|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om du menar efterinstallation av förberedelse för BT är det dyrt. Jag kollade om detta för en E90 -09 för ett halvår sedan och det skulle dårarna ha 30 000kr för. Jag får min nya E93 om ca 6 veckor med fabriksmonterad BT. Har också en X10 så jag ska kontrollera då hur bra det fungerar. Enligt BMW ska det fungera, förutom vissa problem med ljudkvaliteten men det kanske inte gäller i alla sammanhang. |
|
|
Fick min Bluetooth uppdaterade förra veckan, så den skulle funka med min X10 mini-pro och den HTC Desire Z som jag har. Resultatet var det samma som före uppdateringen, dvs det går att ringa och ta mot samtal. Adressboken kommer man inte åt, men har jag min gamla W810 så funkar även detta. Har även en MB SLK från 2009 med Bluetooth, där funkar allt toppen. Det är bara att knappa in och så funkar det mesta. Min slutsats, BMW har inte samma fokus på kunden (kommer aldrig att köpa en ny BMW i Linköping igen) och man ligger lite efter när det gäller uppdateringar |
|
|
Utan att försvara BMW, det är inte riktigt så enkelt. Bra att det funkar i din MB nu, nästa gång eller med andra telefonmodeller kan det vara tvärt om. Detta med avvikande BT-standards är ett evighetsproblem. Jag jobbade mycket med detta problem när vi sålde bl.a Parrot och andra BT/HF-kits för 5-6 år sedan. Så länge telefontillverkarna gör sina egna avvikande lösningar med telefonböcker osv så får vi dras med problemen. Klart att alla vill sälja sina egna tillbehör men om man höll sig inom gränserna för BT-standarden skulle problemen aldrig uppstå. Det är inte biltillverkarna som inte kan eller vill, det är telefontillverkarna som gör sina egna lösningar. Även om man orkar följa med och få ett fungerande system så kan man mycket väl komma med nya modeller nästa år som kräver nya lösningar.. och så håller det på. FP |
|
|
Hej uabtorw, Såg att du inte fått Adressboken att synca med din Android telefon, om du kör Android 2.1 i din telefon är det lätt att missa den "Notification" meddelande som kommer upp i status raden i telefonen (homescreen) när man parar telefonen för första gången. Testa att ta bort telefonen ur bilsystemet och gör om pairing, en liten stunf efter att du matat in pin-kod korrekt, bör det komma upp en litet meddelade i telefonens status rad, - dra ner denna status rad på telefonen så att du ser meddelandet - tryck på meddelandet - du bör då få en fråga om du tillåter att bilsystemet får access till din telefonbok, svara JA Alltid. Hoppas detta hjälper, ovanstående bör funk om du har Android 2.1 (updaterad X10 mini) och att bilsystemet stödjer Bluetooth PBAP (Phone Book Access Profile) vilket jag tror det gör. Good luck, Tommy |
|
|
Jag har en BMW 530D -07 och en Nokia XM 5800. Samtalen bryts efter 20-30 sekunder och det går inte att synka telefonboken. Däremot testade jag kompisens HTC Incredible S och den fungerade klockrent. Så det får bli en HTC-telefon... Eller finns det någon som har förslag på andra Smartphones som fungerar tillsammans med en 530D -07? (Utan att uppgradera bilens programvara) |
|
|
Du kan alltid titta på www.bmw.com/bluetooth där finner du vilka modeller BMW har testat och godkännt, det menas att dom fungerar väl. Mvh, Tommy Tommy |
|
|
Har iofs inte en E60/61 men bluetooth funkar klockrent i min m3 cab-2006 individual..parade ihop min iphone 4 bara 1 gång,och de räckte..varje gång jag vrider om tändingen så hiittas iphonen inom ca 5 sec.klockrent med adressbok i skärmen samt rikitgt bekvämt att slippa hålla i mobilen..riktigt bra ljud..jag hör personen i andra ändan,och vice versa... 633 PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF. Länk |
|
|
Skulle oxå behöva Snap in adapter för iphone 4..ebay.de eller nåt annat ställe? annars brukar jag ha den liggandes i bröstfickan eller nere i dörrfacket |
|
| www.bmw.com/bluetooth ,den sidan ger jag inte mkt för..bäst är att testa sig själv fram.. | |
| Snapin adapter finns på salesafter.eu. Jag har dock svårt att motivera denna kostnad då jag vid laddning kör via usb och alltid annars har telefonen kvar i fickan ( annars glömmer jag den nog kvar i bilen) | |
| Här kommer motiveringen:Du kan ju inte jämföra alldeles ny modell med en E46...som att jämföra min m3a mot din 520d..usb fanns inte som tillval heller..men håller med om att det inte e värt pengen..har den antingen i bröstet kan eller i dörrfacket | |
|
Kör Blackberry Bold 9000 i min E61 -08 och det funkar utmärkt. Köpte en snap-inadapter på www.ebay.de för ca. 500kr. Inga samtal som bryts, ljudkvaliteten är bra och adressboken är tillgänglig. Dock får jag inte upp SMS i displayen som någon tidigare i denna tråd nämner. Beror det på telefonen om man kan se SMS? ___ //Ulf |
|
|
Det var lite handhavande fel som gjorde att jag inte kunde få det att funka! Min X10 funkar också klockrent i min E61 LCI, ska dock byta lur nu till Galaxy SII får se ifall det också funkar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.