AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
927

Batteri laddas inte

Mr83
Har problem med min bil, som tur är det inte min BMW utan min nyligen inköpta LADA (SAMARA 94) men hoppas att jag får hjälp här i allafall. Är ingen höjdare på bilar men problemet är det att om jag kör bilen en kort sträcka (15 min) för att sedan parkera en kortare stund så är det inte ofta den vill starta igen, utan jag måste oftast vänta ett par timmar (Har aldrig gått så långa promenader tidigare i mitt liv som efter jag köpte denna ryska skönhet).

Detta problem har inneburit många spännande stunder, när jag använder körriktningsanvisare så brukar batterimätaren pendla febrillt och en gång när jag brukade helljusen så dog bilen i färd.

Mina tankar på problemet är dessa,
1. Jag saknar en säkring (16A) som är för dimljuset eller nåt sådant, kan det vara problemet.
2. I bilen sitter ett 2 år gammalt batteri på 100A, tror det i vanliga fall ska vara 65 A.

Skulle vara roligt om någon kunde spekulera lite mer för mig vad problemet kan vara och hur det kan åtgärdas. Vill inte lägga ut massa pengar på bilen när jag införskaffade bilen för ringa 200 euro, men sen betalt registrering (75euro), skatt (95euro), och löpande försäkring (70 euro/månad) och måste göra en avgaskontroll denna månad (35euro) och inte vill genomgå all den tyska byråkratin (studerar i Tyskland) genom att sälja den igen.

God Fortsättning
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Generatorn laddar troligen inte. Tänkbara fel utslitna kol eller defekt laddningsrelä.
Mr83
Men om inte generatorn laddar, hur kan jag då senare starta bilen bara jag väntar ett par timmar
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Om du är tveksam till hurvida generatorn laddar eller ej så sätt på ett mätinstrumen på batteripolerna och mät hur många volt du får över dom. Om generatorn laddar som den ska bör du få runt 13,8 volt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.