AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.258

Är det nån vits att tvätta bilen på vintern? Om man kör motorväg?

Transocean
Min en gång så fina calypsoröda 530i-93 ser sorgligt ut idag. Rosten finns definitivt där. Huven, dörrarna, bakluckan, även taket rostar. Skärmarna förstås! Nu har jag tänkt tilldela henne en likadan slut som alla mina Saabar fått, jag kör så länge att allt annat ruttnat bort, bara motorn står kvar och spinner som en katt.

Till frågan: Det sägs att det är viktigt att tvätta bilen ofta vintertid. Jag har möjlighet till det på jobbet i princip varje dag, men efter att hon har blivit tvättad måste jag mata henne på motorvägen i minst en halvtimma bakom långtradare och diverse Toyotor för att komma hem. Hemma byter jag kläder och sen drar jag till mitt andra jobb. Totalt blir det 10 mil om dagen med saltbad och stenskott. Efter 24 timmar har den calypsoröda färgen förvandlats till gråsvartaktigt gegga som täcker bilen. Det är väl lika bra att bara skita i att tvätta bilen i mitt fall? det enda jag får ut av tvättandet är fastfrusna lås och fönster!

Hur gör ni som utsätts för samma plågeri? Frugans saab som fick tvätt 4 månader sen men går endast mellan hemmet och tågstationen där hon parkerar sin bil för att sen åka kollektivt glänser fortfarande blåmetallic.

Om man nu nån gång byter till en ny bil vill man ju ha den så fräsch som möjligt, även på vintern fast det hjälper ju inte att tvätta i mitt fall i alla fall! Några funderingar? Lackkonservering kanske?

Juha
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Klart att det är en vits att tvätta bilen vintertid. En smutsig bil drar åt sig fukt. När vår E60 är skitig, är karossen fuktig ofta, och när bilen är ren och är den torr.

Du måste väl ha perioder då vägarna är torra i Norge?

Jag tvättade i lördags och körde 70 mil i måndags varav de sista 50 milen var på saltblöta vägar. Nu torkar det dock upp igen och jag tänkte tvätta igen i morgon, då bilen mår bra av att vara ren på dessa fuktiga vinterdagar.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Det är givetvis otacksamt att tvätta bilen för att sen köra långa vägar.. När man sedan kliver ur bilen är den lika skitig igen.. MEN, det skadar inte att byta skit emellanåt!! Skiten sätter sig oerhört om den får sitta kvar samtidigt som hjulhus, underrede har saltangrepp i princip för jämnan. Varför inte tex tvätta bilen 1/gång per vecka på ex fredagar. sen tar du högtryckstvätten på tisdagen och bara blåser av det värsta utan schampo eller svampning.. Då har du en hyfsat fräsch bil över helgen samtidigt som du håller det värsta borta fram tills nästa fredag... Salt fräter även på lack, gummi mm vilket sunkar ner bilen mer än vad man först ser så länge den e smutsig.

///M-Power
När du älskar att köra
Tvätterierna vintertid har en lika stor psykologisk orsak som logisk. Vilken biltok kan blunda för ens klenod insmetad i salt och övrig geggamojja. Men precis som du säger så är det rätt så meningslöst i dom flesta fallen. Du får tvätta bilen efter SMHI och deras prognoser. ;) ---> Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Använder man bilen skall man tvätta den. Saltet äter upp den annars. Lika viktigt är det att lackskydda eller vaxa. När man tvättar måste man ibland göra rent bakom dörrar mm för att försäkra sig att inget biter fast där. Har bilen en gång börjat rosta mycket är det bara omlack som ev kan rädda. Jag brukar byta när rosten kommer krypande. Med ett Ditec-lackskydd, stänkskydd, lite förnuftig körning med avstånd och regelbunden tvätt lyckades jag iaf hålla en E38-95 rostfri i 7 år, 29k mil utan problem.
En bra tvättguide finns att ladda ner här, Länk
Mvh Asken
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Varför duscha man blir ju ändå skitig igen?

Njae, men jag tvättar bilen i förebyggande syfte. Ny skit är bättre än gammal skit. Det sätter sig så fast annars har min erfarenhet lärt mig.

mvh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tvättar ofta också, då jag hatar skitiga bilar ! :)

Torkar alltid mellan och under dörrarna, samt instegslisterna vid tvätt så inte fukten och skiten sätter sig där och rost bildas. E60'n och andra bilen här i huset är helt snustorra och rena i dörrarna, då jag torkar av dessa snabbt med ett gammal sämsskinn efter varje biltvätt.

Båda bilarna lackskyddar jag ett par gånger om året, med Autoglyms produkter med mycket bra resultat.

E60 tvätt imorn ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
PowerMac's inlägg är helt klart klockrent !!!!

Billy / Kattmannen
Visa användare
17
Oskie
1600-2 -67
Ja det är nog bra att byta gammal smuts mot ny smuts då sätter den sig ju aldrig riktigt. Jag jobbar på en mack där vi har biltvätt och i somras kom det in en kund och undrade vilket program han skulle välja då han inte tvättat bilen sen den var ny. Vilket tydligen var 1 år sedan. Han hade läst i instruktionsboken att lacken var ömtålig i början. Man kan ju inte direkt påstå att bilen blev ren trots petroleumbaserad avfettning innan. Han hade nog att en del asfaltsfläckar att ta bort för hand.
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
att "blåsa av med högtryckstvätt" blir inte bra.... visst, du får bort sanden, men den kommer ju tillbaka direkt ändå, däremot det tjocka, fettliknande lagret, flyttar bara lite på sig och när bilen torkar ser du direkt hur du har pekat högtrycken.

ska man först tvätta får man nog göra det ordentligt.... fan att det inte kan vara ett par minusgrader, tänk vad det skulle göra..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.