|
|
|
|---|---|
|
Har gjort ett m-test på min bil då jag har problem med vibrationer.. (E39 Touring). Det konstiga är att dom inte har kommit fram till några fel... Det finns två olika begrepp. V=Normalt skick i hänsyn till bilens ålder o körsträcka sedan finns R=Behov utav reparation och sedan finns A=Viss försämring i förhåll till normalskick. Iaf.. Väghållningen fick ett A och detta är hänvisat till : Väghållning : Mindre vibrationer i drivsystem/hjulsystem. Allt som har med bromssystem att göra fick ett V Allt med motor fick V Allt med kraföverföring fick ett V Allt med Hjul och däck fick ett V Allt med främre hjullupphängning fick V Allt med Styrsystem fick V Sedan fick även Bakre Hjulupphängning ett V Så frågan är... Hur nogranna är M? Om en bakvagnsbussning är dålig så borde dom väl upptäcka detta i ett sådant test? Jag har ju ingenting att gå på nu om dom anser att allt är okej med bilen. | |
|
Länk till vad som är testat. Länk |
|
|
Hej, varför frågade du inte direkt efter testet? /M Min bil: Länk |
|
|
Kan bara berätta av erfarenhet med två tidigare bilar att glapp i tex casterstag i framvagnen i princip är omöjliga att upptäcka om man inte DEMONTERAR staget. Först då kan små glapp visa sig. De har väl knappast gjort det eller? Lycka till, vibrationer är retliga. *BAWORAK* |
|
|
E39T är knepiga med att finna ut vad det beror på som inte är 100. Jag rekommenderar att kontakta en duktig BMWverkstad som har erfarenhet av bilen i fråga i dagligt arbete. I V Sverige har jag använt mig av BAyerische Bilservice i Göteborg med gott resultat. M är duktiga rent generellt inför ett bilköp men en komplicerad BMWs speciella egenskaper krävs gedigen erfarenhet. T ex vid köp av en M-bil skulle jag låta en verkstad köra ett stort test av den såsom Bayerische gjorde åt mig på en 850Csi som jag var spekulant på och provkörde noga. Köpter föll på deras omfattande protokoll och offert a 50kkr för mekaniska reparationer, så kontakta dom är mitt tips. Mvh Asken |
|
|
Egentligen gjorde jag m-testet pga beg-garantin gick ut... Men tänkte också att dom kanske kom på vad som var dåligt.. Det verkar ju var så extremt mycket grejer som kan krångla... Har kollat på silentblocken bak och de är ju faktiskt spruckna... Men frågan är hur mycket dessa kan vara spruckna utan att det får nån påverkan? När dessa är dåliga så borde det ju smälla i bakvagnen och det gör det ju inte... Hur märker man casterstagen? |
|
|
Bytte mina bakvagnsbussningar på min tidigare E39 pga vibrationer i bilen. Det smällde inget i bakvagnen och syntes bara lite småsårickor i gummit. När bussningarna var bytta så märktes det stor skillnad. Tog ca 45 min med de rätta verktygen. Så det ska inte kosta mer än en timme på Bmw-verkstad samt bussningarna ca 500kr/st |
|
|
Gjorde också ett M-test när vi köpte vår BMW men de kollade inte på bussningarna vad jag såg i alla fall. Har du kollat drivaxlarna och kardanen, lyft upp bilen och lägg lådan i D. När jag letade orsaker till problemet på vår E39 vår det någon på BMW stockholm som tipsade om att drivaxlarna, en annan på bilprovningen tipsade om att balansvikterna i kardanaxeln kunde flytta på sig och orsaka obalans. Jag upptäckte efter ett tag att bromsklossarna kärvade lite och antagligen orsakade lite vibrationer plus att däcken som köptes nya i höstas och nollbalanserades efter lite drygt 2 månader helt plötsligt var helt i obalans 30 (!) gram fel på ena bakdäcket. Det är väl som 100000 gram fel på en "normal" bil! Sen verkar det också som att lite vibrationer får man nog leva med. Provkör en golf med sportchassi och du kommer tycka att din E39 går helt fantastiskt... |
|
Miper335 |
jo de där vibrationerna ger en dåliga vibbar.. Har aldrig helt blevit av med mina vilket är oerhört irriterande. Man byter ju inte ut något om verkstaden säger att inget är fel... Har nu köpt nya Michelindäck,nya skivor etc runt om samt några stag i framvagnen. Bilen blev tystare men vibrerar nu i mellan 100-120km/t. Skall byta stötdämpare och silentblock vid nästa service även om de anses felfria eftersom att de aldrig är bytade trots 23000 mil. |
|
Har iofs spruckna silentblock... Ska försöka köpa dessa (2tusen till touring) och den glidhammare och försöka själv... Kostar nog 4k att byta på verkstad... Fungerar det inte så var det 2k åt skogen och inte 4k iaf:P |
|
| Har du kommit fram till någonting? | |
|
Inget.. Bytte silentblock... Ska byta däck imorrn o se... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.