|
|
|
|---|---|
|
För någon vecka sedan skulle jag använda motorvärmaren för första gången. Det small till rätt bra från bilen samt att proppen till elutaget gick, antagligen var det då jordfel. Idag tänkte jag ge mig på att undersöka var jordfelet låg. så jag testa alla delar av kablagen i tur och ordning. Testa först delen till grenkontakten, sedan kontakten till kupévärmaren och allt gickfelfritt. Till sist testa jag då allt, och dena gång gick inte proppen. Dock gick inte blockvärmaren igång. Eftersom det inte blev nått jordfel denna gång kan det väl inte vara kablaget till blockvärmaren? utan självaste blockvärmaren som är kass? blev den kass efter jordfelet? | |
|
Troligtvis var det din blockvärmare som orsakade jordfelet från första början. |
|
|
Jordfel är ett missledande uttryck, allför ofta använt i fordon. Troligen har du haft överledning/isolationsfel i blockvärmarens element, och säkert gick felströmmen till skyddsledaren i elkabeln, vilket löser ut säkringen osv. Mät med isolationsmeter, förmodligen är det fortfarande kvarvarande överledning, samtidigt kan du mäta själva värmeslingan som säkert har avbrott osv. Koppla bort blockvärmaren helt om du tänker köra med enbart kupévärmaren, om det skulle vara en taskig skyddsledare (jordanslutning) i eluttaget kan hela bilens chassi bli strömförande, det finns flera exempel på dödsolyckor orsakat av just detta. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.