|
|
|
|---|---|
|
Hejsan folket! Nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig med ett "litet" problem jag har med min e28. Jag köpte den av en kompis för några månader sedan, problemet var att den inte startade. Så jag har bytt: tändstift å fördelarlock Sen har jag kollat: soppapump, rengjort spridare, nollat motor å tändning, gjort ren lmm, btr å lite sånt. Men motorn har fram tills idag när man har försökt starta den gått på startmotorn, tänt till sen tvärdött. Efter X antal sådana försök så tänder det till sen smäller det utav helvete å bilen skjuter eld ut genom den där gummibälgen mellan lmm å insug. Elden knuffar ut slangen till tomgångsmotorn å det slår ut flammor. Det kan ju bara inte vara bra! Så läste jag lite om att 30 87 87 relät kan spöka. Kollade på mitt, såg att det var ett 30 87 87a.. Men skitsamma tänkte jag å köpte ett nytt 30 87 87a relä å tröck dit. Tog startkablarna koppla till morsans bil å sen till bmwn! Tänkte att nu jäklar startar den kanske! ICKE! Bilen orka knappt dra runt motorn gick hur trögt som helst.. Dessutom gick vindrutetorkarna konstant, vilket läge man än hade dom i :s Å jag råkade komma åt "ljustutan" å min förvåning vart stor när bilen tände helljuset och TUTADE samtidigt! WTF!? Så jag pillade vidare, när jag knäppte på dimljusen så började spolarvätskan spruta, då vågade jag inte röra något mer.. Tänk om bilen äter upp mig om jag vrider på värmen.. ÄR MIN BIL BESATT AV SATAN SJÄLV?! Snälla nån som har en aning? MVH Morgan | |
|
När du säger att den tänder när du drar på nyckeln för att stanna så fort nyckeln släpps, kolla om det sitter ett förkopplingsmotstånd vid tändspolen eller dess närhet. Då kan det vara en högeffektspole som får spänning via start men sedan när nyckeln släpps ska ha spänning via förkopplingsmotståndet som då är paj . Beträffande "POLTERGEISTEN" i din bil, de e' Murphy själv som hälsar på ,,, /Mats |
|
|
Du har väl monterat tändkablarna rätt ??? 1-5-3-6-2-4 |
|
|
Låter som om tändkablarna sitter "ett halvt varv fel", i fördelarlocket, ungefär som ovanstående svar nämnde.. |
|
| Hur gick det??? | |
|
Oj hade glömt bort att jag skrev här :s Men "Poltergeisten" har försvunnit iaf, det var bara att batteriet fick dålig jord :) Men startproblemet kvarstår, ska precis gå ut i kylan å pyssla lite! Det är jobbigt när man inte har garage.. Förkopplingsmotstånd har jag inte hittat något, men jag har inte 100% koll på vad det är eller hur det ser ut. Tändkablarna sitter rätt, men med ett halvt varv fel menar du då att 1an sitter på 6ans plats å 5an på 2ans osv? MVH Morgan |
|
|
"Ett halvt varv fel" kan vara att vevaxeln går ju två varv för ett på kamaxeln och man kuggar in fördelaren med tändinställningsmärket TIO på remskivan med ettan i topp . och då är det möjligt om vevaxlen snurrats ett varv till att det blir lite fel. så 1an på 6an,5an till 2anoch 3an till nr4 är möjligt. Och DET är lagen om all dess jävlighet, "Murphys lag". /Mats |
|
|
Aha smart! Det har jag faktiskt inte tänkt på. Ut å kika som gäller! Tack så mycket :) /Morgan |
|
|
hej. Hade en kompis som hade likadant bekymmer med en E30 325,vi donade en hel del tid innan vi fan lösningen som var att det var ett hål på slangen mellan lmm och innsug,om det är hål där så lurar det lmm att sätta in mera soppa och det var en hel del soppa. Den blev riktigt sur.kan ju kolla slangen. Men det låter lite mera som fel tändföljd dit bekymmer .lycka till. Nikki |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.