AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.468

CO samt HC halt hög ?

de
20
de-Wall
525 IX Touring -95
Kan det vara en serviceåtgärd eller är det som vanligt en dyr investering av något...

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Hög CO och hög HC halt indikerar dålig förbränning/mycket oförbränt bränsle. Kan vara allt ifrån dålig lambda-sond till dålig MAF/LMM. kan också vara ngt så enkelt som en tempsensor som ger fel signal.
Du har inte besvärat dig att beskriva problemen speciellt ingående....
Finns det andra symtom, går bilen dåligt? luktar det bensin när bilen är i gång? förbrukning? sista service/tändstiftsbyte? luftfilter bytt?
âr väldigt svårt att föreslå vad det kan vara när du inte beskriver problemet fullständigt.

MVH:
Sakke
de
20
de-Wall
525 IX Touring -95
Det enda jag tycker är att den känns lite slöare, drar något mer bränsle , men ingen bensinlukt eller dylikt

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
När har den blivit ordentligt servad sist???
Nya stift, luftfilter etc kan göra susen. Samtidigt kan man ju köra diagnos på den och se om det är ngt uppenbart fel(lambda-mycket möjligt) eller LMM,
Nästa steg är att byta tempgivare etc....
behöver inte vara dyrt fel, men irriterande likaväl....

MVH:
Sakke
håller med Dr Sakke. en service där olja och filter och t-stift och luft filter byts brukar göra susen.
det är nämligen som så att om motoroljan blir gammal eller gått länge så "blandas" den ut med bensin som läcker mellan cylindervägg och kolvringar. det gör att du får mycket bensin ångor i vevhusgaserna med högt co och hc som följd. så byt olja filter och t.stift och luftfilter när du ändå är igång. och motoroljan ska vara av en BRA kvalitet.
kan vara andra saker som är trasigt med, men troligen så är det olja + filet som behövs.

A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Transocean
I mitt fall hjälte en flaska med K-sprit i en tom tank.

Juha
ja en flaska k-sprit hjälper.
men är man lite seriös såförsöker man avhjälpa felet och inte symptomen. det vill säga ta tag och fixa det som gör att avgasvärdena är felaktiga och inte hälla i något för att lura mätarna. men det är bara MIN åsikt som jag hoppas att dom flesta delar med mig.

A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Paap Reeder
... vad talar vi om för siffror?
Om CO ligger 0,4 istf 0,3 så kan en flaska K-sprit kanske hjälpa men om HC ligger på 300 ppm kan det vara bättre att ta en slurk själv.

MVH /// Paap R

Paap: Vet du hur för mycket avancerad tändning påverkar HC/CO halterna? Min tändning låg fel vid besiktning (Passat, låg gissningsvis på ca 20grader före ÖD på tomgång istället för 6grader som det skall vara) o värdena var ca 200 i Hc (sjönk från ca 400, såg ut som om HC var 400-500 vid ca 2500-3000 rpm, skumt), CO1 var 0.4, CO2 var 0.6, lambda 1.03. har nu ställt in tändningen exakt o hoppas på att värdena blir bra, finns det nån möjlighet/chans tror du?
Paap Reeder
20 grader är ju mycket.
Jag skulle gissa att den nu klarar provet.
Är ingen expert men tror att HC är mycket "känsligare" för "taskig" förbränning och om TP står fel blir ju förbr lidande.

Vi håller tummarna.

MVH /// Paap R

Paap: Japp här behövs så många tummar som möjligt:-). Håller med om att 15 grader för mycket för tändning på tomgång är mycket, men det skumma var att den gick hur rent o fint som helst, det enda som kanske-kanske borde ha gett mig en liten aning om att tändningen inte var korrekt var att det lite då-och-då kom små-små dova ljud från avgassystemet (från spikningar förmodligen) men det var inga som helst ryck som kunde kännas. Dessa små dova ljud är nog inte helt borta för jag har verkligen lyssnat noga, men inte tycker jag mig höra att det kommer från motorn utan det är från avgassystemet. Tändningen runt 2500-3000 rpm ligger ca 35grader för ÖD, vilket mig veterligen är helt OK (den håller sig runt dessa grader även vid högre varv än så)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.