|
|
|
|---|---|
|
Är eventuellt på gång att byta till en 120dA M-sport edition. Börjar bli lite bråttom då erbjudandet troligen upphör vid årets slut.. Åker E46 Touring nu med hundbur och undrar om någon har några erfarenheter av att ha hund i 1-serien? Funderar på om det inte är bäst och säkrast för alla att ha den i baksätet i en sele. Är det någon som har eller har provat baksätesskyddet som finns som tillbehör? Har även sett att BMW säljer hundselar också. Någon som vet något om dem? För er som undrar är hunden en bullterrier. Vikt och konsistens ungefär som en säck cement :-) | |
|
Jag tycker att det fungerar bra med hund. Jag köpte en heltäckande bagagerumsmatta i läder (ca 1900 spänn). Som dessutom är inredd med en skön filt. Jag skulle aldrig ha hunden i baksätet, den sitter tryggare i bagaget. Sen beror det ju på hur mycket hunden gillar att åka bil.. Min hund sitter mest och och tittar ut genom bakrutan, men när det börjar svänga lite så lägger den sig ner, jag har för vana att inte sakta ner så mycket i svängar, det är ju en BMW :) Se lite bilder här: Länk |
|
| Jo, en sak till... tänk på att utrymmet blir väldigt begränsat med en vovve i bilen. Ettan är ju ingen storlastare har jag märkt.. men med lite vilja går det mesta, ska på skidsemester nästa vecka och jag har inte ens provat om skidorna går in.. i värsta fall får hunden och tjejen stanna hemma :) | |
| det blir väl klurigt med skidor om du inte skall använda bagaget?? | |
|
Om skidorna ska med så får hunden stanna hos svärföräldrarna.. man kan inte få allt märkte jag :/ Takbox nästa kanske... |
|
|
Jag har en 40 kilos labrador i bagaget och han får rum perfekt och lite till, i min förra a3:a fick han knappt plats i baksätet, och bagaget ska vi inte ens tala om - förstår verkligen inte snacket om 1-seriens lilla bagageutrymme... |
|
|
Jag har ingen 1-serie, men jag lånar min lillebrors 316i compact -97 och den är mindre än 1-serien och då kör jag en liten släthårig Foxterrier i den. Buffy (hunden ---> Länk ) sitter gärna i bagaget som är preppad med lite filtar och kuddar för bästa åkkomfort och protesterar inte det minsta när det gäller att åka bil. Tidigare har jag haft henne i div olika sedaner, allt från 318i till 750iAL och då brukade jag ha henne i en sele som man fäster bilens egna säkerhetsbälten. Även det fungerade utan problem. Det kunde bli lite hår i bilen och man fick dammsuga 2 gger i veckan om man hade vanlig tyginredning, (läderklädsel är mycket tacksamt för oss hundägare märkte jag i 750in). Selen som jag använder kostar ca 650 kr och finns att köpa i de stora hundbutikerna. Den modell jag använder sägs vara krocktestad (står dock inget om huruvida hunden "överlevde" krocktestet eller ej, men bara att den är krocktestad.) Annars finns det exakt likadana icke krocktestade modeller för 100 kr och uppåt. En släthårig foxterrier en liten hund, ca 7.5 kg och jag har funderat en hel del på om hennes kroppstyngd är tillräcklig för att bältet ska reagera och låsa i samband med en kollision, så att hon inte flyger in i sätets ryggstöd. Samtidigt känns det inte helt säkert att låta henne åka där bak i compacten nu under vintertid. Vad händer om bakomvarande bil inte lyckas få ner farten och kör in i bilen bakifrån. Det är ju bagaget (och hunden) som träffas först och får ta smällen. Sitter hunden i kupén, så behöver man inte oroa sig för att bli påkörd bakifrån på samma sätt. Samtidigt om man lämnar hunden ensam i bilen en liten stund, är det mycket enklare och säkrare för hunden om hon sitter i bagaget. Buffy är nämligen väldigt nyfiken av sig och tittar gärna ut och från bagaget kan hon lätt övervaka vad som händer runt om kring bilen. Men när jag hade henne i kupen så var det lite problematiskt. Hade jag henne fastspänd i selen, så försökte hon leka hudini och ta sig loss genom att snurra runt, vilket oftast resulterade i att hon virrade bältet hårt runt frambenet som hamnade i konstig vinkel, något som såg smärtsamt ut. Hade man henne lös i kupén, så sprang hon omkring för att kunna se ut bättre, vilket i praktiken innebar att hon hoppade fram och tillbaka mellan fram och baksäte. Vid ett tillfälle när hon var något mindre/yngre lyckades hon trampa fel när hon skulle hoppa mellan fram och baksätet och bröt av en klo, vilket resulterade i nerblodad bil och opererad tass, ---> Länk |
|
|
Har faktiskt just lagt en beställning på en 120d inkl BMW:s baksäteskydd och kommer att börja ha hunden i baksätet, just av den anledningen att bagaget egentligen är en deformationszon. Inte så hyggligt att placera någon i familjen där. Har åkt en del Saab 95 i bakvänt baksäte i bagaget. Lite speciell och kul erfarenhet men inte så bra vid en krock kanske.. Som bonus slipper jag den skramliga buren. M v h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.