|
|
|
|---|---|
|
Åkte till jobbet som vanligt i fredags, åkte därifrån för att tanka/luncha. När jag åkte från macken så efter ca 500m så steg temp mätaren fort som bara den och motorn började koka. Jag stannade öppnade locket och lät den svalna, fyllde även på med lite vatten. Åkte tillbaka till macken fyllde på så att det var fullt i behållaren igen. Åkte därifrån, och efter ca 500m så hände samma sak igen, och så höll jag på tills jag kom hem igen. Det jag även märkte var att det inte kom in någon värme i kupén. Någon som vet vad det kan vara? | |
| En gissning är att det är din termostat eller vattenpump troligtvis den senare. | |
|
Det var det som jag trodde, kanske bäst att byta båda när man ändå håller på. Hoppas bara att det inte är något annat också! |
|
| Innan du börjar byta grejer, kolla att du inte har vatten i oljan och att du har rätt kompression. Det skall inte skilja mer än 1 bar mellan cylindrarna. | |
| Hur högt gick tempnålen, var den uppe på rött? | |
|
Har kollat oljan den är svart, såg inga vita eller grå spår efter vatten :) Har tyvärr ingen möjlighet att kolla kompressionen, hoppas att det bara var pumpen/termostaten som felade! |
|
|
Hej! Börja med att kika på termostaten. Koka på spisen och mät temperaturen. Då ser du om den fungerar som den skall. OBS! Var noga med att lufta kylsystemet när du är klar. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Du kan också pröva att plocka bort termostaten. Går bilen utan att koka då så är det garanterat den som är körd. Detta är även ett smartare sätt om man vill slippa få en stekpanna i huvet när man blir påkommen av kärringen i all hast när man står och kokar bildelar i köket :) __ /Chrille |
|
|
Håkan Hsson: Var sitter luftskruven? |
|
|
Ville bara säga att enligt mina erfarenheter så är det... 95.00% chans att vattenpumpen är defekt! ...och 5% chans på att termostat mm. är defekt... Eller... 99.99% chans att vattenpumpen är defekt om du inte vet när den är utbytt!? ...och 0.01% chans på att termostat mm. är defekt... Luftnings skruven sitter väl på kylaren tror jag...? Den gör det på mina bilar iallafall...är nog lika på din (jag har andra bilmodeller...) för övrigt kan det vara en bra idé att kontrollera skicket på spännrullar och drivremmar vid bytet av pump och termostat. (båda delarna bytes...!!!) ...och försök att hitta alla delar från pumphjulet om det har spruckit sönder...! Lycka till och hoppas att toppen har klarat sig... Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
Hej igen! Hade en 320 inna med en m20 motor. Tror att din liknar denna. Luftskuven sitter i så fall på ternostathuset, nära framkant på motorn. Fråga gärna Hasso då han verkar att veta mkt om bmw och dess motorer. Mvh håkan |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Luftningen sitter vid termostathuset. Skruv nr 9 på bilden: Länk M30 kan vara lite knepiga att lufta. Man kan behöva "efterlufta" ett par gånger. Låt gärna bilen stå med fronten högt, blir lite lättare för luften att vandra framåt då. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Tack! :) Det var den jag misstänkte att det var! Ska nu iväg och skruva, håll tummarna! |
|
|
Glömde att fråga hur man enklaste luftar systemet? Någon som har en guide eller liknande kanske? |
|
|
Hej! Värmereglagen skall hela tiden stå på full värme. Se till att hela tiden ha ordentligt med kylvätska i systemet. Låt bilen gå på tomgång och kläm på kylslangarna. Fyll på vätska efterhand som det försvinner. Öppna luftskruven i mellan åt för att släppa ut luften. Håll motorn på lite varv (2-2500rpm) så att det cirkulerar i systemet. Ha uppsikt på tempmätaren så att den inte går över normal temp. Känn på temperaturen mellan den övre och undre kylarslangen. De skall vara ungefär lika varma när termostaten öppnat. När du upprepat luftning och även klämt på slangarna och du tror dig fått ur all luft. ( = inga bubblor ur luftskruven). Kör då en runda med bilen. Kontrollera sedan återigen att det inte bubblar när du öppnar luftskruven. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.