AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.635

Köpråd M5 E39 -00

Funderar på att sälja min Volvo 400++hk, och skaffa mig en M5 -99 eller -00a.
Har läst lite på köpguiden som finns här.

Har fastnat lite för en -00a.
Men ja skulle behöva råd ang nått köp då jag bara har åkt Volvo innan.

Bilen har bytt instrument hus pga pixel fel. Ett vanligt fel om jag har förstått rätt. Hur troligt är de att mätarställningen är skruvad samtidigt med detta?
Mätaren står idag på ca16200mil på en -00a. Är detta normalt?

Bilfirman säger att milen stämmer samt att service bok finns sen importen. Och allt historik finns....Hur svårt är detta att förfalska för mig som inte kan dessa fallgropar?

Har även läst att Vanos? kan krångla på dom tidiga -99. Detta är en -00a jag kikar på. När uppgraderades detta till de bättre systemet?

Lite andra tankar och råd om bilköpet?

/ .:Hehe:.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej och välkommen till forumet.

Använd den eminenta sökfunktionen Länk och skriv till exempel "M5 AND begagnat" eller "M5E39 AND fel" så har du läsning tills imorgon bitti av den samlade kompetensen. Det finns nyligen en liknande diskussion gjort om du söker dig bakåt.

Den bil du hittat kan du länka in för att få kommentarer. Svårt att uttala sig om en bil utan till exempel bilder med en länk från bilhandlaren.

Det finns många erfarna M5 E39 ägare som delat med sig av sina erfarenheter genom åren och fått sina problem lösta. Kolla där.

Mvh
Asken
Jo men jag har suttit å läst nu i 2 dar på olika trådar för att få lite info innan jag åker och kollar på bil.

Här är bilen jag har kollat lite på.
Länk

Här är lite svar jag har fått utav bilfirman..
"Ja absolut, den är servad som den skall.

Två ägare, köpt på en stor auktoriserad BMW firma.
Original servicebok och full historik, milen stämmer.

Exakt hur mycket den rullat vid importen står i bilprovningens papper som följer med bilen.

Det kan du se när du provkör bilen."

Nytt mail från firman.

"Nej pixelfel har varit vid importen och är åtgärdat.

Nej, men Vanosen är kontrollerad hos BMW i Malmö och är ok.

Luftmängdmätarna är bytade.

Mätarstälningen är riktig ja.

Serviceboken finns i original.

Det finns ingen rost och avgasrören är nya.

Det finns lite små stenskott i huven och några små rispor i lacken på några få ställen.

Inne är den i perfekt skick och inga skav i läder klädseln. Utvändigt är den i mycket bra skick
med tanke på att den rullat över 16.000 mil. Det är ju ingen ny bil!

Sommardäcken börjar bli lite slitna i kanterna.

Allt sammantaget så är priset satt lågt och 175.000:- är ett bra pris, bilen går perfekt."

Här frågar jag om servicar..
"Det ser du i service boken, på firmor.

Här i Sverige är det Jarsls Bilservice utanför Helsingborg, experter på trimmade BMW.

En av få som servar Alpinor och M5:or, M 3:or och liknande bilar. Mkt. duktiga!

Det finns kvitton."

Vad är erat intryck utav bilen???

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ser okej ut. Staffan P är av det lilla jag vet en seriös bilsäljare. Jarls råder det delade meningar om här på forumet, jag har ingen erfarenhet av dom.
Magkänslan säger åk och kolla på bilen. Gör ett test på t ex www.nfs.nu dom kan ge dig exakt besked hur den mår och som ev prutgrund. Ha inte brådis med bilköpet:) Du får lungt räkna med att en sån här bil kostar 40-50kkr per år att åka förutom soppa och skatt i plånboken om du inte visste det.
Den kan nog vara okej skulle jag tro i o m att all dokumentation verkar finnas. Det är ju ingen ny bil som sagt men ack så underbar att köra!
Lycka till
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är först när du provkört en du kan känna skillnaden från den bil du åker idag. En känsla som en M5 måste upplevas helt enkelt. Kan beskrivas med 1000 ord men det framkallar bara abstinens:)
Mvh
Asken
Jo helt klart att bilen inte är gratis det vet jag, tanken är att jag bara skall ha den över sommaren. Kanske längre om jag trivs med bilen. Vill bort från Volvo träsket iaf....
Saken är att jag har ca 50mil ner till denna bilen ja länka till. Vill inte råka ut för att köpa en bil som har gått 30 000mil med helt rasad motor.
Känns ju lite att den är skruvad om man läser detta. "Nej pixelfel har varit vid importen och är åtgärdat." Det är jag lite tveksam till..

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad menar du att pixelfelet skulle ha med mätarfiffel att göra?

Eller missuppfattar jag dig?

Annars tycker jag det låter som en bil som kan vara värd att kollas upp, tycker inte nåt speciellt konstigt eller negativt framkommit av det du redovisar.

Glöm inte att pruta bara, vad jag har förstått är det inga lättsålda bilar.

Racerbilen: Länk
Nä de jag menar med pixel bort fall är att det bör ju inte vara svårt att ändra mil talet när det nya instrument huset sätts dit.

Men som sagt jag är helt novice på dessa bilar så därför frågar jag.

Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
åk och kolla på bilen och gärna ett par till,det finns fruktansvärt stora skillnader i skicket på m5or i sverige.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går bara att byta till ett nytt instrument som har mätarställning 0 km, det är inte möjligt att koda in chassinumret annars hos BMW, när chassinumret är inkodat så synkar den mätarställning automatiskt med den i LCM lagrade mätarställningen.
Är inte chassienumret inlagt i instrument eller LCM så hamnar systemet i modulationsläge och en röd dot tänds i instrumenets display.
Däremot så kan den ju alltid vara manipulerad innan bytet, och de som sysslar med mätarskruvning kan säkert gå omvägar i systemen för att manipulera det utan att det syns.
Men 16-17.000 mil är väl ganska normalt på en -00.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Pixelfel är vanligt bland E39:or, typiskt fel, min 520, som bara gått 8000mil har också lite pixelfel.

-
Snart i högersitsen på Airbus A320!
Men vågar man köpa en M5a som de inte är bytt Vanos på?
Och blev detta en garanti sak från BMW? Att dom äldre fick detta uppgraderat?

hehe: Jag bor mycket nära Ljunghusen och kan kika på bilen om du är seriöst intresserad. Det har förekommit både mer eller mindre seriösa importfirmor, dock vet jag att Staffan P hållt på ett tag med import.
Kristoffer_L: Ja, har du inget bättre för dig nån dag får du gärna ta en titt på bilen åt mig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.