skjuta upp saker :-) Det kan inte gå sönder något annat iallafall, jag menar att jag märker om det börjar rinna ner olja på fötterna då får jag nog fixa det. Vet någon vad det kostar?? önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
|
Kostar MYCKET på verstan, men gör du det själv så hittar du säkert delarna för några hundra på en skrot, är kanske bara en packning som behövs. jobbet är nog inte så skoj kan jag tänka mig, byggde om en bil från automat till manuell en gång, och det värsta av allt var att byta pedalstället, för man kommer ju åt såbra.. får ont i hela kroppen efteråt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag tror att det är en packning. Kan man inte bara köpa packningar någonstans?? önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
| då är det väl lättare att göra som dannej säger och kolla om du kan hitta någon som ser fräch ut. Det borde passa din ekonomi också. Blir det inte bra så får du nog gå på orginal ändå då packningen lär vara ganska knölig att byta, med tanke på hur cylindern är konstruerad. | |
|
Inte alls knöligt att byta...det är väl mest "arbetsställningen" som är oskön...Lossa stången från kopplingspedalen och dra av gummihöljet från cylindern...sen sitter det en sk segersäkring som du oxå lirkar bort...sen drar du bara ut kolven...det blir rejält kladdigt så bäst att bunkra med lots of papper eller trasor...Ja,sen är det bara att byta packing och stoppa in kolven igen...voila! 7900rpm |
|
| Ändra dina prioriteringar. Först hel koppling sen kjolar ;-) | |
|
Kopplingen funkar, men jag såg häromdagen att det var lite läck vid kopplingscylindern. (På kåpan under cylindern en 4*4cm stor oljefläck). Det kan väl inte göra nåt så länge det funkar, om kopplingen ger sig så kan jag väl fylla på olja (tills vidare) önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
|
jo, det funkar nog bra, fast det kanske behöver luftas med om olja blir för låg. men det går ju faktiskt att växla utan koppling också. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Växla utan koppling?? inte min bil, jag skulle inte klara att plåga den så... önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
|
plågar ju inte bilen bara för att du växlar utan koppling, det får man ju göra i nödfall, bara att hitta rätt varv innan man trycker i växeln, fast att få 1:an är ju lite knepigt visserligen. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Ja ja, den dagen den sorgen. Jag fick ett pris på 300kr på en skrot jag kollade. Är det rimligt, jag tycker det verkar ok. Fast inte förren plåboken blivit lite tjockare :-) önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
|
300:- är väl ingenting, är du rädd för dyra reparationer så ska du nog byta märke tycker jag. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Packnigar finns på Mekonomen...Tjackade själv ett gäng i vintras... nästan 500 tror jag det kostar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.