AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.993

Fläkten spökar!

go
212
goldman
535ia-97
Har spöken i fläkten :-(
Fläkten fungerar som han vill.
Har en E39 med klimatanläggning.
Det går ca 2 månaders intervall mellan problemet och problemet är att troligtvis att fläkten lägger av och efter någon dag så funkar allt som det ska utan någon direkt åtgärd,att man lämnar bilen med problemet för kvällen och sedan komma ut på morgonen och allt fungerar som det ska eller när problemet är så kan man efter någon dag vara ute och köra och helt plötsligt kommer den igång.När anläggningen har lagt av så hör man ett smått "klickande" ljud hur den försöker att komma igång,ström finns,har kopplat ur batteriet för att nollställa den utan framgång,har kollat säkringarna och bytt ut dem utan att det ger resultat,när man ute och kör så kommer det varmluft men ingen fläkt som skickar in luften i kupèn.
Är det någon Bugg som gör så eller vad är det?

de
20
de-Wall
525 IX Touring -95
Hej, hade samma problem på min e34 det är ganska säkert fläktmotståndet eller reläet till fläkten som är dåligt, jag bytte bägge det kostar bara nåra hundringar för bägge sakerna, och funkar nu perfekt...good luck

Relä finns inte på E39, inget fläktmotstånd heller. Däremot ett effektsteg som styr motorn, sitter i luftkanalen åtkomligt på höger sida intill handsfacket. Det händer att detta tröttnar, antingen internt eller på anslutningsplintens lödningar och kontakt osv.

FP
en
8
engeleyes
328i Coupe -00
Åtminstone har vi bytt fläktmotståndet i vår E39:a och fläkten har varit OK sen dess! Vi hade samma problem som du beskriver! Motståndet kostade ca 80€ här i Finland...

Här e anvisningarna för fläktmotstånds bytet:

Länk
Det är inget motstånd, fast begreppet verkar vara djupt rotat. Blanda inte ihop fläktar som styrs i några fasta steg med steglösa d:o vid automatiska klimatanläggningar. Det har en viss betydelse vid felsökning osv om man vet vad man mäter på eller söker efter.
Folk i bilreservdelsbranchen tycks ha svårt att röra sig med korrekta termer, man hör samma sak från flera håll.

FP
GROL
Hej!

Min 540 97 har ett problem med fläkten också och kanske det är samm fel som i detta inlägg.
Min fläkt fungerar i bland. När den inte fungerar kan jag inte med reglaget (det elektroniska) få fläkten att varva upp samt att om jag trycker invindrute defrostern händer ingenting? Men sen dagen efter kan allt vara ok igen eller efter en vecka. Ibland funkar den som den ska i veckor och sen inte?

Sen har jag ett surr (låter som det kommer från instrumentpanelen bakom ratten) när jag stängt av bilen. Stegvis blir det tystare och efter ett tag så försvinner det. Kan det ha ett samband?

Tack på förhand! För svar!!

Mvh Greger
Surret "bakom ratten" tror jag är värmeventilerna. Helt normalt och skall vara så. Hänger troligen inte ihop med ACC:n
GROL
Vad kostar ett effektslutsteg (fläktmotstånd)? Original eller pirat?
Surret en stund efter att man stoppat motorn är spjällmotorerna som stänger spjällen i kliman. Värmeventilerna sitter ute i motorrummet och hörs normalt inget alls, de arbetar heller inte när man vridit av nyckeln. Effektsteget till kupéfläkten kostar runt 700-800:- om jag minns rätt, jag har bara sett original.

FP
GROL
Jag ska prova att byta fläktmotstånd nästa helg. Återkommer med resultat. Tack för alla svar!

Greger
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Kollat när microfiltret byttes sist? I e34:an sitter ett överlast skydd i motståndet som löser ut vid för hög belastning/temperatur. Min fläkt höll på att brinna upp eftersom det stod 98 på filtret och det var totalt stopp i det. Har hört att dem ska byta filtret på service, men tar det längre än 5 minuter så verkar dem ignorera det.
Riktigt, om ingen luft blåser in så kan filtrena behöva kollas/bytas. Görs lätt på en halv minut i E39, sitter ett på varje sida i motorrummet. Å andra sidan drar fläktem mindre ström om den snurrar med mindre luftflöde, effektsteget bör klara detta. Anslutningskontakten till steget kan ibland ha dåligt pressade kontakter och/eller dåligt kontakttryck som då går varma och smälter plasten i kontakthöljet.

FP
ro
27
rono
528iA-96
Trodde att jag också hade fel på effektsteget men det visade sig att det var glapp i kontakten i effektsteget.

Rono
Ka
6
Karon
520i Touring, -01
"Vad kostar ett effektslutsteg (fläktmotstånd)? Original "
Köpte ett för några dagar sedan, gick på drygt 800:- har jag för mig.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
nästan 900kr, skall hämta ev i morgon em.
annars skroten har för ca 400kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.