AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
937

vad krävs för att göra en egen diagnos

T3
400
T34
525i-07
vad kräv för att man ska kunna göra en egen diagnos med en dator på sin bil är det någon som vet typ vilka program o kontakter man måste ha
samt var man kan få tag på dom?
det finns att köpa lite var stanns. bara att googla eller kontakta en duktig el firma. det är nämligen lag på att ALLA biltillverkare som säljer sina bilar inom europa ska fälja en standard som heter EOBD. denna standard innebär kortfattat att vem som helst ska kunna plocka ut felkoder om dom har en så kallad EOBD läsare.
men det är långt ifrån alla koder du kommer komma åt. det är bara dom som härör till avgasreningen som du kommer komma åt. sen så är alla koderna i siffer form, så du får lära dig eller leta upp vad alla siffer kombinationder betyder och vad den första bokstaven står för. till exempel kan en felkod vara P0300- P=motor 0300= tändfel obestämd cylinder.
men det är bara att googla på nätet efter EOBD och felkoder. jag känner en som byggde en egen läsare av ett gameboy. personligen så förstår jag ej varför man ska bygga en egen läsare när dom billigaste idag inte kostar mer änb ca 1500-2000kr.
lycka till

A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
T3
400
T34
525i-07
jag har hittat ett ställe som säljer massa olika kontakter,interface mm
så frågan är om man köper en diagnostik anslutnings kabel kan man då koppla in den i en bärbar dator och kolla med något program typ
för en sådan kontakt kostar typ 299kr och på dom så finns det en bmw kontakt på ena sidan och en till com porten på datorn i andra så då måste man vell kunna koppla upp bilen till en bärbar t.ex
Paap Reeder
... läs igenom alla sidorna på carsofttråden innan du börjar. Helt enkelt är det inte.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.