|
|
|
|---|---|
|
Fick tag på ett nummer av Auto Bild (nr22) där de har ett begagnattest av en 530i touring -02. Begagnattesten avser årsmodellerna 1996-2003. Till min förvåning varnar de för dåliga Automatväxellådor!!?? Och säger att många rasar innan bilen gått 20000 mil??? I och för sig har jag alltid tyckt att Auto Bild är en skittidning gjord av glada amatörer...men ändå. Har de några "hemliga" uppgifter som ingen annan har? I alla andra biltidningar inklusive de mer seriösa som jag läst står ingenting om dåliga automatväxellådor, snarare tvärtom att de är mer hållbara. Någon som kan styrka Auto Bilds påstående?? | |
|
Enda problemet jag hört är de kända plastkulorna i bmw:s automater. Annars har jag aldrig hört talas om dåliga automatväxellådor. Ett av mina krav när jag bytar bil är att den MÅSTE ha automat. Så jag har haft många bilar med automatlådor, och jag har aldrig haft några problem. Men dom kräver naturligtvis service och skötsel som allt annat på en bil. Att Auto bild skriver så kan ju vara att dom ÄR glada amatörer och har inte mycket erfarenhet av automater. |
|
| Plastkulorna..ja, men gör de att växellådan rasar?? | |
|
nej den rasar väl inte men den slutar fungera som den skall göra. Backen slutar fungera typ |
|
| Rasar o rasar, men problem finns ju, det är ju bara att skrolla neråt i den här tråden, typ var 10onde tråd handlar o automatlådor som inte funkar som dom borde. | |
|
Talar vi 530i e39 så har vi en ZF låda 5HP19 i den. Det jag känner till om denna är att vissa 5HP19 tom 1999 hade en underdimensionerad gummidämpning i en tryckregleringssolenoid som kunde brista med tryckfall som resultat så att G kopplingen började slira och slets ut i förtid (totalrenovering i förtid). Symptomen på en brusten gummidämpning är att lådan slirar lite vid växling till 2an under större gaspådrag, eller om lamellslitaget hunnit gå långt, slirar konstant vid körning på 2an. ZF kom med en uppdaterad gummidämpning och tryckregleringssolenoid from 2000. I övrigt är 5HP19 en välbeprövad konstruktion och en vidareutveckling av 5HP18 som varit med sedan början av 90-talet. Visst kan finnas problem med automatlådor, ofta beror det på någon barnsjukdom eller brist på underhåll. Varje låda har sin egen barnsjukdom som brukar åtgärdas med justerad programvara eller byte av en ofta billig liten komponent. Vanligaste orsaken till renovering i förtid är dock försummat underhåll och hård körning. Många automatägare blåser på i 20 000-25 000 mil utan minsta underhåll och står sedan som frågetecken när lådan börjar växla lite tvärt och oljan luktar skunk. Hade dessa ägare skött och servat automatlådan lika bra som motorn hade många problem undvikits. På både automat och manuell låda är kopplingarna en svag länk. Skillnaden är att automaten har många kopplingar, en femväxlad ZF automat kan ha 7 multipla lamellkopplingar, när en manuell låda ju bara har 1 koppling. Automatens lamellkopplingar håller normalt sett minst lika långt eller längre än på en manuell låda, ofta mellan 20 000 – 35 000 mil, allt beroende på körsätt och underhåll. Men när det väl är dags för renovering (byte av lameller) måste ju hela lådan ner och öppnas eftersom alla lameller sitter inne i lådan vilket gör renoveringen dyr (15k-30k beroende på modell). Detta påverkar förstås priset på automatväxlade bilar som gått över 20000 mil utan historik. Det skiljer också mellan olika automattillverkare. ZFs automatlådor är i allmänhet bland de bästa som finns och har använts av BMW, Rolls-Royce, Jaguar, Bentley, Porsche och Aston Martin. BMW är ZFs största kund genom tiderna, men ZF är en dyr låda och BMW har börjat ersätta ZF med billigare GM lådor på vissa modeller (tex dieslar) och marknader (tex USA) för att hålla nere priserna. Tyvärr håller GM lådorna inte samma rykte och kvalitet som ZF. Läste just en rapport från NHTSA (vägverket i USA) och deras federala ODI enhet (Office of Defects Investigation). Enligt rapporten hade ZF 17 garantianspråk på 10000 BMW bilar medan GM hade 350 garantianspråk på 10000 BMW bilar, fler än 20 gånger fler garantianspråk än ZF lådan. molle |
|
|
Molle! Bra skrivet och fakta värd att läsas och ta till sig |
|
|
Bytte folk olja och filter i lådorna vart 10000mil så skulle haverierna avsevärt minska.. CL600. |
|
|
Enligt BWW ska normalt inte oljan bytas i Växellådan det är en så kallad longlife olja i. Har letat fram en gammal Teknikens Värld och Vi Bilägare med ett begagnattest av 523I 1996-2003, ingenstan står det om någon dålig automatväxellåda. Om en normalt brukad bil har några problem med lådorna skulle väl en "seriös" tidning som Teknikens Värld påpeka detta...eller? Det handlar nog om misskötta fordon men då ska man väl inte skriva att det är dåliga lådor överlag. |
|
|
Går inte att blunda för antal trådar med prob,gör gärna sök på aut vs man. Skulle "offra" min 316 för manuell i 740in. Mvh/Micke |
|
|
När jag frågar en av ZFs marknadsförare/säljare säger han att oljan inte behöver bytas men skälet är inte att det skulle vara bra för lådan att låta bli byte. Hans poänger var lägre servicekostnad och miljöskälet, mindre spillolja under lådans livstid. När jag å andra sidan frågade en av ZFs ingenjörer sade han byte av olja och filter varje 15000 mil. En väsentlig skillnad mellan äldre oljor som dexron II och III och moderna livstidoljor är fler antioxidanter. Förvisso innehåller livstidsoljorna så pass mkt antioxidanter att dom ofta klarar bortåt 30000 mil utan nämnvärd oxidation vid normal arbetstemp (80-90 grader) vilket är ungefär så länge som lamellerna kan väntas hålla (dvs lådans livstid). Men antioxidanter kan aldrig hindra att filtret börjar sättas igen eller kolvar börjar kärva pga av kopplingsbeläggningar i oljan. Såna saker kan göra sig hörda när lådan kommer bortåt 20000 mil. Många mindre växlingsstörningar försvinner med olje och filterbyte. Men flera asiatiska bilmodeller med livstidsoljor i automaten har inget filter för att slippa problemet med igensatta filter. Intressant lösning... molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.