AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.319

Motorn rasade efter 2 dagar?

Ru
10
Rudan
328 Coupe -96
Tja!

Gick och köpte mig en 328 coupe 23/12. Tyckte det kunde vara en hyffsad julklapp. Meeeen 2 dagar senare går bilen skit och jag bogserar hem bilen. Dagen därpå börjar felsökningen. Jag är själv ingen motorguru men började med att kolla komp.
Det första som jag tyckte var lite skumt var att det låg ungefär en matsked olja i varje "hål" för tändstiften.
Cylinder 3 satt inte stiftet fastspännt ordentligt.
Cylinder 4 NOLL i komp...

Jag har inte ännu undersökt om det e någon ventil som står öppen eller om det e hål i kolven. Ville först höra med killen jag köpte bilen av hur vi skulle lösa detta.

Man har ju en alltid en viss garanti även vid privatköp av beggad bil. Men han vill inte ta något ansvar alls i ärendet.

Någon här som vet hur man ska bära sig åt?

konsumentverket säger:

"I övrigt gäller att bilen är felaktig om bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta."

En bil för strax över 50.000 bör väl gå mer än 25-30mil innan något sådant händer. Har jag fel?

Tacksam för svar.

Mvh Fredrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ajajaj!
Var tråkigt att höra!
Har ett ordentligt köpeavtal upprättats?
Skulle tro att du har rätten på din sida men kan vara knepigt imellanåt!
Som köpare har man vissa skyldigheter att kolla upp det man köper,men i vissa fall kan du få rätt som köpare.
Prova använda sökfunktionen efter liknande fall.

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror du är helt rökt, tyvärr.
Ru
10
Rudan
328 Coupe -96
Njae, ett vanligt kvitto skrevs bara.
Men det e ju normalt det enda man skriver. Såvida det inte e något kännt fel på bilen. Då ska man ju gärna anteckna detta också för att skydda sig mot att köparen skulle "reklamera" bilen.

Har sökt runt lite men hittar inget som kan hjälpa mig.
Gick bilen som den skulle utan "besvär" vid provkörningen/provkörningarna?
Behöver inte vara nåt "fel" på bilen eg mer än att du måste byta ventilkåpspackningarna åtmionstone (hoppas du inte har samma extrema otur som en kille på forumet där pajjad vevhusventilation ledde till ras, detta är dock ovanligt). Hur som haver så bör du ta kontakt med säljaren o klargöra att du tänker hävda din rätt....
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag skulle nog felsöka lite mer om jag vore dig Rudan. Hur ligger kompet på de andra cylindrarna? Hål i en kolv brukar det väl inte bli hur som helst vid normal körning. Hur som helst skulle det nog vara bra att du skaffar lite mer kött på benen i fråga om vad som hänt. Innan du ställer säljaren till svars. Även jag tror att det blir svårt att göra säljaren ansvarig. Åtminnstone om du inte hittar någpt som kan bevisa att han skulle ha lurat dig uppsåtligen. Själv köpte jag en bil en gång som vevstaken släppte från vevaxeln och slog hål iblocket. På vägen hem efter köpet.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tänk på att det är köplagen som gäller vid köp mellan privatpersoner, inte konsumentköplagen. Denna lag ställer mycket högre krav på din undersökning av objektet innan köp. Eftersom bilen fungerade när du köpte bilen så var onekligen inte varan felaktig vid köpet. Om säljaren medvetet underlåtit att berätta om ett dolt fel som han haft kännedom om, så har du rätt att få felet åtgärdat. Inte annars.

Köplagen:
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
I princip måste du bevisa att felet fanns där innan du köpte bilen så jag skulle nog säga att du är ganska rökt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Även om felet fanns där från början och du kan bevisa det så är det fortfarande ett problem... Du måste få tillbaka pengarna.
Vid privatköp så är du tvungen till att stämma säljaren inför tinget. Detta tar tid och kostar pengar, brukar du bilen så har säljaren rätt att göra avdrag för milen du lagt på bilen.

Har du varit i kontakt med säljaren?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.