|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Vantage |
Någon som vet hur mycket höjningen blir i % för olika modeller av BMW ?? Vantage |
| Ingen kan säkert veta detta redan nu eftersom förslaget ska behandlas i vår och höjningen troligen slår igenom först 2008. Försäkringsbolagen räknar dock med en fördubbling av trafikförsäkringspremien, för mig en höjning på ca 120 kr per månad. | |
Vantage |
Redan nu tycker jag att bmw ägare straffas extremt hårt med premierna !! Ex: min 525:a -01 har jag Helförsäkrad hos Aktsam och betalar 6800:-/år. Helt banalt tycker jag. Bor i södra Dalarna ( ej stad ) och har eget garage. Lika den Diesel 98:a jag hade var samma prisklass den !! I ditt fall Ander N säger du en höjning med ca 120kr/mån !!! 1400-1500 mer/år är ju sjukt. Om det nu stämmer att det blir % uellt på resp försäkring så innebär detta att vi BMW ägare skulle vara mer olycksdrabbade och sonika betala mer för det sk trafik-offer fonden !! Stämmer detta verkligen eller har vi blivit stämplade av försäkrings bolagen ?? Vantage |
|
En av de absolut största nackdelarna med att äga en BMW är just försäkringspremierna. För samma premie som jag får betala för min 18 år gamla 535:a försäkrar jag en Saab 9-5 2,0t -01 OCH en Volkswagen Golf GTI -05 och får ändå pengar över. |
|
Vantage |
Ja nog är det sjukt allt ;-)) I synnerhet när Golf GTI ansågs under 90-talet som den en av de dyraste bilarna att försäkra !!?? Pratade med berörda F-mäklare från aktsam om detta med Diesel kontra Bensin gällande BMW bilar och dom kunde inte direkt svara mej varför det inte är någon skillnad !!! Aktsam har som gräns Hkr Vs Kilo. Lite luddigt beskrivet så har jag försökt lista ut denna gräns och det verkar vara 1 Hkr / 8 kilo vikt. Alltså en 525:a klarar precis gränsen medans en 530 inte klarar gränsen. Vissa bolag har alltså en effekt-gräns medans andra bedömer riskerna för olyckor utifrån kända fall eller ??? Känner att detta inte rimmar med den verklighet som existerar iaf. Ska försöka hitta uppgifter där fordon varit inblandade i olyckor och se om det finns något samband med vissa märken eller ej. Vantage |
Vantage |
Hittade lite statistik från Folksam om olyckor etc. Länk När det gäller säkerheten så ligger 3 resp 5 serien bra till så varför premien är så hög har jag inget svar på ?? Vantage |
|
Beyalade 6400:- helår för en halvförsäkring på min förra 525 -94, har hus och garage i samma bolag. Bytte till en annan bruksbil från -01 och betalar 3400:- helår för en helförsäkring. Vet inte om E34 är speciellt utsedd som kassa ko för LF men dyrt var det. Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
vantage :Aktsam försäkrar bara lungna fina familjebilar och moder bolaget trygghansa har så gott ssom inga problem att försäkra en ferrari och dem bilar som aktsam kan/vill försäkra har dem nästan alltid lägre priser på än Trygghansa har på samma bil. Alltså iden är att försäkra dig och 525 men inte en 23 åring i en Audi S2 el dylikt! Mpower |
|
|
Det finns ett par anledningar som definitivt urskiljer BMW som påverkar premien negativt. Det stjäls väldigt mycket BMW och kanske framförallt BMW delar. Hur många per vecka är det inte som får stereo, karossdelar, lyktor, backspeglar osv stulet? Detta förekommer knappt på andra bilmärken. Hur många V70 framlyktor tror ni stjäls per månad jämfört med E39 Facelift lyktor? Inte många kan jag säga. BMW drar också till sig en del människor som, för att uttrycka det enkelt, kör fortare än bra. BMW drar till sig personer som är olycksbenägna, om detta kan det inte råda något tvivel. Båda dessa saker drar upp premierna rejält om man ser till hela försäkringsdelen och inte bara trafikförsäkringen. Den påverkas ju inte av stulna delar osv men däremot väldigt mycket av hur många olyckor som bilarna är inblandade i. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
Vantage |
andreas_lofgren Har letat mycket efter statistik om varför BMW är så dyra utan att finna fakta ang detta !! Du kanske kan bifoga några länkar på det du säger som styrker det du säger? Visst är BMW bilar kanske attraktivare än andra märken pga diverse saker, men att just BMW skall vara utsatt för fler stölder än andra märken samt "dra till sej personer som är olycksbenägna" vet jag inte om jag delar håller med om ?? Att Tyska bilar står i en klass för sej när det gäller Säkerhet, Design, Körglädje och Fart är väl ingen nyhet för de flesta. En stöld-kampanj på X5:orna var väl i sommras uppmärksammad om jag inte minns fel ?? Men att alla BMW-bilar står för flertalet stöld försök kan jag inte finna några fakta om iaf. När Försäkringbolag sätter premier står väl person-skador först på listan antar jag tillika risken med typ av fordon...ex: motorstyrka kontra ålder etc. En intressant detalj kan jag tillägga att min bror ( 7 år äldre än mej ) och bosatt som jag på landet ( 5 km från mej ) men i Västmanlands län fick högre !!! premie än mej på samma BMW och via Aktsam ???? Logiken i detta är konstig !!?? Testade att jämföra hans fru mot honom själv på en annan bil ( Mitsubishi Galant -97 ) i Aktsam och hon är 3 år yngre än min bror och inga förseelser de senaste 15 åren på någon av dom. Resultatet var att hans fru fick billigare försäkring med ca 1000/år !!?? Har för mej att Folksam gick i bräschen för högre premier för kvinns här tidigare i år så logik.....???? Jag är själv 40 år och min Bror 47 år, så ålder saknar betydelse för premier numer iaf. Statistiken som finns tillgänglig ang säkerhet på olika fordon finns att läsa i mitt tidigare inlägg ( LÄNK ) och det visar att BMW-bilar ÄR över medel när det gäller detta !! När det gäller stölder så har jag inte hittat något ännu, men letar febrilt om detta;-)) Vantage |
|
En vanlig missuppfattning bland BMW ägare tycks vara att försäkringsbolagen har något emot BMW och sätter högre premier enbart på grund av detta. Detta är inget annat än bullshit. Premierna sätts med hjälp av statistik, inget annat. En annan vanlig missuppfattning är att premierna på BMW är jättehöga för att bolagen ska göra höga vinster. Detta är inte heller sant och den som har grundläggande kunskaper i företagsekonomi kan enkelt kolla upp via försäkringsbolagens årsredovisningar att överskottet av bilförsäkringarna inte är stora. Min uppfattning att det stjäls mycket mer BMW delar än till andra märken är knappast kontroversiell och kan enkelt kollas genom att surfa runt på andra entusisastforum, Saab, Volvo, Alfas, Audis är mycket aktiva forum. Det existerar knappt diskussioner om stulna delar där. Jämför med Autopower, om du använder sökfunktionen så lovar jag dig att du hittar 100 trådar bara om stulna delar. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
Vantage |
andreas_lofgren Som vän av statistik har jag hittat lite "matnyttigt" ang stölder etc. Länk Under Larmtjänst sida kan man söka efter bilmärke som stulits och hur många det är... Har summerat följande ur denna sida.... BMW from 2006-12-22 tom 2005-11-24 = 212 st Volvo from 2006-12-22 tom 2005-11-24 = 405 st. Har inte jämnfört andra bilmärken än dessa, men saken står klar... OM statistiken för stölder ska vara orsaken så är det konstigt att Volvos premie är lägre än BMW´s eller hur ??? Att förlita sej på olika disskussions forum enbart är inget säkert. När det gäller "olycksbenägna förare som dras till BMW-bilar" så letar jag fortfarande efter statistik ang detta;-)) Vantage |
|
Statistiken för stölder antar jag att den räknar stöld av HELA bilar, inte delar misstänker jag? En stöld av en BMW navigator där en stressad tjuv klipper ledningarna kostar lätt 100.000 kr. Detsamma gäller exempelvis stöld av facelift E39 lampor där det kan kosta en förmögenhet om inte tjuvarna är varsamma. Denna typ av stölder är vanliga hos BMW men inte hos andra märken. Det enda exempel jag kan komma på är stölder av kromade Audi backspeglar från S modellerna. Naturligtvis är inte en känsla som man får från forum bombsäkert men man får en ganska bra bild om man är aktiv ordentligt. Jag vidhåller att BMW lockar till sig unga, olycksdrabbade förare, i högre grad än andra märken. Att inte inse detta är att ducka lite inför problemet enligt mitt sätt att se det. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
Vantage |
Audi from 2006-12-22 tom 2005-11-24 = 202 st Saab from 2006-12-22 tom 2005-11-25 = 210 st. Alfa Romeo 2006-12-15 tom 2006-04-18 = 9 st. Tror att procentuellt av antalet reggade bilar kontra stulna så är det en hårfin skillnad mellan olika bilmärken. Att Volvo toppar hör sannolikt till att fler volvo-bilar är reggade än ex BMW,Audi etc. Vantage |
|
Lusläser man försäkringspremien för de BMWs jag haft har ff.a vagnskadeförsäkringen varit den relativt tunga posten jämfört med andra bilmärken. |
|
|
Vilket styrker min tes att bilarna är olycksdrabbade (förarmisstag) i högre grad än andra märken. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Lövet - Jag köper helt det du säger, förutom en sak... Det här med stöld av delar. Om premierna är så höga pga stöld av facelift-strålkastare, navigationsutrustning etc så borde det inte synas på de modeller som generellt sett inte har denna utrustning och således inte bör vara lika utsatta, men BMW är ALLTID dyra att försäkra jämfört med konkurrenterna, oavsett modell, motor och årsmodell. | |
Vantage |
andreas_lofgren Tycker du spekulerar vilt ang detta. Varför skulle en BMW dra till sej fler unga än ex Volvo ??? Som situationen är idag så skulle jag som 1:e försäkringstagare inte ha råd med en BMW vare sej premie eller inköp !!! När det gäller stölder av delar så vet jag inte varifrån du hämtat dina fakta?? Att bilars olika utrustnings-paket skiljer sej åt är väl inget nytt, och att navi endast enl dej verkar vara en del av detta är befängt. Antal bilar idag utrustade med Navi ex är många, typ japanare som sedan länge varit rikligt utrustade med extra utrustning men ändå enl dej inte drabbad av stölder av detta ?? Om du nu ändå har rätt ang stölder av enskilda delar så tycker jag att enbart detta skall ligga till grund för en högre premie är befängt av Försäkringbolagen. När det gäller rena bilstölder som jag antar är det dyraste för försäkringbolagen att ersätta så borde Volvo´s premie rusa i höjden isåfall. Nej, jag fattar inte varför BMW straffas så hårt och BMW´s ägare är inte 25 år i snitt !!!! det har jag FAKTA på oxå !!! Vantage |
|
"Om du nu ändå har rätt ang stölder av enskilda delar så tycker jag att enbart detta skall ligga till grund för en högre premie är befängt av Försäkringbolagen." Den meningen går inte alls ihop, det måste fattas något ord någonstans: Tycker du att det är ok att en större andel stölder ger högre premier eller inte? Om svaret är "nej" så lever du i en drömvärld och då kommer vi nog inte så mycket längre. "Varför skulle en BMW dra till sej fler unga än ex Volvo ???" På grund av att det är "häftiga bilar", de är bakhjulsdrivna, har hög effekt trots lågt inköpspris, osv. Inte alls konstigt faktiskt. En Volvo 940 från 1993 har 116 hkr medans en BMW 525 från samma tid har 192 hk. Detta trots att de kostar lika mycket. Vilken tror du är mest olycksdrabbad? "Att bilars olika utrustnings-paket skiljer sej åt är väl inget nytt, och att navi endast enl dej verkar vara en del av detta är befängt." Har aldrig sagt ett ord om utrustningspaket så det vet jag inte varför du tar upp. Navigationssystem var bara ett exempel eftersom detta är en del som stjäls ofta. "När det gäller rena bilstölder som jag antar är det dyraste för försäkringbolagen att ersätta så borde Volvo´s premie rusa i höjden isåfall." Totalt helfel på alla sätt. Det som är absolut dyrast att ersätta är personskador. Tänk dig själv för försäkringsbolagen att försörja en person som blir handikappad i ett helt liv. Bilstölder och plåtskador är småpotatis i sammanhanget. Många olyckor (BMW) = dyra ersättningar. "Antal bilar idag utrustade med Navi ex är många, typ japanare som sedan länge varit rikligt utrustade med extra utrustning men ändå enl dej inte drabbad av stölder av detta ??" Det beror på att det inte finns en marknad för begagnade tillbehör till dessa bilar på samma sätt som det finns till BMW. Det finns väldigt många mindre nogräknade personer som kör BMW som gärna köper billiga delar på blocket. Gör en sökning på tillbehör till BMW begagnat och jämför med hur mycket Japs tillbehör som finns ute. BMW tillbehören överträffar japstillbehören i antal flera gånger om. Anders N: När det gäller delar så tror jag att försäkringbolagen har urskiljningsproblem och premiesätter så att säga en hel serie bilar i taget när det gäller utrustning. Med andra ord, eftersom många BMW 540 har navigatorer medans 520 inte har det, så "drabbas" 520 av en oförskämt hög premie just för att det stjäls mycket delar i andra bilar i den modellserien. Detta är spekulation dock. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tror faktiskt att Andreas är inne på rätt spår. Sen är statistik alltid farligt om man inte läser och räknar på samma sätt som försäkringsbolagen. Exemplet ovan att 405st Volvo respektive 212st BMW stulits lär ju resultera att varje enskild BMW-ägare får stå för en större del av kostnaden eftersom antalet Volvoägare är mångdubbelt fler. Jag orkar inte leta reda på statistiken över antalet reggade bilar av olika märken men Volvo är outstanding. Nästa sak man ska tänka på är ju om och hur de bilar som stjäls återfinns. Försvinner dom spårlöst, hittas dom totalt strippade på allt av värde eller återfinns dom enbart med en uppbruten dörr och tändningslås? Det finns hur många parametrar som helst och olika bolag använder statistiken på olika sätt. Dom har även olika zonindelningar för boendet och har man otur så bor man i ett lugnt område men som tillhör en zon där andra mer drabbade områden ingår. Själv är jag nästan i samma ålder som Vantage men bor lite närmre tätbefolkade områden och jag har inte upplevt BMW som orimligt dyra att försäkra. Jämför jag min 530iAT -01 med den V70 2,4t -02 jag hade tidigare så är BMW'n kanske en 1000-lapp dyrare per år. Kollar jag vad det skulle kosta för mig att föräkra en M5 E39 eller M3 E46 så ligger kring 10.000 kr/år och det är knappast dyrt med tanke på vilka bilar det är. Är tveksam om det finns något annat land i Västeuropa som du kan komma undan billigare i. ___ //Ulf |
|
Vantage |
När vi är inne på kostnader för olika märken så hörde jag någon säga att en Volvo V70 kostade 24 000:- / år Helförsäkrad i Stockholms området !!! Stämmer detta ??? Visst det varierar med ålder osv men är det så innihvete dyrt i Stockholm ??? Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.