|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nån som vet en bra prisvärd batteriladdare som man kan köpa Daniel Länk | |
|
Jag har 2 såna här: Länk funkar kanon, ligger på hela vintern på mina entusiastbilars batterier. Mats BMW CS #5847 |
|
Vantage |
Håller med " t80196 " helt :-))) Helt oslagbara som laddare. Vantage |
|
Tack, dom såg jäkligt smidiga ut. då får jag köpa en sån. Daniel Länk |
|
|
annars en truckstarter alltid bra med "voima" och laddar snabbt |
|
|
Ctek är klockrent. Ge BMWn den en fulladdning en gång i månaden och den spinner som en katt:) Mvh Asken |
|
| Håller med, köpte med en ctek för inte så länge sen. Är bara att sätta igång laddaren och låta den stå, ingen risk att man kokar sönder batteriet. :) | |
|
De blev en CTEK Multi XS 3600, vilken liten smidig rackare. Daniel Länk |
|
|
Låter ni era ctek laddare stå på under hela vintern, eller räcker de att ladda upp de en gång i månaden?? Daniel Länk |
|
|
En helg i månaden typ... Asken |
|
|
Har ni CTEK 3600 eller 7000? Ska köpa en men har inte riktigt bestämmt vilken, vill att de ska funka till mc-batterier också. Mvh Simon |
|
| 3600 räcker långt | |
| är ctek som underhålls laddare nå att fundera på, tänkte att man typ skruvar fast under motorhuven så att varje gång man har i motorvärmare så är laddaren igång? | |
|
Defa WarmUp har precis det: Länk Mvh |
|
|
Hertigen. Man kan montera den på väggen, finns förberett för skruvhål i höljet. Däremot är mitt klara intryck att den inte tål väta och vibrationer som den skulle utsättas för om den satt fast monterad. För dåliga genomföringar och sådant för det. Bl a är kablaget inte utav gummi. Cteken laddar med max 14.7( 3600) i cykler med belastningsavkänning medans Defan som är en underhållsladdare laddar max 3.0. Jag har haft Defan monterad i ett par bilar som hade eftermonterad bensinvärmare men upplever att en omgång med Cteken en gång i månaden om man har dieselvärmare eller i veckan om man har bensinvärmare är det som funkar bäst för mig. Har man elvärmare vore klart Defan bäst alternativ. Mvh Asken |
|
| Cteken är kanonbra. Fungerar utmärkt utomhus (i min carport) och har använts regelbundet ungefär som Asken. Kan verkligen rekommenderas. | |
| där jag bor kan det vara jävulst kallt över -40 i bland om jag nu måste ut när det är så kallt så har ju min truckstarter som drar igång den hur lätt som hellst men den är så klumpig så själva laddningen 1 gång per månad är inga problem men tänkte mer ha en underhållsladdare , därför tänkte jag att cteken hade nog varit bra men går nog mot en defa som ni rekommenderar | |
|
Asken: Jag tror du förväxlar spänningen (14,7V) med laddström (3,0A), Ctek 3600 ligger på 3,6A i laddström. =) Länk Mvh |
|
| Någon som vet vad en DEFA MultiCharger kostar? | |
|
Rob: Helt korrekt, är ingen utbildad tekniker och läser snabbt inser jag nu. Defan ger 3.0 medans Cteken ger 3.6. Defan gav jag ca 700 för grenkontakt för fronten och 850 för laddaren men det var ett par år sen vill jag minnas. Mvh Asken |
|
|
Man får se noga upp med laddare med hjälpstart (Truckstarter?) och liknande. De kan lätt driva upp spänningen över 15-16V och/eller ge ruskiga spänningsspikar på bilens elsystem. I princip är de "förbjudna" på lite nyare bilar med mycket elektronik osv, man kan få knepiga följdfel som i värta fall inte visar sig förrän en tid efter osv. Om man måste hjälpstarta så är ett separat välladdat batteri med korta kraftiga startkablar det säkraste att använda. Annars en laddare med 6-10A kapacitet eller däromkring som får stötta batteriet 10 minuter innan start, tänd gärna lyset under en halvminut innan bilen startas och/eller laddaren kopplas på. Uppvärmningen internt i batteriet gör att det kan lämna bättre startström. Gällande laddare så är det som vanligt endast spänningsstabiliserade modeller som gäller, med ett eller två steg, bulkladdning c:a 14,5V och underhållsladdning c:a 13,8V, eller bara det senare. Den höga spänningen är bara inkopplad under begränsad tid annars kokar man batteriet torrt vid längre laddning, detta sköter de elektroniska laddarna själv om. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.