AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.116

525ixt -94 e34 som bränner säkring vid varje motorstart?

ke
376
keihin
525d Touring -07
Hej!

Fick nyss ett underligt problem på min 525ix Touring -94.
Stannade bilen utanför garaget, öppnade bakluckan och bar in lasten (den stog kanske 5min med öppen baklucka). Kommer ut och ska köra in i garaget men startmotorn snurrar ej, tändning etc. slås på som vanligt. Är precis som när man glömt trycka på knappen till larmet/startspärren på en bil som har sådant (min bil har endast orginallarm). Centrallås är dött och bakrutan går inte heller öppna.
Rullar in den i garaget och lyfter på baksätet, ser att säkring nr. 32 är trasig så jag byter den och då startar den snällt en gång. Vid ett andra försök så är det samma visa igen, säkringen trasig.
Har nu slut på 7,5A så sätter dit en 10A och bilen startar. Säkringen blir varm och skulle säkert gått vilken sekund som helst.
Finns det nån som har den minsta aning vad detta kan bero på?
Säkringen är alltså nr. 32 och ska vara på 7,5A, sitter på "svarta lådan" under vänstra platsen i baksätet.
På förklaringen finns den med på fyra ställen:
32,34 Doppeldeckel-Schiebehebedach
32,37 Fensterheber
32,37 Innerbeleuchtung
32,33,37 Zentralverriegelung
Nån kanske vet vad det betyder? Min tyska är väldigt dålig... :)

Tacksam för alla tips om vad jag kan göra för att hitta och åtgärda felet!

/Mvh Jonas
ke
376
keihin
525d Touring -07
Upptäckte nu att även säkring nr33 är trasig. Sitter intill och är också 7,5A stor. Vet dock inte om den var trasig redan tidigare. Kan det vara så att nr32 går sönder hela tiden eftersom nr33 är trasig?
Varför går inte bilen starta om säkringen tíll Zentralverriegelung (=c-låset?) går sönder?
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
En frisk gissning utan att veta, brott i kabelstammen mellan kaross och baklucka?? Kör själv Sedan nämligen.
Läst en hel del om sådan problematik.
mvh/Gunnar

ke
376
keihin
525d Touring -07
Ja det är helt riktigt...
Ungefär hälften av kablarna i min hade gått av, efter lite lödning fungerar allt som det ska igen! :)

Frågeställningen som kvarstår är dock varför bilen inte går starta (läs: varför startspärren går i) när säkringen till c-låset löser ut. Lite svagt tycker jag men det kanske finns en genomtänkt funktion med det också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.