|
|
|
|---|---|
|
Hoj ! Är en ny BMW innehavare, en kalasfin 320i touring -96:a, skulle behöva lite hjälp om vad jag kan göra för att trimma upp den lite. Så som chip, filter osv. Enkla grejer som inte kostar en förmögenhet. Hur många hästar är det orginal i en 320 ? Och hur mycket kan jag få, utan att trycka i turbo eller kompressor i den ? | |
|
Du har 150 'hästar' i original, och med enkla, billiga medel kan du uppskattningsvis få ut nånstans kring 155..... det billigaste sättet att få mer fart ur bilen är att kasta ut allt onödigt. Får du ner vikten 10 kg motsvarar det en hästkraft! Det näst billigaste, och enklaste, är att du byter upp dig till en 325i eller 328i..... Att få mer effekt ur en sugmotor med trimchip är rent önsketänkande, liksom att filter eller avgassystem skulle göra underverk. Ska du ha effektökning som märks, är det radikala ingrepp som behövs - kamaxlar, kolvar, bearbetning av topplock, balansering, lättning... alternativt överladdning, och sådant kostar. Lätta bilen på det som går, spar pengarna och byt upp dig när du har råd! /// Gunnar E. |
|
|
Jag läste en lång artikel ang M52 och motortrim i den engelska "TOTAL BMW". Där avrådde de att överhuvudtaget försöka med den lilla 2liters 6:an. Följ Gunnars råd och spara dina pengar. |
|
| lånar tråden lite... det är väl inte samma motor som sitter i min 320??? | |
|
Kanske har jag fel, men jag tror det är samma. För det är väl en M52b20 i en -96:a? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.