AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.326

Kompressionsprov V8 -93, bra eller...

tonyjohan
Testade min 530i V8-motor som har gått 24 000 mil, fick följande resultat:
Cylinder:
1: 13
2: 13
3: 13,5
4: 14
5: 13
6: 13,5
7: 13,5
8: 13
Vad kan man säga om det här resultatet? Har sökt på nätet men inte hittat nåt vettigt. Var ligger värdena när motorn är ny? Hur lågt kan de gå innan den är slut? Och varför de stora skillnader på mitt test: 13 och 14, det är väl en rätt stor skillnad mellan cyllarna?

Nån som har lust att rådbråka sitt kunnande en sån här juldagsafton?
Kommer motor och vxl-låda att hålla tio år till, om de gör det kommer då bilen att leva tio år till, om man fixar rosten, både under och över. Funderar på en en Tuff Kote Dinol, helköret med underredsbehadling, rostfix och lackkonservering. Dyrt som faan.... (För en e34 med lilla v8an som gått 24 000 mil.) Rost under och i dörrar (temporärt fixade), många små problem hela tiden som måste åtgärdas, när ska man sluta.... Om nu motorn är helt frisk och växellådan funkar som den ska... När ska man sluta... Och köpa en Volvo.
Suck och hilsen fra
Tony i Västerås

Annars en Gladelig hjul och ett fröjdefull liv, mitt i firandet!
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Provet kanske borde ha gjorts ett par gånger, för att säkra mätfel. Ett kilos skillnad är väl max vad som kan räknas vara godkänt.
tonyjohan
Ja men, om resultatet ser ut så här vad innebär det egentligen? Håller motorn tio år till eller håller den på att rasa... Har det nån större betydelse att två cyllar har högre värden än de andra?
tonyjohan
Var kan man hitta info?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag kan bara säga att ett kilos skillnad är den största skillnad som man kan tolererera utan att behöva åtgärdas. Hur länge motorn kommer gå till vet nog ingen. Jag skulle göra om provet om jag vore dig, vore det fortfarande så pass stor skillnad som ett kilo skulle jag avstå från köp om det inte skulle avspeglas i priset ordentligt.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
gjorde du provet med öppet spjällhus alla ggr ?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Undrade jag med.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Ursäkta, läste slarvigt du äger redan bilen. Öppna spjäll som sagt, droppa i lite olja i loppen prova igen. Stiger kompet väsentligt då har du slitaget i loppen/kannringarna om inte så ligger otätheten i ventilerna.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hej !!

Det var ganska fina mätprov du hade där, kan säga att jag hade större skillnader på min 535 men den spann på som bara den, detta märker du lite själv drar den onormalt mycket olja även om du inte belastar motorn så är den nog sliten på ringarna ....

Mycket vitrök = tätningarna

om vxl-låda håller och motor beror ju på hur du vårdar och kör den , men är den skött och kommer att skötas bra ser jag inget problem i att den skulle rulla tio år till.....

Mvh Niklas

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tycker du har bra värden,jag har tagit prov på en hel del bilar sen 1980 o dina ligger mkt jämt o bra.Du nämner inget ang tempen på maskin,den är lika viktig som ett bra batt och öppna själl.Vidare ska bränslerelät tas bort så att inte värdena förvrängs av tätande/sköljande bränsle.

Sen hur länge motorn håller kan man inte bara säga med ett komptest,kamkedjan kan ju gå av,el oljepumpen lossna.Kolla detta istället för att oroa dig om komptestet.

Mvh/Micke
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag håller med, +/- 0,5 i avvikelse är absolut godkänt. det tyder enligt min mening på mycket jämnt och fint slitage. är det inte större skillnader än så kan det bero på så mycket. som jag har lärt mig så är +/- 0,5 kg godkänt, men jag tror knappast någon skulle riva en motor ens om det var +/- 1 kg. hade däremot en cylinder haft 5 kg skillnad, då vet man att något är fel!

den lustigaste serien jag har mätt var 14-14-5-14, fast motorn gick fortfarande riktigt bra!

mvh johan
"1kg" i komp skillnad är inte mycket att snacka om, rör sig om ca 7-8% vilket är normalt! Har för mig att differensen i kompression brukar räknas i procent då olika typer av motorer har olika hög/låg kompression, en S38 har definitivt högre komp än en M20 tex. Det viktiga är att värdena är jämna, som i ditt fall.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
I min tyska handbok till 323E21 tillåts en avvikelse på upp till 20% innan renovering ska göras. Sedan gäller ej under 10 i komp på någon cylinder, för då krävs renovering. Men det gäller M20B23 motorn det!

(Min 323 har 15% variation mellan max och minvärde (10-11.7), samt en medelkomp på 11, tar mycket olja men går bra och jämnt i maskin, som den alltid har gjort under de senaste 5000 milen.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.