|
|
|
|---|---|
|
Hej! Försöker hitta rätt oljefilter till min bil. Bilen är en 540 e34 en 93:a. Oljefiltret som sitter i bilen är ganska litet, ungefär 7-8cm högt och 10cm i diameter och nästan uteslutande gjort i stål. När jag nu gick in på mekonomen idag så hade de 2 olika till min bil, ett helt i papper, och ett nästan helt i papper, båda var ungf dubbelt så långa som det som sitter i. Nu blev jag lite fundersam, sitter det fel filter i min bil? men nej, så enkelt ska det ju inte vara. Tittade på min farsas 530 e34 touring som också har m60 motorn, som också är en 93:a. Vad hittar jag där? jo ett identiskt filter med det som sitter i min bil. Vad är det för nåt filter som sitter i våra bilar egentligen? Verkar lite udda eftersom det skiljer sig totalt från de som säljs på bla micro och mekonomen. Visst filtret jag söker finns säkert på BMW, men jag blev mest lite nyfiken på varför det skiljer sig så mycket? Nån som vet? MVH Andreas | |
|
Kanske kommit nya filter ? Kolla på autoexperten, dom har oxå filter. Kollade på mekonomen o de verkar vara samma ,fast de finns bara 1 filter till din 93a Testa att åka till BMW o kolla hur filtret där ser ut |
|
Gemini__ |
Vad du har för filter i din vagn för tillfället kan jag inte svara på. Vet bara att filtren kan skilja sig utseendemässigt tillverkarna emellan, förhoppningsvis är funktionen densamma. Som sagt, åk till BMW så får du ett filter som passar din bil. De brukar dessutom ha bra priser. Mvh: Thomas |
|
jorå, jag förstår att de kan skilja sig utseendemässigt, men skillnaden som finns mellan filtret i bilen och de som finns ex på mekonomen är enorm. Det som sitter i min bil är väl ca 15cm kortare än de som finns på mekonomen etc. Men jag får ta mig till BMW och reda ut begreppen där som sagt. MVH Andreas |
|
Gemini__ |
Hela 15cm, då blir det knappt ngt kvar ju =) Ser filtret ut ung. som detta månntro? (Du skrev att det uteslutande bestod av stål); Länk Mvh: Thomas |
| FILTER PÅ BMW kostart 98kr iaf till min, så varför snåla med ett mekonomen filter! | |
|
gemini_ Nej det ser inte ut som på bilden, MEN, på förpackningen på bilden, så finns det ett platt filter med "massa små rutor" på, ungf så ser det ut, men det är ca 10cm i diam. Den ser ut som ett "sportluftfilter" ungf, till nån gammal weber eller nåt, svårt att förklara. MVH Andreas |
|
|
Fatii Heh, snåla och snåla, är säkert inte så mycket dyrare på BMW bara de att det känns ju lite jobbigt att åka till Solna bara för att köpa ett oljefilter :P |
|
| varför snåla med just detta? kan ju inte skada att skaffa orginal oljefilter med tanke på vad det ska utför, vet vad pirat kan ställa till med iaf på entreprenad sidan. | |
| JoakimE: Vad menar du med pirat? BMW tillverkar inte egna filter.. och på entr sidan finns filter som är minst lika bra som de man kallar originalfilter, ta ex Baldwin på riktigt tunga fordon är de marknadsledande, sitter i bla oljetankers, och de monterar nog inte skit.. Men original på en CAT eller Volvo är de inte.. | |
| Vore intressant att veta vilka som tillverkar bmw:s filter, gissar på Mann. | |
| MANN är nog en bra gissning.. och MANN finns på OK.. | |
| och funkar helt OK... :-) | |
|
Varför åka till bmw om man kan få tag på mann på macken runt hörnet? Känns som min 15 år gamla häck får nöja sig med det =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.