|
|
|
|---|---|
| bilen startade för nån vecka sen, sen efter ett tag började den gå dåligt på tomgången och bara på ca 4-5 cylindrar.. tänkte att de var lite soppa för den brukar börja gå dåligt, så jag tankade i 10liter men nu startar den inte alls.. startmotorn snurrar för fullt men den tänder inte. | |
|
Börja med lite enkel felsökning, se över tänddelar, kolla så du får gnista på stiften. Kolla så du inte har några trasiga/spruckna gummibälgar/vacumslangar. Kolla extra noga på dom på båda sidor om LMM. Soppafiltret kanske är igensatt? Stått länge, kanske massa vatten i bensinen från kondens. Ladda upp batteriet ordentligt. |
|
|
Tack för tipsen.. ska kolla de! jo den har faktiskt stått i ca 2år! |
|
|
byt tänddelar insugsgummi kan vara hål i efter byte gick min perfekt igen |
|
|
Om man startat och låtit motorn bara gå i bara en minut kan den trilskas nästa gång man ska starta motorn. Jag vet inte orsaken men jag och flera med mig har haft det problemet med BMW. Man löser det genom att trampa gasen i botten (0ch hålla den där). Kör startmotorn tills motorn börjar tända igen. I ditt fall skulle jag tanka upp 20 liter och hälla i två flaskor 500 ml K sprit och testa beskriven metod. OBS! Jag vet inte om metoden kan skada elektronik, kattar eller annat. /CC |
|
|
får igång den ibland men kommer inte upp i nå varv.. direkt man försöker gasa på lite så lägger den av.. batteriet verkar vara lite dåligt också, har laddat det i nån dag nu men laddarn visar ändå bara att de är halvfullt.. |
|
| Du ska inte behöva ladda det i en dag. Låter som att batteriet inte är någe vidare. Skulle testa med ett nytt om jag var du. | |
| jo men den orkar ju snurra igång iaf så tror inte det är de som är problemet.. | |
| det luktar bensin när man försöker starta den | |
|
Batteriet måste vara fräscht. Kontrollmät syrahalt och späningsnivå. Om du kan ha helljuset på i en minut utan att batteriet tappar spänning är det OK nog att kunna starta motorn med det iallafall. Gasen i botten, släpp upp gasen till hälften när den börjar tända och försök hitta ett läge där den orkar igång. Undvik att varva upp en kall motor när den väl kommer igång. Vid normal start ska man aldrig gasa för då får tomgångsmotorn fnatt och då kan motorn stanna vid tomgång. Jag hade precis samma problem som du nu när jag skulle starta bilen efter att den stått på tomgång i 5 min när jag fyllde på olja i automatlådan. /CC |
|
| okej, ska testa de imorrn! | |
| startar inte när jag håller gasen i botten heller :/ de börjar bara lukta bensin om den | |
|
Man får hålla den nere säkert 1 min i värsta fall. /CC |
|
| aha okej, får testa igen imorrn då | |
|
Byt tändstift och kolla över fördelare och tändkablar. Ett riktigt bra batteri kan också krävas, min förra 735 -87 kunde bete sig liknande med dåligt batteri. Startmotorn snurra på fint men det blev ingen bra gnista. btw, kör inte startmotorn en minut i sträck, då får du snart byta ut den pga överhettning. Max 10s åt gången och kanske 3 sådana försök innan den får vila några minuter. //Magnus |
|
| okej, fick nyss igång den men den vägrar gå upp i varv.. | |
|
Kolla att kontkaten till LMM är fri från oxid och att tempgivarnas kontakter också är ok, vill den ändå inte varva nått så fortsätter jag tjata om tändningen. Är gnistan dålig så 'drunknar' den i soppa när man gasar till pga att accelerationsberikningen sprutar in en massa extra soppa just när man gasar till för att den ska svara lite rappare på gas. //Magnus |
|
| gick nyss igång utan att jag har gjort nått =) den har bara stått ett tag, gick först igång på kanske 3 cylindrar.. efter jag hade gasat ett tag så gick resten igång också,.. =) rätt skumt | |
| nu startar den direkt.. måste varit att jag körde sopptorsk på den | |
| Soppatorsk och luftfickor i bränslesystemet skulle jag gissa på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.