|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ska köpa mig en 740 eller 750 E38 inom en snar framtid Då undrar jag är dom diffade eller är dom som en gammal 240 ?? med innerhjuls spinn ??mvh Bmw | |
|
Tyvärr ingen diffbroms. Har ju antispinn som de flesta nyare BMW från mitten av 90-talet, men det är inget roligt :-( -Phil |
|
| Är ingen E38 diffad? Inte ens som extrautrustning? | |
|
jag har diffad bakaxel de tror jag de flesta e38 har. Länk |
|
Ug-Lee |
Hur märker ni det, jag får inte min till att dra loss. har dock inte kört en vinter än med den. Ju närmare du ligger bakom, ju mindre blir smällen. |
|
de är lättast att prova på blank is eller snö Länk |
|
|
Hoppas att den är diffad annars så blir det ju krängslir i kurvorna när antispinnen är avstängd =( Bmw |
|
Paap Reeder |
Har man ASC+T kan du inte använda dig av en lamelldiff eftersom "T":et "bryter" mot lamellens funktion ... och du behöver heller ingen eftersom "T":et också "fixar" samma kraftfördelning som en lamelldiff. Det du inte kan göra är att köra med lätt hjulspinn i en rondell ... MVH /// Paap R |
|
men finns det nån med lamell diff då eller har alla antispinn Bmw |
|
| Finns ingen e38 med med diffbroms från fabrik !! | |
|
OK hur blir det nu en säjer att hans er diffad andra att dom inte är det ?? Ska man behöva bromsa upp en när jag prov kör den får att få veta =)=) Bmw |
|
|
Eftersom alla E38 har ASC+T finns dom inte med diffbroms Sedan känns de ju rent spontant som att en E38 kanske inte är helt rätt bil för den som prioreterar att sladda och spinna BMW CS #5139 |
|
|
Jag tackar för svaret =) Bmw |
|
| Jag har diffbroms i min E38, men den är inte original utan kommer från en E32 750 om jag minns rätt. | |
|
Då kan inte din antispinn funka eller ??? Bmw |
|
|
Jodå, antispinn verkar fungera precis som vanligt, men jag tycker inte att det behöver ingripa lika ofta. Har kört med diffbroms i snart två år så det är i och för sig svårt att minnas hur det var utan. Minns dock att jag reagerade över skillnaden i början. |
|
Cenny |
Alla är diffade från fabrik, skulle bli jobbigt att köra med konstant driv på båda hjulen... Förlåt, kunde inte motstå frestelsen att påpeka det. Men seriöst, jag testade på min 750. Kopplade helt enkelt ur antispinn och tryckte till. Släpper på båda bakhjulen på både torr asfalt och på grus. Så vitt jag vet finns det ingen eftermonterad diffbroms på den. |
| Det man gör är att du köper en klump från en e39m5 sen tar du ut inkråmet å sätter i orginal huset sen har du riktig diff,å bättre utväxling .Rekomenderas till alla e38 750 den blir väldigt trevlig å den håller för att svarva däck utan problem. | |
Paap Reeder |
cenny! Tyvärr ger ditt test inte rätt svar enligt min mening. Eftersom friktionen sannolikt är ungefär lika under båda bakhjulen kommer differentialen att fördela kraften 50/50 och båda hjulen spinner loss. Kör istället upp ena hjulet i en snösträng och det andra på torr asfalt eller gör dito på en gräskant / asfalt o s v och tryck sedan på gasen. Utan lamellfiff kommer då det hjulet att spinna som har lägst friktion. Med en 25% lamelldiff blir förhållandet istället 75/25 och bilen går framåt. MVH /// Paap R |
|
hej Paap!!! alpina 750ial vet vad han säger och det är helt rätt att den är spärrat, vi höll på i ca 7 timmar totalt innan det var klart att rasta bilen. det spelar ingen roll vilket underlag vi hamnar på så går det brätt och ryker i båda hjulhusen :) |
|
|
Som WAN säger så är dom flesta e38:orna diffade. Ordet diffad syftar på att hjulen kan snurra med olika hastighet. Folk slarvar dock väldigt mycket och kallar diffbromsade/låsta axlar för diffade vilket är helt fel och skapar missförstånd. Hörs liksom på ordet diffad att det kommer från ordet differens som betyder skillnad. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.