|
|
|
|---|---|
| Hej som jag skriver så undrar jag hur bilen brukar gå med trasig membra?? att den är ojämn och lustig på tomgång vet jag men ni som har haft problem hur har era V8 or gått förövrigt?? | |
Transocean |
Det där med trasigt membran och alla problem det skulle innebära tycker jag är lite överdrivet här på AP. Jag har läst nånstans att ett trasigt membran kan leda till läckande väntilkåpspackningar, på min bil (530i v8) läckte kåpspackningarna med oljiga stift som resultat, bytte ventilkåpspackningar och stift, bytte membran, inte fan märkte jag någon som helst skillnad efter bytet. Juha |
|
Transocean: Om det du säger stämmer, så är din maskin dessvärre inte frisk. Jag har skrivit här på forumet om hur det fungerar flera gånger, det här blir sista gången, efter detta får folk börja lära sig att söka. :-/ Så här ser hela förloppet ut: I insugskanalsväggen närmast torpeden (s.k. membranet) sitter vevhusventilationen. Börjar membranet läcka, kommer vevhusventilationen att suga tjuvluft, vilket gör att trycket i vevhuset stiger, (då ventilationen suger in luft från motorrummet istället för från vevhuset). Ökat tryck i vevhuset, gör att ventilkåpspackningarna börjar läcka, (mycket p.g.a. att ventilkåpan oftast inte är tillräckligt hårt dragen). Som resultat av detta, börjar olja sakta men säkert att sippra in och ansamlas i stiftsbrunnarna. När oljenivån i stiftsbrunnarna stigit tillräckligt mycket, (det behövs ganska lite olja då stiften ligger lite i vinkelmotorer), tränger olja in mellan tändstift och tändspole vilket gör att stiftet inte får tillräckligt med spänning. Ingen spänning = ingen gnista = att motorn inte går på alla cylindrar på tomgång. Motorns gång försämras och blir orolig. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Tack mugge, ja jag har kollat hur det ser ut i brunnarna, på den vänstra sidan fanns det lite olja in under kåpan men jag tyckte det så torrt ut nere runt stiften men på den högra sidan så det helt torrt ut men bilen går sun du säger oroligt och verkar missa på nått stift och är allmänt slö i hela karaktären gaspådrag och vidare .. och eftersom det är någon som roade sig med att lägga solskyddsfilm på bakrutorna trots alla rollos så är det ganska svårt att se om den blåryker vid start.. men jag får väl kanske börja med att ta ett avgasprov då den är riktigt varmkörd så tycker jag inte att den missa om man ställer sig bak och lyssnar till avgasljudet menman kan känna hur hela bilen småskackar då man stter i den.. och jag tycker att den har tagit lite mer olja än förr., ja just det , det var en gång när det var så där fruktansvärt blötväder det var så fuktigt att man blev blöt bara man gick nån meter ute då tyckte jag att bilen gick frutansvärt illa så fort man hade en bil bakom sig så såg man hur den spydde ur sig i ljuset av den bakomvarande bilen obs bilen hade stått i garaget hela dagen innan jag for ut i blötvädret ändå gick den så illa direkt då den kom ut i det vädret så tycker jag att den gick dåligt, ok hoppas du förstår nått av det jag försöker tala om att ge förklaring är jag ingen stjärna på men jag börjar bli lite panik skall besiktiga innan januari månads slut |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.