|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej alla glada! en del av er kanske har sett min tråd Länk om de problem jag har haft med min X5 3,0d. Nu äntligen har jag fått tillbaks den, efter sammanlagt 3 månaders reparation från första kontakt med BMW tills den var helt reparerad. Det är tyvärr oacceptabelt lång tid, men viss förståelse har jag eftersom reparationerna blev så omfattande. Hur som helst, de har nu bytt styrdon till xDrive, HELA automatlådan och HELA xDrive (fördelningsväxellådan). Jag vill inte ens veta hur mycket pengar det har gått på.... Jag har bara kört 2 mil med bilen ännu, men den känns som en HELT NY BIL! Jag tar tillbaks ALLT det negativa jag har sagt om den 6-växlade automatlådan! Växellådan formligen smeker i växlarna precis som den äldre femväxlade lådan gjorde. Det spelar ingen roll vad jag gör för att provocera, växlingarna känns knappt. Inte ens vid kickdown.... Så det jag vill säga med det här inlägget: Har ni följande symtom, se till att fort som f-n kontakta BMW innan garantin går ut: - lådan växlar segt/hårt när den är kall (vilket kanske är normalt). - det kommer ett "dunk" ibland precis innan bilen stannar och det känns som att bilen hoppar fram en bit. - orytmisk (dvs märkbart hård) växling mellan 2:an och 3:an, speciellt på halv gas. - efter tex en omkörning, när man kliver av gasen ganska tvärt efteråt, så blir nästa växling nästan alltid hård. - svårt att få lådan att växla ner vid gaspådrag, ibland går det tex inte att få ner lådan en växel, utan först när gaspedalen är nästan nere i golvet så växlar lådan ner, och då två steg. varken bekvämt eller sportigt. - allmänt osmidiga växlingar, det känns som att något "skjuter på" efter varje växling. Svårt att förklara, men det känns i rumpan. Det här är de fel jag har känt under de 400 mil jag hann köra innan jag lämnade in bilen. Det enda jag har fått veta av BMW är att ventilerna i automatlådan inte öppnade och stängde som de skulle, vilket gav dessa symptom. Min egen helt okvalificerade gissning är att automatlådeproblemen sedan fortplantade sig ut i kraftöverföringen, och därigenom totaldödade fördelningsväxellådan. Jag menar, 500 Nm när fördelningsväxellådan inte är beredd dödar väl de hårdaste kugghjulen.... Det otäcka är att av de tiotals bilar med 6-växlad automatlåda jag har kört har åtminstone två haft flera av ovanstående symtom, även om det inte har varit så illa som i X5:an. Dessa bilar hade då endast gått 1500 resp. 3200 mil! Kruxet är också att BMW-mekanikerna inte kände att något var fel på min bil, utan som tur var (?) så pajade fördelningsväxellådan i min bil, och det var först då som de upptäckte att automatlådan bara var skrot. Så min stilla undran är hur många det är som åker runt med känslan av att något inte stämmer med hur växellådan funkar i deras bil, utan att inse att den är kass? Som sagt, det är läge att kolla upp detta om ni känner er osäkra. Och stå på er, för skillnaden för mig är som natt och dag, bilen är HELT underbar att köra nu! Skulle nu någon känna igen symptomen, och åker in till BMW, så är det kanske ingen bra idé att hänvisa till den här diskussionen. Nöj er hellre med att säga att ni har hört flera som har samma problem där växellådsbyte var enda utvägen. Mvh Johan |
| Vad bra att det löst sig för dig. Tyckte det lät konstigt som jag sa i andra tråden då min sexväxlade går bättre än min förra femväxlade och jag har aldrig haft dom tendenserna som du beskrev. Men då fanns det en förklaring och det var ju bra att dom ordnade till den åt dig | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jo, det är skönt att de gjorde det, men ärligt talat skulle jag lika gärna kunna sitta här med en oreparerad låda också. kruxet var att den egentligen inte var tillräckligt kass för att BMW skulle märka att det var fel under en snabb provkörning. som kund har man en dålig sits i det läget, jag menar vem bråkar till sig ett lådbyte när BMW-meken säger att bilen är OK? jag vill inte ens tänka på vad det hela hade kostat om den hade packat ihop i april när garantin just har gått ut..... mvh johan |
|
Johan Håller med dig fullständigt. Tror att jag hade precis det felet du beskriver på min förra 330xi, jag var inne med den ett 30-talgånger och ibörjan sa dom att inget var konstigt men ett par år efter garantin gick ut så insåg även bmw att det var fel på lådan men inte vad som är fel. Den har däremot hålt ihop och gör så fortfarande då vi har den som firmabil, men det känns inte skoj den dagen den rasar och vi får stå för allt själv när det borde gjorts under garantitiden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.