|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har beställt en 120d med bl a bluetooth till stereon... BMW's lista över passande telefoner som de ansåg skulle funka kändes lite gammal, så därför vill jag veta vilka telefoner som används och hur pass bra de funkar... Alla bluetooth fungerar i teorin, men i praktiken så kopplar tydligen många modeller ner under samtal... Är också nyfiken på om man på ngt sätt kan komma åt musiken i mobilen mha bluetooth eller kabel och i bästa fall kunna styra detta med ratten - vem vet detta??? Tack på förhand! | |
| En vecka utan svar - ska det tolkas som att ingen använder bluetooth? | |
|
Det är ett väldigt begränsat antal telefoner som fungerar fullt ut, och i tyskland ligger man klart efter med modeller på marknaden som det verkar, ofta tar det 3-4 månader från att det kommit nya modeller ( minst ) tills att dom kommer med i listan över telefoner som är kompatibla. Mig veteligen finns inget sätt att komma åt musik etc från telefonen. |
|
|
Antingen får man uppgradera bilens system i efterhand eller tänka på att det system som levereras specades in vid tiden för tillverkning (eg. tidigare än så) och för de telefonmodeller som var aktuella just då. Det kommer ju nya telefoner hela tiden medan bilen har vad den har, bara att testa sig fram. Att få ut ljudet i stereo med full bandbredd via bt är bara att glömma, det fåtal telefoner som har den bt-profil (för headset) är de allra senaste, och ännu ganska få. Även styrning via ratten och info i bilens displayer osv är svårt att uppnå, det hänger på att allt i systemet är gjort för detta från början med dataöverföring osv. Teoretiskt kan det funka men det är mycket som skall stämma, och det är en av anledningarna till att bara ett fåtal (lite äldre) modeller är inspecade i listan från BMW. FP |
|
|
Om det inte vore för sent, skulle jag ha avrått dig från att betala de hutlösa pengar Bluetooth kostar. Jag hade 'blåtand' i min förra 120d (den röda du 'träffade' vid Knalleland), och maken till dålig valuta för pengarna får man leta efter! Urusel ljudkvalitet, få funktioner (t ex ingen SMS-funktion), icke-fungerande anslutning till yttre antenn, plus att det ibland tog flera minuter för bil och telefon att 'synka' telefonboken (varvid hela alltet låste sig under tiden). Definitivt inte värt sina 7.000! Jag har, förutom med min egen Sony Ericsson T630 (två olika ex) provat med ett par Nokia-modeller, samt någon Siemens och en Motorola. Ingen har funkat bra, trots att alla utom en (Motorola) funnits med på listan över kompatibla lurar. Dessutom stoppar det inte med de 7.000 som Bluetooth-förberedelsen kostar, du behöver en Snap-In-adapter till din telefon också. Där ryker en tusing till! (Har du T630 eller T610 kan du få köpa min gamla adapter billigt.) Hoppas du hittar en telefon som funkar bra ihop med bilen - jag har ingen jag kan rekommendera, men lycka till ändå, jag håller tummarna! /// Gunnar E. |
|
|
Glömde - musiken i mobilen kan du få ut i högtalarna via kabel till Aux-ingången i mittkonsolen. Att styra den från rattknapparna kan du nog glömma tyvärr, såvitt jag vet går det bara med iPod och det interfacet är också svindyrt! /// Gunnar E. |
|
|
Vitsen med Bluetooth är (var?) att man inte skulle behöva göra några kopplingar med kablar till bilen, headsetet, datorn osv. Telefonen skulle ligga kvar i fickan, väskan osv. Systemet är ju trådlöst, men tyvärr drar det ström så man vill gärna ha laddning från bilen när man sitter där, dessutom sjunker signalstyrkan inne kupén vilket drar upp sändareffekten och strömförbrukningen ännu mera, samtidigt som risken för störningar på annan elektronik och stereo ökar. Vissa är även bekymrade för strålning osv, då är knappast BT en förbättring heller i alla lägen. Alltså vill man ha en hållare som ger ström och gärna yttre antenn också, och då faller ju hela argumentet med BT, man kopplar givetvis in några stift till i hållaren och telefonens bottenkontakt och får både data och ljudöverföring direkt till bilen, dessutom med högre stabilare ljudkvalitét och funktionalitet, stereo osv. Sen tillkommer moment som sammanparning med bilens system när man börjar köra, och att inte glömma slå av BT i mobilen när man stiger ur, för att inte dränera batteriet igen... Tyvärr är inte dataöverföringen, räckvidden och ljudkvalitén helt stabil heller i alla lägen, alla har säkert varit ute för rassligt ljud och avbruten kontakt, man får göra ny sammanparning mellan enheterna osv. Billigt är det inte heller, när man skall få systemen originalmonterade i t.ex bilar, även om själva elektronikdelen för BT inte kostar många hundringar. Det gäller att tänka efter före... Ny generation av Bluetooth är på gång med betydligt förbättrade funktioner och större användarvänlighet. å andra sidan är det alltid nåt nytt runt hörnet...) FP |
|
|
Jag är iofs inte den som är ute efter det senaste inom elektroniska saker, men jag tycker BT fungerar ok tillsammans med min K750i. Jag stänger aldrig av BT på telefonen och det drar definitivt inte ur batteriet på telefonen. Vid kortare resor ligger telefonen i jackfickan, vid längre resor stoppas den i hållaren. Kvaliteten på ljudet för mig är ok och ingen av de jag talar med har klagat i någon större omfattning. Uppstarten tar inte mycket längre tid än uppstarten av övriga iDrive. Telefonboken kommer något senare. Det jag saknar är mest är SMS och möjligheten att snabbt "lyfta luren" när jag får samtal som jag inte vill att medpassagerarna skall höra. Det tar ju sin tid att få fram menyn föra tt stänga av BT. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Det var ju inte vad jag ville höra =) ...men tack ändå! |
|
|
Bluetoothdelen i telefonen består av en extra radiodel med sändare och mottagare osv. Den går inte gratis, även om allt är relativt, allt beror även på inställningar och profiler mm. Under samtal eller om BT i telefonen söker enheter osv och därmed sänder så blir det fullt märkbar försämring av batteritiderna, men allt beror ju på andra förhållanden också, hur mycket GSM-delen måste jobba, avstånd tll basstationerna osv. FP |
|
|
Lyfter upp min gamla tråd till ytan igen då min billeverans börjar närma sig! Vill fortfarande veta namn på telefonmodeller som fungerar problemfritt med bmw bluetooth - framför allt i e87, men även i andra BMW Danke! |
|
Buspelle |
SE K610 fungerar absolut klockrent i min 335a. Full funktion i alla avseenden och värt varenda krona. |
| Buspelle - Gött o höra. den är ju både slimmad 3g och billig... | |
|
Nokia 6233 funkar perfekt i min, tyvärr har inte BMW framme snapin adaptern ännu men den kommer. Mkt bra ludkvalite och inkoppling sker ca 2 sek efter jag kommit fram till bilen. Skönt oxå att inte få ett o annat viktigt SMS till bilen istället för till nallen, som skedde då och då men min gamla bil med fast monterad telefon, genom blåtand kommer alla sms till nallen. Sen är det perfekt att inte behöva sitta kvar i bilen och snacka färdigt,- bara ta nallen och snacka vidare när du lämnar bilen. Är mkt nöjd med systemet. |
|
|
sitter och testar många telefoner just nu. Ericssons K800 utan senaste programuppdateringen funkar klockrent med sms, telefonbok och alla samtalsstyrningar. Att ha blåtanden igång dygnet runt på en K800i är inget problem, gott om batteri kvar och då pratar jag mycket i luren. Nu däremot har jag köpt en Nokia E65 som fungerar sämre. Samtalsfunktionerna och uppkopplingen funkar mycket bra men telefonboken och sms vägrar hoppa över till NAVI-skärmen. Söker just nu färskare version av BMWs blåtandsprogram. Uppdaterade min bil senast i december. Är det nån som vet om det finns någotn nyare version? Åker över till min BMW-handlare och kollar. Kvalitén på samtalen är mycket god. Jag pratar hellre i bmws blåtand än i min lilla mini-blåtands headset från Nokia. Ni som kör med en ericsson k800...UPPDATERA INTE till senaste versionen, då slutar blåtanden att funka. Sony ericssons supportsvar: Vi ber dig kontakta din återförsäljare.... /J |
|
|
Jag lånar denna gamla tråd för att ställa en ny fråga. Vad är det för normalpris på själva telefonadaptern som ska vara i facket under armstödet mellan stolarna? Bilen är en 3-serie från 2010 med original blutooth. När kommer en adapter till iPhone 4? Har någon information om detta är jag mycket tacksam för svar! |
|
| Jag har en ericsson k810i funkar klockrent till bilens bluetooth. | |
|
Hej, Bluetoothen på en 120 d-10 med professional navigator funkar bra med hyfsat gamla telefoner. Nya lurar är alltid problem. Min gamla SonyEricsson W800 lirar bra, SE G900 aldeles utmärkt. Bara att ta samtalet och vill man navigera så finns ju adressen i telefonen (man slipper köer via TMC). Ny X10 funkade dåligt med Android 1.6, men man hittade iallafall telefonboken. Uppdaterat OS till Android 2.1 gör att man bara kan ringa och svara. Telefonboken finns inte tillgänglig. Enligt BMW finns dock detta till 5 serie Touring, men inte till sedanen än, så det kommer väl vad det lider. Min bluetooth är iofs eftermonterad av BMW, men det skall inte vara någon skillnad. Ljudkvalien är dock lite dålig för dem man pratar med eftersom 1 serien låter väldigt mycket innuti, så man får prata in i backspegeln... Men, kort sagt så funkar det hyfsat, men inte klockrent. |
|
| WGN - Jag köpte en iphoneadapter (för armstödet) till 3-serien för nästan ett år sedan, men jag kan inte riktigt minnas vad den kostade. Jag vill minnas att den kostade nästan en tusenlapp. Saftigt, men praktiskt kommer jag i allafall håg att jag tänkte. | |
|
WGN, Jag frågade på en snap-in adapter till BMW 530D (Nokia 5800). Den skulle kosta strax över 1000-lappen. Eftersom telefonen är 1,5 år gammal och Bluetoothen funkar dåligt (Bryter mitt i samtalen och visar inte telefonboken) så byter jag nog lur först innan jag skaffar adapter. Någon som vet om det kan hjälpa att uppdatera bilens programvara för att få Bluetoothen att funka? |
|
|
Var förbi BMW förra veckan för att kolla ifall man kunde uppdatera min bil E61 LCI för att få luren att funka med bluetooth (Sony X10) de skulle kolla och återkomma i fredags...... De sa även att snap-in adapterna var stoppade till augusti pga något strul med dessa. Någon mera som har hört detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.