|
|
|
|---|---|
|
Skulle behöva lite hjälp med felsökning av vad exakt som drar tjuvström i min 535 i -92 sedan. Har lokaliserat felet till säkring nr.20. När säkringen är i drar bilen 220mA, utan 80mA. Detta är när bilen gått in i "sleepmode". Innan det drar den 350mA. Så det är nått där som drar en hel del ström. Har testat dra ur alla (vit, grön, blå och gul) kablar ur IHKA modulen som sitter alldeles intill torpedväggen. Det gav ingen skillnad. Värmeventilerna blir heller inte varma och man hör inget tickande från dom när bilen är avstängd, amperen sjunker heller inte när man drar ur den tre-poliga kontakten som går till ventilerna. Värmeventilerna och IHKA modulen är väl dom vanligaste felen men verkar vara något annat nu. Är det någon som har något mer tips på var mer jag kan felsöka? All hjälp uppskattas! / Markus | |
| Ingen som vet? | |
|
Säkring 20 verkar mata en hel del innerbelysning, trunkbelysning, ladduttag i handskfacket mm. Totalförbrukningen bör ner under 30mA när allt är OK. Lite kopplingsschema kanske kan hjälpa till: Länk FP |
|
| All belysning går väl på säkring 21? Ingen belysning igång. Vet att de ska ner mer men vill först ta reda på vad som kan dra på säkring 20? | |
|
bordcomputer - färddator check-control-modul - checkcontrol-modul heizungsregelung - värmereglering instrumentenkombination - kombinationsinstrument klimaanlage - klimatanläggning standheizung, standlüftung - parkeringsvärmare och parkeringsluftare zeituhr - klocka Det är dom här förbrukarna som ligger på säkring 20. Det är inte värmeregleringen eller checkcontrol-modulen som drar tjuvström enligt min felsökning hittils. Hur mäter man upp på färdatorn/klimatanläggningen om den ligger å drar nått, mellan vilka pinnar? Klockan drar ju alltid lite. Mätarhuset och färddatorn lyser inte med bilen avstängd så då borde inte problemet ligga där? / Markus |
|
|
Om schemat stämmer som jag länkade till (troligen gör det så) så ligger det mera på säkring 20, lampor bl.a. Samtidigt så har t.ex instrumentkluster och klimatanläggning flera andra säkringar inblandade i sina funktioner. FP |
|
| Okej. Då får man väl sätta sig ner och försöka tyda dem | |
|
Det är inget litet larm som spökar för dig? /Mats |
|
| Det har jag inte tänkt på. Har ett original larm. Hur felsöker jag det? Borde ju sitta ett relä någonstans. Går larmet på säkring 20? | |
|
Kan inte svara på din fråga , kanske Folke vet. Men det var bara en tanke då jag själv har varit i felsök-branschen några gånger och har funnit defekta larm. /Mats |
|
| Okej. Är väl bara att börja leta fel | |
|
Hej, vill väcka den här tråden till liv igen då jag just nu håller på att felsöka en 525i -92 som drar ur batteriet. Jag har mätt upp nästan exakt samma ström som BMR, dvs 220mA med säkring nr 20 i och 70mA när jag drar ur säkringen. BMR: Skulle vara intressant och höra om du har hittat felet på din bil då det kanske kan hjälpa mig i mitt felsökande. /Niclas |
|
|
Ner ser vad det går till, tar ur klockan koppla ur den se om den sjunker. Nästa är kanske att ta ur instrumentpanelen, den är lätt att få ur sitter med 2 skruvar och koppla ur, sjunker strömmen då så är det något i panelen. Är det någon av er som kollat kablarna i skarven till bakluckan, dessa brukar vara roten till mycket ont. |
|
|
Löste problemet efter en tids felsökning. Det var något fel på CCM Modulen trots allt. När den byttes försvann problemet helt dessutom fick man engelska i Check-Controlen då den nya modulen var från en svensksåld bil. Kostade 200 kr på skroten. Kablarna i bakluckan tror jag inte är problemet då den drar så mycket ström som du skriver. Har du provat att koppla ur värmeventilerna? Det är ju ett vanligt problem som sagt. Annars kan du prova att rycka ur ett och ett relä, även under baksätet, och se om de blir nån skillnad. Om det inte är något av dessa får du gå igenom de olika kompontenterna som jag listat går till säkring 20 högre upp i tråden. / Markus |
|
|
BMR, bara av ren nyfikenhet hur ser det ut om du öppnar ccmmodulen den felaktiga. Mycket komponenter? Några ärgningar? När jag hade problem med elbakrutorna så var några kontakter lite gröna, men det syntes mer när jag öppnade den, troligtvis kommigt in fukt. |
|
|
Tack för svaren! Enda felsökningen jag har gjort hittills är att rycka ur alla reläer ett och ett, men det hände ingenting. Så fort jag har tillgång till bilen igen (mina föräldrars bil) så ska jag fortsätta med tipsen jag fått från er. Några dumma frågor: - Var sitter värmeventilerna? - Var sitter CCM modulen? är det en avlång box som sitter tillsammans med säkringarna under motorhuven? - Passar en svensk CCM modul rakt av i en tyskimporterad bil? |
|
|
delorian: Har ej kvar CCM modulen. Undertak: Värmeventilerna sitter bredvid säkringsboxen in mot bilen. Sitter under en plastkåpa. Ryck bort kåpa så ser du en 3-polig kontakt, Ryck ur den och se om det blir nån skillnad. CCM modulen är avlång och sitter tillsammans med säkringarna och de passar oavsett om de är svensksålda eller importerade. |
|
|
Min drar oxå tjuvström, lokaliserade felet till ccm modulen. med den i drar bilen i viloläge 0,17 A och utan 0,05 A. Måste ju vara fel på den då, eller ?? Ska köra utan den ett par veckor för att se om batteriet håller längre. Kan man ta ccm modulen från vilken e34 som helst ?? Kanske någon som har en till salu ?? =) |
|
|
Anyone?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.